Fodertider.

Lancet

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp med tips och så i mina foder tider här för vi är oense i familjen här om kvällsfodringen.

Såhär gör vi nu:

05:30 Morgon fodring med HÖ och Krafftfoder

12-13 får de lunchö

ca 15 Så får de lunch krafftfoder

18: 00 hö

21:00 krafftfoder

Nu vill jag vända på det och göra såhär:

12-13 får de lunchö

ca 15 Så får de lunch krafftfoder

18: 00 krafftfoder

21:00 hö

Visst måste det vara bättre att de får höet senare på kvällen så de kan tugga på natten.

Tillägg: Det är tävlinshästar som presterar och de står alla på halm så de har alltid något att göra. Plus att de flesta går i gräshage på dagarna.

Sv: Fodertider.

Ja, jag tycker det låter bättre att ge höet kl 21, för då kan de, precis som du säger, tugga på det under natten :)

Fast jag skulle ge hö både 18 och 21 och kraft 21 för då sprids kraftfodret bättre över dagen, (som ni gör nu) men de får hö samtidigt som kraft och de har hö över natten. Ni behöver ju inte ge mer hö utan bara ge mindre varje gång men oftare :)

Ger ni så extremt mycket kraftfoder så det promt måste delas upp så mycket ? Sen är du den absolut första jag hört talas om som gett kraftfoder som ett sista mål, alltså inte grovfoder. :confused:

Ni har aldrig funderat på fri tillgång ute i hagen och slippa allt fodrande ? Ni har ju ganska så långt mellan era hömål. Gräs, har du gräs nu i december ? Nog för att det står skåneland, men ändå...kan ju inte direkt växa så det knakar tycker jag trots skåne.

Ditt förslag om sista målet med grovfoder är bra, men sedan har du skrivit konstigt. Varför ska hästarna vara utan hö mellan 13-21 ? Är det nödvändigt att lägga in kraftfodermål på kraftfodermål efter varandra ? Grovfoder kommer alltid att vara hästen grundmat oavsett...tänk på det. Grovfoder är basen, inte kraftfoder.

Vad menas med tävlingshästar som prestrerar ? Många anser de har prestrerande tävlingshästar bara för bara tävlar 2 ggr/mån. OBS, bara exempel. Hästar som prestrerar anser jag vara trav och galopphästar...alltså verkligen prestrerar.

Senast ändrad:

Nej jag ger inte så extremt mycket krafftfoder så att de måste delas upp så många gånger som dagen, utan jag delar upp det så många gånger för att jag vill att de ska äta många gånger om dagen.... Det tycker jag bara är bra..

Det har blivit så eftersom jag har ridit på kvällarna innan då jag jag jobbat på dagarna och då kan jag ju inte ge krafftfoder i samband med ridningen för kolikrisk så därför har det blivit att de får krafftfodert sist.

Nej det har jag inte, nej här är inte gräs så att de kan leva på det med det är ändå så det bli så att magen hålls igång..

Du behöver inte föreläsa för mig om krafftfoder respektive grovfoder för det är jag bra insatt i.

Det kvittar ju hur ofta man tävlar men jag rider hästarna på elitnivå och det är de som de ska gå nästa år. Har en som ska ut och gå svår dressyr och en som ska gå alla 6 års tävlingar så jo de jobbar på mkt bra och får inte mer krafftfoder än vad de behöver

Mm, det var en mycket bra idé! tror faktiskt att jag ska göra så. Då ska man iväg till IKEA igen och köpa fler höpåsar:p

Aha, en med taggarna utåt. Har jag hoppat på dig ? Ok, anser du det, ursäkta då...men det gjorde jag inte. Jag tycker du har en konstig inställning till foder, du ber om råd, får råd...och agerar surt. Om man är själv bäste dräng, då frågar man inte, helst inte om man inte kan acceptera ett svar eller råd. du får ursäkta mig, men du låter inte speciellt kunnig med det svar du gav.

Mynta2 :laugh:

Jodå, det är nog bäst att ge höet senare, det håller jag med om. Däremot får man tänka lite på när man brukar träna hästarna. Många rider ju efter jobbet vid 18-19 tiden, då är det inte bra om de just ätit kraftfoder. I övrigt ser det ju bra ut. :)

Vi har såhär hos oss:

07 ca Hö+kraftfoder
14-15 Hö
18.30 Hö
22 ca Hö+kraftfoder

Tycker det är bra att ge hö samtidigt som kraftfoder så blir det lite mer fibrer till. Kan de itne få ett litet mellis vid 18, tex 1-2 kg hö och sedan få mer hö och kraftfoder vid 21?

Senast ändrad:

Nej jag har inte taggarna utåt, men du antog ju direkt att jag tex gav mängder med krafftfoder och att hästarna inte jobbade. Vem har då taggarna utåt? Jag frågade inte efter råd på hur jag skulle fodra utan på när jag skulle fodra...

Jag har bett om råd på fodringstider och jag har mottagit råd från andra som har gett råd som är det jag frågade efter. Varför skulle jag inte vara speciellt kunnig?

Nej det är därför som jag har fodrat krafftfodert sist på kvällen för att jag innan när jag jobbade red mellan 17-20 och då vill jag inte att de ska äta något krafftfoder pga av kolikrisken. Så jag håller helt med dig.

Jo det är också ett bra förslag

Jag ger gärna många mål mat om dagen och eftersom jag numer jobbar hemma så fungerar ju det utmärkt.

Frågan är vilket som är bäst då. krafftfoder + hö vid 18 och bara hö vid 21 eller tvärt om..
hmm...

Jag fodrar grannens + mina hästar under dagen så här: De får kraftfoder till intaget pga att unghästen är så ivrig att få gå ut på morgonen så han slänger ut hinken och får därmed inte i sig det iaf ;)

6 Utsläpp med frukosthöet i hagen.

11-12 Lunch hö

16 Hö igen

20 Intag med kraftfoder + hö

22 Natthö

Eftersom jag går hemma så sköter jag fodringarna eftersom jag ändå motionerar hunden dessa tider. Hade jag kunnat så hade de haft hösilage på fri tillgång i hagen men tyvärr har vi ett kraftigt foder och en istadig liten Shettis på 74 cm som plöjer allt. Och utav 2 onda ting så få man ta det minst onda och det är tyvärr fodertider.

Jag ska försöka hitta en liten B-ponny som kan gå i en separat hage med shettisen och äta lite mer magert foder. Idag kan jag tyvärr inte ta hem ett magert foder då Painten är en 2,5 årig unghäst med stort proteinbehov.

Oj det blev visst ett rackarns långt inlägg :o

Jag förstår inte varför ni lägger in två extra fodringar utan att ge dem grovfoder också ? :confused:
Eller får hästarna så pass mkt grovfoder att det räcker från 12-13 till 21? (Som du tänkte det)

Visst är det bra att fodra många gånger, men att fodra kraft två gånger fördelat på bara några timmar (15-18) är ju mest onödigt, och jag tror knappast det är bättre för hästen. Att fördela kraften på det sättet eller ge i en giva är nog ganska likvärdigt.
Däremot är det bättre för hästen om den får hö istället för kraft vid 18 fodringen. Nu vet jag ju inget om hur stor giva hö du ger, men om hästarna inte står och äter hö fram till 18 så bör du inte ge dem kraft då.

Att ge kraftfoder på tom mage är inte bra, men eftersom du säger att du är kunnig så borde du veta det, och därmed så borde du hålla med om att de nuvarande fodringstiderna är bättre än de du vill ha.
MEN givetvis är det bättre för hästen att få grovfodergivan utspridd så mkt som möjligt under dagen om man ger begränsad mängd , och att ge vid 21 ist för 18 är ju absolut bättre :)
Eller vid båda tillfällena som du är inne på.

De har ju oftast fått en liten tuss i samband med sista kvällsfodringen så de har inte bara fått kraft men inte så mycket att jag räknar in det i foderstaten.

Men nu har vi iaf bestämt att de får kraftfoder och hö kl 18 och sen får de Hö igen kl ca 21

Tack för tips och råd :laugh:

Jag ska försöka hitta en liten B-ponny som kan gå i en separat hage med shettisen och äta lite mer magert foder. Idag kan jag tyvärr inte ta hem ett magert foder då Painten är en 2,5 årig unghäst med stort proteinbehov.
Det "magra" foder du behöver är ett som har lågt energiinnehåll och högt proteininnehåll, så du kan mycket väl ha samma foder till den växande unghästen som den lättfödda shettisen!
Med ett högt proteininnehåll kan du täcka proteinbehovet på minimigiva och har du då dessutom lågt energiinnehåll så hamnar du på eller kanske till och med under underhållsbehovet av energi - och då alltså utan att få proteinunderskott.

Lancet skrev:
Det har blivit så eftersom jag har ridit på kvällarna innan då jag jag jobbat på dagarna och då kan jag ju inte ge krafftfoder i samband med ridningen för kolikrisk så därför har det blivit att de får krafftfodert sist.
Förklara gärna för en som hållit på med hästar i drygt 30 år (och läst nära nog all litteratur som gått att hitta) utan att någonsin ha fått veta att det är kolikrisk att ge kraftfoder före ridningen - varför är det risk för kolik då?
PÅ ridskolan där jag växte upp fick hästarna ett mål kraftfoder vid 18-tiden. Det var en lucka mellan lektionerna i den vevan, ridskolehästarna hann äta upp i lugn och ro medan privatryttarna passade på att rida medan ridhuset var tomt. Privathästarna var alltså alldeles nyätna när de reds och ridskolehästarna hade upp till en halvtimme på sig att smälta maten.
Jag kan inte minnas ett enda kolikfall som skulle kunna relateras till detta. Men det kanske var en slump?

Förklara gärna för en som hållit på med hästar i drygt 30 år (och läst nära nog all litteratur som gått att hitta) utan att någonsin ha fått veta att det är kolikrisk att ge kraftfoder före ridningen - varför är det risk för kolik då?
PÅ ridskolan där jag växte upp fick hästarna ett mål kraftfoder vid 18-tiden. Det var en lucka mellan lektionerna i den vevan, ridskolehästarna hann äta upp i lugn och ro medan privatryttarna passade på att rida medan ridhuset var tomt. Privathästarna var alltså alldeles nyätna när de reds och ridskolehästarna hade upp till en halvtimme på sig att smälta maten.
Jag kan inte minnas ett enda kolikfall som skulle kunna relateras till detta. Men det kanske var en slump?

Jag har fått lära mig att kraftfoder för nära inpå ridning både före och efter inte är bra för hästen. Jag har aldrig letat efter forskning eller så i området utan tyckt att det har varit logiskt bara, precis som vi människor när vi motionerar så kan man ju lätt må dåligt om man äter precis innan eller precis efter.

Visst är det lätt att jämföra med människor rakt av, fast hästar fungerar ju inte riktigt som vi. Hästar är skapta för att äta större delen av dygnet och de är redo att fly från ett anfallande rovdjur när som helst. Arten som sådan skulle nog inte överleva om de fick kolik efter varje gång de lyckats fly från ett rovdjur, som råkade anfalla mitt i ätandet...

När jag var ung fick jag lära mig att hästarna inte ska ha något grovfoder på morgonen om de ska tävla och några timmar innan tävlingen ska de inte få kraftfoder heller. Även detta finner jag tämligen ologiskt, för hur ska hästen kunna prestera bra om den är hungrig och inte har fått i sig energi för att utföra sitt arbete? Samma att rida på morgonen innan pålle har fått frukost - tycker Du det är skönt med en joggingrunda eller ett workoutpass på morgonen före morgonmackan?

När jag var ung fick jag lära mig att hästarna inte ska ha något grovfoder på morgonen om de ska tävla

:eek: :eek:

Tur att man vet bättre nu för tiden! :p

Sen undrar jag lite - inte riktat till just dig - om man verkligen kan jämföra grovfoder och kraftfoder i den här frågan?

Grovfoder är ju hästens basföda, medan kraftfoder är "snabb energi".
Som du säger så går det inte att jämföra människor rakt av, men ändå så finns det väl en viss poäng i att göra det.
Som människa "ska" man väl inte äta vad som helst direkt innan ett träningspass, så frågan är väl om hästar BÖR äta kratfoder innan ridning?
Jag vet inte redigt vilken effekt det har på kroppen?

Sen efter är ju en helt annan sak, då "ska" man ju äta.

Om jag har fel får nån väl rätta mig, jag kan inte påstå att jag har 100%ig koll på detta med träning och mat :grin:

Om jag var du så skulle jag ha gjort så här:

12-13 får de lunchö

ca 15 Så får de lunch krafftfoder + mycket hö som de kan knapra på på eftermiddagen

Rida

21:00 hö + krafftfoder

Hur har du öht möjlighet att fodra så ofta...?? Mina hästar har fått mat morgon, eftermiddag och kväll i många år nu utan att dö eller bli magra, inte heller har de haft kolik en enda gång.

De får hö vid 7-8 på morgonen (lösdrift, tidigare när de stod inne), eftermiddagshöet hjälps vi åt att ge, men det kan komma 14-18, natthöet ges konsekvent vid 22. De får mycket mat, mina halvblod äter 16-20 kg torrt ensilage per dag och inget kraftfoder.

Dock skulle jag ALDRIG ge kraftfoder utan att ge hö efter att ha haft en häst med magsår.

Jo men nu är det ju inte grovfodret som jag pratar om utan kraftfodret. Jag rider aldrig innan hästen har fått mat och jag rider på hästarna när de precis kommer in från hagen eller när de precis har fått hö. Det är kraftfodret som jag inte vill rida på.

Undrar isåfall precis som vita_n om det verkligen är bra att springa med krafftfoder i magen?

Jag har eget företag och jobbar med hästarna så därför så är jag ju hemma och kan fodra så ofta.

Har också haft en häst med stora problem med magen men sen jag började fodra många gånger om dagen så har han inte haft några problem längre.

Visst klarar de sig. Jag vet folk som fodrar hästar endast två gånger om dagen och de fungerar tydligen det med.. Men jag har ju möjlighet att fodra många gånger och eftersom det har blivit positivt från hästarna så är det ju bra :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?