Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Zoya

Trådstartare
Jag kör ju numera Standardt på mina hundar och det fungerar kanon på 2 av dem - den tredje är dock lös i magen fortfarande (fasades in helt för 6 veckor sedan). Mår bra och är frisk men LÖS, inte så det sprutar men inga korvar som håller ihop.

Jag misstänker att han helt enkelt inte fungerar på Standardt men vad ska jag ge istället då? Gillar ju deras koncept men det måste ju funka också.
Hade ju helst velat ha alla på samma men inser att det är en omöjlighet...

Tips på vad jag kan ge istället som är relativt milt mot magen?

Sv: Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Synd att du redan provat JWB (För det var väl du som också ville ha mer fett, precis som mig?) för det är ju väldigt milt mot magen.

I övrigt vet jag att mina hundar fungerat mycket bra på RC's Baby-foder om dom varit känsliga i magen. Tillräckligt mycket fett och protein för att dom ska hålla hullet uppe, men väldigt snällt mot magen. Har du provat det på någon vuxen?

Ja, JWB har jag redan haft och det var som sagt - för lite fett... dessutom är det jobbigt att få tag på här om kring. Ska man handla på foderbilen så måste man tjorva med att skicka in uppfödarkortet etc (jag har ju uppfödarrabatt..)

RC har jag kört tidigare, för flera år sen, de har ju också schyst rabatt. Dock var det Maxi adult och den funkade inte mina hundar på. De blev kassa i kistan av det. Kan man ge Babyn till en växande unghund, är ju lite rädd för för sånt då mina hundar är av snabbväxande raser och de behöver ju växa i lagom takt, men jag ska helt klart kolla upp RC också. Bara för att den inte funkade på de andra hundarna betyder det ju inte att det inte funkar på denne :)

Ja, JWB har jag redan haft och det var som sagt - för lite fett... dessutom är det jobbigt att få tag på här om kring. Ska man handla på foderbilen så måste man tjorva med att skicka in uppfödarkortet etc (jag har ju uppfödarrabatt..)

RC har jag kört tidigare, för flera år sen, de har ju också schyst rabatt. Dock var det Maxi adult och den funkade inte mina hundar på. De blev kassa i kistan av det. Kan man ge Babyn till en växande unghund, är ju lite rädd för för sånt då mina hundar är av snabbväxande raser och de behöver ju växa i lagom takt, men jag ska helt klart kolla upp RC också. Bara för att den inte funkade på de andra hundarna betyder det ju inte att det inte funkar på denne :)

Det är hundar som inte funkar på Standardt och det borde funka nu efter den tid ni lagt på att byta över.

Om James Wellbeloved fungerade och det bara är fetthalten som är för liten...det går utmärkt att ge valpvarianten även till vuxna.:) Det står till och med det i deras info att både junior och puppy är även för vuxna som behöver mer protein och fett.

Vad gäller foderbilen, så är det supersmidigt ändå. Man skickar in sina uppfödarkort en endaste gång och så finns det i systemet sen. Jag köper allt torrfoder (och även godis) från foderbilen.

Just den hunden som inte funkar på Standardt är en valp/unghund och han har inte ätit JWB innan (endast Eukanuba men det skiter mina andra knäck av). Jag såg också att JWB höjt priserna ganska saftigt också...

Äh, jag får väl gå över till ANF Holistic igen då... det fodret funkade klockrent på mina djur - bytte enbart p.g.a av att kulorna är så små så att hundarna bara sväljer utan att tugga.... (schysst uppfödarrabatt också - 15% + var 11:e säck gratis och 3 paket beefsticks efter 5 köpta säckar)

Vilken sorts standardt testar du?

Original Normal eller vad den heter. En annan sak jag tänkt på är att mellanhunden är så extremt hungrig hela tiden numera, trots att hon får det hon ska (detta efter byte till S alltså). vad kan det bero på?

Ja alla hundar fungerar inte på Standardt, hur bra fodret än ser ut på pappret ;)

Det kan min lilla trasa intyga...

Men det här med foder är ett himla kuckelimuck innan man hittat rätt ..

Original Normal eller vad den heter. En annan sak jag tänkt på är att mellanhunden är så extremt hungrig hela tiden numera, trots att hon får det hon ska (detta efter byte till S alltså). vad kan det bero på?

Jag har en av mina på "vilden" (även haft honom på "milden") och en på "normalen" och "extran".
Han som går på "vilden" är en allergihund.

Vissa hundar behöver ju lite andra animaliska källor för att systemet ska fungera korrekt.

Jag är en ganska stor förespråkare av Standardt så jag hade nog testat kört på en annan sort.

Alltså, jag är ju en av dom som forskar lite grand själv om hundmat, och går således inte på myterna om foder för snabbt växande/stora hundar :angel:

Därför har även mina Grand Danois, Schäfrar etc fått äta mat så att dom verkligen får i sig allt dom behöver. Det betyder mycket protein när dom växer, och även mycket fett. Eftersom jag vill ha muskulösa hundar med hull, som samtidigt orkar växa i sin egen takt. Lika bra resultat varje gång :)

Mina GD's brukar få börja på RC Giant Babydog. Sen går jag över till högenergifoder någon gång runt 6-7 mån, då dom inte klarar sig på babydogen längre eftersom dom växer i ännu en intensiv period där, och rör sig ännu mer. Som vuxna kan dom ibland gå över på vanlig adult om dom inte är så krävande, men många har fått stanna kvar på högenergi för att hålla sig fina.
Min nuvarande Amstaffhane behöver massor för att hålla sig i bra skick, medans tiken fungerar bra på ett med normalvärden.
Alla är ju så olika liksom.

Jag hade definitivt provat Giant Babydog (Större kulor än Maxi, men exakt samma innehåll). Det är otroligt milt mot magen faktiskt! Det var det enda min mycket känsliga GD klarade av som valp, han blev lös i magen av alla andra foder oavsett fetthalt.

Nej, jag tror inte heller på en hel del som sägs om det hela. Däremot var jag på föreläsning för Audell för ett tag sen och enligt honom finns det ett samband mellan foder och artros, det lät vettigt faktiskt - och eftersom jag nyligen fått kassera en potentiell avelshund p.g.a artros i ena armbågen så vill jag inte riktigt ta den risken innan denna är röntgad liksom....

Men vi får se.....

Vi valde jag att återgå till RC Medium Sensible efter att ha provat Standardt.

Kan det vara ett alternativ, då RC Maxi Sensible ?

Jag hade en Greyhound som blev kass i magen på normalen så han fick mild istället och funkade skitbra på den.
Att din hund är hungrig beror antagligen på att hon får för lite mat så du kanske får gå ner på ett "sämre" foder för att hon ska få i sig så mycket som hon behöver för att bli mätt.

Att din hund är hungrig beror antagligen på att hon får för lite mat så du kanske får gå ner på ett "sämre" foder för att hon ska få i sig så mycket som hon behöver för att bli mätt.

Öhm? Eller så ger man nyttig bukfylla för mättnadskänslan?

Öhm? Eller så ger man nyttig bukfylla för mättnadskänslan?

Såsom? Har gett henne bröd (typ dagsgammalt som ingen i familjen vill ha) men det är ju inte alltid det blir en massa sånt över hemma och det känns ju rätt dyrt att köpa bröd för 20 spänn om dagen till hunden.

Morötter äter hon inte (vet folk som ger det som bukfylla).

Sök på bukfylla här på buke, tror inte det var länge sedan det var en sådan tråd uppe om vad som är bra bukfyllemat :)

Överkokt ris funkade på min ena hund! Provade också lite olika foder eftersom jag ville ha samma till alla tre men gav upp efter ett tag.Fick köpa tre olika sorter till sist! Av olika märken dessutom ;) Det är bara att konstatera att även om de är av samma ras(2 av mina var det) så funkar inte alltid samma foder !

Jag har aldrig riktigt fått grepp om detta, men hur kan sockret i riset anses som "nyttig" bukfylla? Våra hundar har knappast ett stort sockerbehov, och deras insulinnivå skjuter i höjden precis som vår.

*KL*
Vad luktar det om bajset. Luktar det skit som det ska lukta eller luktar det surt?
Är hunden avmaskad? Då du tydligen provat flera olika foder o ingen ändrign så kan det vara mask som är orsaken till dålig mage. Du kan byta foder hur mycket som helst utan att något hjälper.
Har du provat tex ris o lax som ska vara det mildaste för magen eller ris o lamm.
Har läst att någon gett vitkål mot dålig mage med bra resultat.
www.kurant.se

Jag har aldrig riktigt fått grepp om detta, men hur kan sockret i riset anses som "nyttig" bukfylla? Våra hundar har knappast ett stort sockerbehov, och deras insulinnivå skjuter i höjden precis som vår.

Är det sant att ris innehåller en massa socker?Jag trodde också det var nyttig bukfylla och ger lite extra ris nu när jag gått över till färskfoder där portionerna inte är lika stora som i torrfodervarienterna.

jag var tvungen att plocka fram rispåsen hemma och på näringsinnehållet står det kolhydrater 80 g varav sockerarter 0 g....????

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 017
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 306
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer