Foderproblem

D

Dextrosol

Har en hund som är 6 år samt en valp på 10 veckor. Båda äter Eukanuba men såklart av olika sort. Nu är problemet att de vill såklart äta varandras mat och jag blir tokig av detta då båda är vana vid att ha fodret stående framme.

Nu min fråga: Kan man blanda sorterna eller är det "farligt" för hundarna??

Sv: Foderproblem

Har en hund som är 6 år samt en valp på 10 veckor. Båda äter Eukanuba men såklart av olika sort. Nu är problemet att de vill såklart äta varandras mat och jag blir tokig av detta då båda är vana vid att ha fodret stående framme.

Nu min fråga: Kan man blanda sorterna eller är det "farligt" för hundarna??

Byt skål och dubbellura dem!
Jag bara skojar...Det är väl inte farligt för den äldre hunden att äta valpens foder, men det är troligtvis för energitätt om den inte är väldigt hårt arbetande. För valpen rekommenderar jag inte vuxenfoder än.

Du kanske inte kan ha skålarna ståendes framme om det inte fungerar. Vänj hundarna vid att äta på bestämda tider 2 gånger dag, var och en ur sin skål, vill nån inte äta så bort med skålen till nästa mål.

Fast en tio veckors valp måste ha mat oftare än två gånger per dag. Den har så liten magsäck än.

Jag har 3 hundar här hemma, 2 vuxna och den ena är 9 v gammal. Valpen vill SÅKLART äta dom vuxna hundarnas mat (efter att han ätit upp sin egen) .
Jag löser detta med att jag fixar allas mat samtidigt, valpen får sin mat först i köket-dom vuxna får sin mat i hallen "hos sig", där de äter i lugn och ro. Kommer valpen dit får han sig en och annan åthutning av de äldre. Äter han inte upp sin mat får han gott vara utan tills nästa måltid. Han lär sig;)

Han äter 3ggr/dag på fasta tider, dom vuxna 2ggr/dag. Ingen mat står heller framme 24/7.

Du borde helt enkelt låta hundarna äta på fasta tider 2 resp. X ggr/dag och i skilda rum.
Varför har du maten ståendes framme?

Låt inte maten stå framme! Hur har du koll annars på vem som äter vad och hur mycket??

Valpen bör äta 3-4 ggr/dag, den vuxna hunden 1-2 ggr och de har inte samma näringsbehov.

Hundar ska inte ha mat ståendes utan ska få mat på regelbundna tider.Om du har en bur lr möjlighet att stänga av lite så att dom inte äter precis bredvid varandra så gör detta annars stå och passa dom.

Då måste det vara jättesynd om mina hundar, som har fri tillgång på mat och som äter när de vill och hur mycket/lite de vill...

Knepigt nog, så är ingen fet, de har bra pälsar, är pigga, aktiva, bra och stabil i magarna, skiter lagoma högar med fast konsistens och bästa av allt, de är i princip aldrig sjuka :D

Fri tillgång av foder som ide tror jag jättemycket på. (I den mån det funkar med tanke på olika sorter av foder osv)

Det är bara en av hundarna som har annat foder, de övriga äter alla samma sort. Funkar ypperligt :bump:

Har ju kört på det konceptet i ca 10 år nu och att börja med fri tillgång är nog det bästa jag gjort.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat