Sv: Foderstat

morgon komma ut i hagen med fri tillgång på hösilage
kväll/insläpp: ½kg korn, ½kg mustang orginal, 1dl jäst ca 0,2 kg(torr) betfor. o en massa hö så det räcker tills morgonen blir väl runt en ca 6-7 kg väger aldrig

Uppdaterar min foderstat då hästarna nu går in tidigare samt att vi fått hem årets hö.

Häst 1: Frukost 1 kg hö
Insläpp: 2 kg hö
Kvällsfodring: 3 kg hö

Han får också 1 kg lusernpellets, 1 kg kornkross, 0,6 kg betfor, mineraler, glukosamin, e-vitamin - detta delas upp på tre mål. Han kommer även öka högivan med 2 kg hö, men än så länge har de rätt gott om gräs kvar i hagen så vi har ej börjat med lunchfodring än.

Häst 2: Frukost 1 kg hö
Insläpp: 2 kg hö
Kvällsfodring: 3 kg hö

1 kg Krafft Groov 125, 1 kg kornkross, 0,6 kg beftfor, mineraler och e-vitamin delas upp på tre mål. Kommer öka högivan med 3 kg i takt med att gräset minskar.

Häst 1 är halvblodsvalack (med mycket fullblod) på 16 år, svårfödd, bygger upp muskler efter vila pga skada, han är 163 cm hög och väger ca 580 kg. Häst 2 är halvblodsvalack på 4 år, lätt arbete, växer och bygger muskler. Är nu 170 cm hög och väger ungefär 630.

:)

Lägg massa högar med ca 50m ifrån varandra så de måste gå en bit = alla får lika mycket.. :)

Done that..;)

Funkar inte, den ena valacken jagar bort dem andra tills dem tröttnar och går därifrån och så ligger det bara och blir dåligt...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 626
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18