Eintein

Trådstartare
Hej!
Jag är inte alls insatt vad som är bra foder och inte. Jag har en japansk spets på 7 månader och använder fortfarande fodret som hängde med när jag köpte honom Eukanuba.

Vad ska man titta på när man letar foder?

Vad är bra vad är dåligt?

Något som absolut inte är bra?

Måste det vara färskfoder?

Ja in med allt ni vet om foder och hjälp en fodernoob som jag! :D

Sv: Fodernoob

Fast varför måste du byta foder om Eukanuba fungerar?

När man tittar på foder vill man ha så hög kötthalt som möjligt, enligt mig i alla fall. Det behöver dock inte vara färskfoder, utan det beror helt på vad som fungerar för din hund. Jag har en hund som tror att hon ska dö när hon får färskfoder och hon tycker att hon är världens hungrigaste, för hon vill gå och småäta lite grann sådär som hon själv bestämmer. Hon är betydligt enklare och roligare att ha med att göra när hennes torrfoder står framme hela tiden. Och hon äter ungefär samma mängd varje dag, oavsett om jag mäter upp det varje dag eller om jag låter henne äta själv. Så hon äter inte mer än vad hon behöver.

Vad som passar för din hund får man ju testa sig fram till. Men jag ser ingen anledning att byta foder ifall det du har fungerar.

Jag håller med Ramona, jag hade inte bytt ut ett foder som hunden fungerar bra på. Om det är valpfoder du ger, så måste du kanske byta till motsvarande vuxenfoder förståss.

De allra billigaste fodren bör man undvika. Man måste ge så mycket större portioner att det blir samma kostnad som för ett dyrare foder. Och så verkar det komma ut mer än vad som går in.

Jag kan inte foder alls, så vill bara ge lite erfarenheter utifrån mig ändå.

Min valp/unghund är också ca 7 månader. Jag ger också eukanuba till henne, men är inte sååå noga. Hon fick Proplan av uppfödaren, och det köpte jag en säck av efter att hon kommit hem, men sen var hon hos sin ena nattmatte ( hundvakt när jag jobbar) och åt eukanuba där och tyckte bättre om det. Nästa säck körde jag på detsamma som hon körde på till sin hund, just för att hon inte skulle få det ena hemma och det andra där. Men så kom nästa nattmatte in i mitt liv och där serverades doggy. Doggy är inte mitt favoritfoder, men om hon äter det till kvällsmat ett par kvällar i veckan struntar jag faktiskt i. Hemma kör jag jag Eukanuba, ibland blandat med färskfoder för smakens skull, och jag ser faktiskt ingen skillnad på varken de två nattmattarnas hundar och min. Alla tre är fina i päls och hull, alla äter med aptit, alla är välmående och pigga. Två (varav min egen) har fri tillgång till foder dygnet runt och inga problem med det.

Håller med de andra, varför byta när något funkar? MEN, JAG växlar gärna lite med maten, då jag tror på att hunden inte blir så känslig och blir dålig i magen om den vänjer sig vid lite olika foder/mat. Min hund har aldrig vart dålig i magen, aldrig haft diarre eller spytt. Så länge det funkar för oss, hunden är välmående, så kör jag:)

Nu barfar jag, men kan ju svara på vad jag skulle tänka på om jag skulle gå tillbaka till att köpa ett färdigt foder.

Jag tittar efter ett foder som innehåller så lite spannmål som möjligt, och framförallt så lite olika spannmål som möjligt. Jag ger hellre ett foder som bara innehåller tex ris än ett som innehåller majs, vete, korn, havre och ris. Ju enklare innehållsförteckning, desto bättre. Jag vill förstå vad jag ger min hund.

De hundar jag tagit hand om har alla fått lite dålig mage av foder med mycket majs i. De har pruttat och ganska ofta har de skitit stora höger som stinker och är lite väl lösa till konsistensen. Majs är alltså det jag alltid undvikit så mycket det bara går.

Huruvida man "måste" ge färskfoder eller inte är väl delvis upp till var och en. Jag märker enorma positiva skillnader på min hund. Så fort jag började ge färskfoder fick hon mycket(!) lättare att slappna av och ensamhetsträningen gick plötsligt mycket lättare (vi har haft enorma problem med den). Hon slutade helt få tandsten och den hon hade försvann när jag gav henne ordentliga ben att tugga på. Hon blev fastare i kroppen, mycket lättare att hålla i bra hull, fick om möjligt ännu bättre päls än innan och sket om möjligt ännu mindre och mindre stinkande än innan.

Sedan tycker i alla fall jag att man ska ha i åtanke att tikar som fått färskfoder under tiden de varit dräktiga får friskare valpar med mindre allergier osv och att torrfoder ökar risken för magomvridning. Det är dessutom många hundar med allergier som visat sig bara vara allergiska mot en viss ingrediens i torrfoderform, i färsk form går det bra. Och ja, min hund är inte heller ensam om att bli mer avslappnad och må mycket bättre totalt sett.

Det är självfallet så att hundar kan fungera på torrfoder. Min förra hund levde 11½ år på torrfoder och min nuvarande åt torrfoder tills hon var 4½ år. Jag känner mig dock "tvingad" att alltid leta efter det absolut bästa till hundarna, det är jag skyldig dem. Att de bara "mår ok" på ett foder är inte bra nog om jag inte kunnat utesluta att de inte kan må ännu lite bättre på något annat foder. Därför är torrfoder idag otänkbart för mig.

Jo, det klart att jag kan fortsätta med samma foder sen, men jag är intresserad utav att lära mig så jag kan ge det bästa till honom :)

Red_Chili om jag läser på innehållet och det står att det innehåller majs, vete och ris. Är det för mycket spannmål?

Så det man ska tänka på är hög kötthalt, inte för mycket spannmål och givetvis titta så hunden trivs med det!:)

Håller med om det red_chili sa :D

När det gäller tandsten. Ingen av mina hundar har haft tandsten sedan jag började med färskfoder. Kompisar springer med sina hundar (och katter) till veteriren och plockar bort tandsten stup i kvarten. När de ser min hunds tänder säger de "han är ju så ung, klart han har fina tänder". Hundar ska ha fina tänder när de är 10 år också! När min hund en period åt torrfoder (pga allergiutredning) fick han tandsten på en gång, inte ett halvår gammal. Jämför torrfoder med när du själv äter knäckebröd eller chips. Det lägger sig som en beläggning på tänderna som måste borstas bort. När det gäller rå mat så hamnar den i magen istället för på tänderna. Ger man då också råa ben är det bättre än att borsta tänderna på djuret.

Senast ändrad:

Red_Chili om jag läser på innehållet och det står att det innehåller majs, vete och ris. Är det för mycket spannmål?

Well, jag brukar kalla Eukanuba-fodren för "pruttfoder" eftersom alla hundar jag träffat som ätit något av deras foder har pruttat massor och haft extremstinkande skit :D

Om hunden fungerar bra på ett foder så har den glansig, bra och tålig päls. Den har bra trampdynor, ingen klåda, inga rinnande ögon (om den inte har ögonfel då), ingen tandsten och klor som håller bra. Hunden pruttar inte, skiter ca 2 gånger om dagen och då är skiten lätt att plocka upp och luktar knappt någonting.
Stämmer inte allt det in på hunden, ja då går det troligtvis att få hunden att må bättre genom ett foderbyte.

Hahaha ja ett tag fes han ganska mycket och gud vad det stank!! som tur är har det minskat!

Jag vill veta vad som gör ett bra foder och kolla runt lite. Om det visar sig att Eukanuba fungerar bäst och är ett bra foder fortsätter jag självklart med det. Men jag är inte alls insatt i foder och är intresserad om vad som är bra/dåligt osv! :)

Hej!
Jag är inte alls insatt vad som är bra foder och inte. Jag har en japansk spets på 7 månader och använder fortfarande fodret som hängde med när jag köpte honom Eukanuba. :D

Benämnda råvaror dvs det ska stå vilket djur köttet kommer från osv. Ursprunget till råvarorna. Jag vill inte att något ska komma från Kina tex. Om tillverkaren inte svarar på mejl så är det något de vill dölja.

Spannmål är ok om det är fullkornsvete, havre eller korn. Det får förstås inte vara hur mycket spannmål som helst, men eftersom hunden är en allätare så kan en del av fodret vara spannmål och det är ändå bra.

Spannmålsfria foder är dyrare. Potatis, sötpotatis, frukt och grönsaker är bra råvaror som kan finnas i spannmålsfria foder.

I dyrare foder är mineralerna kelaterade för bättre upptag i kroppen.

Dyrare foder har också probiotika/prebiotika för god maghälsa.

Betmassa och öljäst/bryggerijäst kan ge gaser. Betfibrer är anses bra för tarmhälsan, men det är onödigt tycker jag.

Vassle (mjölkprotein) vill jag inte ha. Många hundar blir dåliga i magen av mjölkprodukter.

Ris innehåller så mycket arsenik så det går bort. Majsskördarna var extra utsatta för mögelgift 2012 så allt med majs går bort. Majs är dessutom blodsockerhöjande.

Om det finns fisk i fodret vill jag vara säker på att det inte är konserverat med etoxikin (ethoxyquin) E324. Det kan finnas i råvarorna utan att tillverkaren behöver ange det. Jag vill heller inta ha bha, bht, propylgallat
(E 310) eller syntetisk citronsyra (E330) som kan vara skadliga.

Nej, det måste det inte. Färskfoder har många fördelar och man ser vad det är i det, men det passar inte alla.

:D[/QUOTE]

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 541
Senast: tanten
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka