Sv: Fodernoob
Hej!
Jag är inte alls insatt vad som är bra foder och inte. Jag har en japansk spets på 7 månader och använder fortfarande fodret som hängde med när jag köpte honom Eukanuba.
Vad ska man titta på när man letar foder?
Benämnda råvaror dvs det ska stå vilket djur köttet kommer från osv. Ursprunget till råvarorna. Jag vill inte att något ska komma från Kina tex. Om tillverkaren inte svarar på mejl så är det något de vill dölja.
Vad är bra vad är dåligt?
Spannmål är ok om det är fullkornsvete, havre eller korn. Det får förstås inte vara hur mycket spannmål som helst, men eftersom hunden är en allätare så kan en del av fodret vara spannmål och det är ändå bra.
Spannmålsfria foder är dyrare. Potatis, sötpotatis, frukt och grönsaker är bra råvaror som kan finnas i spannmålsfria foder.
I dyrare foder är mineralerna kelaterade för bättre upptag i kroppen.
Dyrare foder har också probiotika/prebiotika för god maghälsa.
Betmassa och öljäst/bryggerijäst kan ge gaser. Betfibrer är anses bra för tarmhälsan, men det är onödigt tycker jag.
Vassle (mjölkprotein) vill jag inte ha. Många hundar blir dåliga i magen av mjölkprodukter.
Något som absolut inte är bra?
Ris innehåller så mycket arsenik så det går bort. Majsskördarna var extra utsatta för mögelgift 2012 så allt med majs går bort. Majs är dessutom blodsockerhöjande.
Om det finns fisk i fodret vill jag vara säker på att det inte är konserverat med etoxikin (ethoxyquin) E324. Det kan finnas i råvarorna utan att tillverkaren behöver ange det. Jag vill heller inta ha bha, bht, propylgallat
(E 310) eller syntetisk citronsyra (E330) som kan vara skadliga.
Måste det vara färskfoder?
Nej, det måste det inte. Färskfoder har många fördelar och man ser vad det är i det, men det passar inte alla.
[/QUOTE]