Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

**KL**
Hur mycket skiljer egentligen sig näringsinnehållet på en skörd hö från år till år år på samma vall?
/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

Om någon annan har analyserat en andra/tredjeskörd från september hade det varit intressant att veta var ert låg, mest intressant klart från skåne då vi ju haft lite speciellt väder med total torka under sommaren och därför rekord sen tillväxt på andra skörden så lite svårgissat i år.

Vi högg två vallar (2:a skörd) den 28 september och pressade och plastade (småbalar) den 1 oktober.

Vall 1:
kg foder

Ts 58 %
smrp 81 g
Mj 6,0

Vall 2:

Ts 69 %
smrp 59 g
Mj 7,3

*KL*
Energivärdet i vallfoder till hästar i Sverige skattas från data framtagna för idisslare, och som beräkningsmässigt anpassats till häst. Trots vissa likheter i hur fiberdelen i fodret smälts, finns det också uppenbara fysiologiska skillnader mellan djurslagen som skulle kunna påverka fodrets energivärde.
De fiberanalyser som normalt används för att beskriva vallfodrets näringsvärde kan inte skatta enerivärdet i konserverat vallfoder med acceptabel noggrannhet. (SLU Fbh 2010)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Foderanalyser 2010

Alltså man kryssar ju i för vilket djurslag analysen ska räknas när man sänder iväg analysen och så har det varit de senaste 10 åren.

Att man kan ”kryssa för” vilket djurslag man vill ha analys för är ingen garanti för att man får ett värde på SmRp som gäller för häst.

Här har du ett exempel på en analys som anger ett värde på SmRp som gäller för idisslare och inte för häst:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1072287
 
Sv: Foderanalyser 2010

Alltså jag förstår inte vad du far efter?
På de senaste 3 analyserna som jag tagit står det specifikt att värderna är uträknat för häst.Och det anges alltid per kg foder och per kg TS.
Oavsett om det är hö eller ensilage..

Och jag har även en analys hemma för idislare Och så himmla knepigt är det ju faktiskt inte att omvandla de siffrorna heller om man nu skulle vilja det.

Längst ner på mina alla analyser för häst står..

OBS! samtliga värden är omräknade för hästar och deras förmåga att ta upp näring i fodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Vi högg två vallar (2:a skörd) den 28 september och pressade och plastade (småbalar) den 1 oktober.

Vall 1:
kg foder

Ts 58 %
smrp 81 g
Mj 6,0

Vall 2:

Ts 69 %
smrp 59 g
Mj 7,3

*KL*
Energivärdet i vallfoder till hästar i Sverige skattas från data framtagna för idisslare, och som beräkningsmässigt anpassats till häst. Trots vissa likheter i hur fiberdelen i fodret smälts, finns det också uppenbara fysiologiska skillnader mellan djurslagen som skulle kunna påverka fodrets energivärde.
De fiberanalyser som normalt används för att beskriva vallfodrets näringsvärde kan inte skatta enerivärdet i konserverat vallfoder med acceptabel noggrannhet. (SLU Fbh 2010)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift


Grrrrrrr, vi tog veckan före så vi lär väl inte ligga lägre jag som hoppats på riktigt låga skitvärden på protein så att det varit ett bra komplement till våra alldeles för höga första skördar.
Med årets dundertradiga halm som ingen häst har någon större lust att äta särskilt mkt av precis så är det inget roligt år att ha fått in för bra hösilage dessutom är det ju finstråigt som sjutton iom att det kom igång att växa så sent verkar inte mätta mkt i magen på dem och att då tvingas att ransonera hårt pga värdena är inte kul.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Att man kan ”kryssa för” vilket djurslag man vill ha analys för är ingen garanti för att man får ett värde på SmRp som gäller för häst.

Här har du ett exempel på en analys som anger ett värde på SmRp som gäller för idisslare och inte för häst:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1072287

Läser man så kan man ju gissa sig till att hon köpt in detta och fått denna analys med så den är säkert gjord av bonden för kor, något som tyvärr många missar när de köper in att kolla att analysen verkligen är gjord för häst, de flesta kobönder har ingen koll på att det inte är samma värden som är till häst utan uppger bara sina kovärden. Men det innebär ju inte att det är analysföretagen som ger fel värden, det har bara inte begärts en analys för häst utan för ko.
 
Sv: Foderanalyser 2010

men protein överskott från grovfoder ska ju inte vara några större problem eller du har erfarenheter som motsäger detta? En ren undran då jag lärt mig att det är så.
 
Sv: Foderanalyser 2010

men protein överskott från grovfoder ska ju inte vara några större problem eller du har erfarenheter som motsäger detta? En ren undran då jag lärt mig att det är så.

Japp tyvärr märker jag väldigt tydligt på hästarna när de får proteinöverskott, i vårt fall handlar det alltid om överskott från grovfoder då vi har en förmåga att få in lite för bra hösilage de flesta år. Har aldrig fodrat på överskottsprotein med kraftfoder så kan därför inte jämföra med vilka reaktioner det ger men jag ser tydliga reaktioner när det kommer från grovfodret.
Det sänker prestationen rejält på tävlingshästarna med överskottsprotein, de blir loja, svettas enormt och de lätt/normalfödda går upp i vikt och de svårfödda ner. Det belastar systemet alldeles för mkt att ta hand om överskottsproteinet, det som sker vid en överfodring är att de använder den tillförda energin till att ta hand om överskotts proteinet och omvandlar det till energi/fläsk. Man ser precis samma sak som man ser när man vräker på en svårfödd häst mat att den tvärtom går ner istället för upp för att det tar för mkt på den att bearbeta allting.
Har en som är riktigt extremt tydlig han klarar inte ens att få fullt arbetstillägg på proteinet utan måste sänkas ner i kvot när han jobbar som hårdast och nästan bara höja energin. Hans kropp mår inte alls bra av överskottet det är så extremt att han tom uppvisade förhöjda njurvärden på blodprov som sjönk när vi bytte till en proteinfattigare hö till honom och då handlade det inte om några enorma överskott. Förövrigt svettas han som en gris och tappar flåset totalt vid för hög proteingiva.

Årets hö är extremt så iår har problemen även varit i form av överkänslighetsreaktioner, en med uppdrivna ben och två med utslag.

Så nog skapar proteinöverskott från grovfoder problem och är inget att rekommendera.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Japp tyvärr märker jag väldigt tydligt på hästarna när de får proteinöverskott, i vårt fall handlar det alltid om överskott från grovfoder då vi har en förmåga att få in lite för bra hösilage de flesta år. Har aldrig fodrat på överskottsprotein med kraftfoder så kan därför inte jämföra med vilka reaktioner det ger men jag ser tydliga reaktioner när det kommer från grovfodret.
Det sänker prestationen rejält på tävlingshästarna med överskottsprotein, de blir loja, svettas enormt och de lätt/normalfödda går upp i vikt och de svårfödda ner. Det belastar systemet alldeles för mkt att ta hand om överskottsproteinet, det som sker vid en överfodring är att de använder den tillförda energin till att ta hand om överskotts proteinet och omvandlar det till energi/fläsk. Man ser precis samma sak som man ser när man vräker på en svårfödd häst mat att den tvärtom går ner istället för upp för att det tar för mkt på den att bearbeta allting.
Har en som är riktigt extremt tydlig han klarar inte ens att få fullt arbetstillägg på proteinet utan måste sänkas ner i kvot när han jobbar som hårdast och nästan bara höja energin. Hans kropp mår inte alls bra av överskottet det är så extremt att han tom uppvisade förhöjda njurvärden på blodprov som sjönk när vi bytte till en proteinfattigare hö till honom och då handlade det inte om några enorma överskott. Förövrigt svettas han som en gris och tappar flåset totalt vid för hög proteingiva.

Årets hö är extremt så iår har problemen även varit i form av överkänslighetsreaktioner, en med uppdrivna ben och två med utslag.

Så nog skapar proteinöverskott från grovfoder problem och är inget att rekommendera.


Skönt att höra då jag står med ny häst som reagerat mycket på årets hö, har tyvärr inte fått analyserna så jag kan inte med säkerhet säga att det beror på proteinet, men provat från olika hösilage och fått samma reaktion som du beskriver, allihop från årets skörd. Har fått ta bort honom från gräset och blanda med halm.
Nu söker jag efter förra årets skörd och vet inte riktigt hur jag skall få ihop det denna vintern. Hur gör du om du har så "bra" hö?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vi får alltid mycket högre proteinhalt när vi hugger på hösten, är likadant alla år, bara blad inga strå knappt. Vårskörden som vi högg 2 juli hade följande värden (hoppar över mineralerna) Mj/smrp : 8,7/56, 8,6/36 och 7,9/45 kg/foder. Det är också grövre vilket gör att de måste tugga lite mer.

Vad gäller proteinet lite saxat från SLU:

Det protein som inte används som byggstenar används som energikälla och ansätts precis som de andra ämnena som fett, om hästen får mer energi än vad den gör av med.

Protein (som består av olika aminosyror) används framför allt som byggstenar i kroppens vävnader. Ett överskott av protein i foderstaten kan inte lagras i kroppen som ex fett kan. Alla aminosyror som kroppen inte har behov av spjälkas sönder och den ena delen omvandlas till socker eller fett och den andra delen som innehåller kväve, kommer att utsöndras med urinen. Denna process kräver energi vilket gör att det bildas spillvärme som hästen måste göra sig av med. För att hästen skall kunna bli av med kvävet måste vätejoner frisättas och eftersom dessa kan sänka kroppens pH måste de också utsöndras.

En slutledning man bl.a. kan dra är att om hästen får mycket energi sätts också del av överskottsproteinet som fett samt att hästen får högre värmebelastning vilket inte kan vara till fördel för arbetande hästar som ex hästar för distandritt.

Som alltid gäller att balansera fodret efter behov ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ok, jag trodde att blandningen av grässorter och gödling och skötsel spelade större roll än vad det verkar göra i så fall.

Jag överväger att analysera i år, men läste tidiagre i tråden att det inte är lönt att analysera från så få som 2 balar, hur många balar ska jag ta från så att detblir ett hyfsat värde? Höbonden har inte tagit analys själv.

/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*
Fick analys på andra skörden ensilage:
65.5 ts
7.5 MJ
68 Smrp
3.2 Ca
1.7 P
0.0 Mg
18.5 K



Verkar vara ett ganska bra ensilage för min tävlinghäst. Mycket protein så nu behöver jag inte ge lucern.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ok, jag trodde att blandningen av grässorter och gödling och skötsel spelade större roll än vad det verkar göra i så fall.

Jag överväger att analysera i år, men läste tidiagre i tråden att det inte är lönt att analysera från så få som 2 balar, hur många balar ska jag ta från så att detblir ett hyfsat värde? Höbonden har inte tagit analys själv.

/U

Allting påverkar men det som man inte kan styra över och som påverkar mest är vädret därav att det kan skilja extremt på värdena på samma vall från år till år trots att det är samma gräs och samma gödning/skötsel.
Olika väder påverkar olika grässorter olika mkt. När värmen kommer och därmed tillväxten kommer igång varierar ju mkt från år till år.
När man sår in en vall planerar man vilka grässorter man sår efter vad man vill ha och när man vill skörda och det funkar då vid ett "normal" år vad gäller väder, dock har vi ju inte så stabilt väder precis att det är likadant från år till år. Kommer det igång att växa väldigt sent tex så påverkar det, blir det en explosionsartad tillväxt pga plötsligt optimal väder så påverkar det jämfört om det är jämnare väder och det växer långsammare. Olika grässorter och tom olika arter/sorter av samma gräs påverkas olika mkt av olika väder.
Det är därför man måste lära sig att "läsa" sin vall utifrån hur långt grässorterna kommit på just ens egen vall och sen tillbe vädergudarna att de är vänliga och ger en fint väder när man anser vallen vara i fas till att ge det optimala fodret. I år tex var det svårt för olika sorter var väldigt olika i fas med varandra. Dessutom var det lite ovanliga värden i år med vissa grässorter som normalt brukar ligga på medelvärden låg högt medans andra som brukar ligga ganska högt rasat till bottenvärden.

Som en fingervisning så har vi under dessa 10 år vi skördat eget, skördat in hyffsat vettiga snarlika värden på så utspridda skördedatum som från 15 maj till 27 juni olika år. Vissa envisas att skörda efter datum i stället för vallen och då säger det sig själv att värdena blir extremt varierande från år till år eftersom tillväxten inte är sig lik två år i rad.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ok då förstår jag, tack för ditt svar, sysslar mest med hobbyhästar så har aldrig upplevt detta själv, dock svettas min häst alltid floder, men hon ligger precis på det rekommenderade värdet, man kanske inte ska vara så himla rädd för att ligga för lågt.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kan bara hålla med. Jag undviker bl.a. rajgräs för den höga sockerhalten samt har c:a 10-20 % vitklöver för att buffra kväve och protein vilket gör att jag kan vänta lite längre med att hugga utan att förlora så mycket på proteinvärdet. har 6-7 st sorter i gräsblandningen.

De sista veckorna innan man hugger går man varje dag och kollar hur långt vallen har kommit för att sedan se till att maskinstation kan komma på rätt dag (ungefär) men framför allt rätt tid på dagen :cool:
Jag brukar få vad jag förväntar mig i värde till 85%.

Rolle
IpL
 
Sv: Foderanalyser 2010

Hej alla analys kunniga – jag bad min höbonde om en ”dunderanalys”
här är den, – hjälp att tolka allt är väldigt välkommet
– speciellt det som vanligtvis inte är med, men även det ”vanliga”
ex. smrp / MJ & TS halten ...rätt torr...
– ex. så pratas det om dåligt med Selen – ser högt ut här …eller?
Skillnader på mineralerna, kan de bero på...
/ Var i landet / Sandjordar / Skördetid / Grässorter
Och ”det senaste” ang. olika analyserings metoder ?? olika analys företag
….om det är en sanning i detta hur höga är dessa värden egentligen då ???


Eurofins Sept 2010 - Skörd slut Juni - Skörd 1 Märkning: Hö till nöt & häst

Parameter (medelvärde) Enhet

TS 898 (840) g/kg 1/0,898 % =1,11kg hö/foder

Aska 78 (57) g/kg TS /0,898=86,86 g/kg foder

IVOS 63,2 % av OS

Smältbarhet 64,7 (67,3) % av OS

Råprotein 120 (99) g/kg TS /0,898=133,63 g/kg foder

NDF 573 (587) g/kg TS /0,898=38,09 g/kg foder

Osmältbar NDF (iNDF) 306 (200) g/kg NDF

Socker 109 (142) g/kg TS /0,898=121,4 g/kg foder

Kalcium 2,7 (3,6) g/kg TS /0,898=3,0 g/kg foder

Fosfor 2,5 (2,0) g/kg TS /0,898=2,8 g/kg foder

Magnesium 1,7 (1,3) g/kg TS /0,898=1,9 g/kg foder

Kalium 20,8 (17,5) g/kg TS /0,898=23,2 g/kg foder

Natrium 0,5 (0,4) g/kg TS /0,898=0,55 g/kg foder

Svavel 1,8 (1,4) g/kg TS /0,898=2,0 g/kg foder

Katjon-anjon 300 (237) meq/kg TS

Järn 184 (101) mg/kg TS /0,898=204,9 mg/kg foder

Mangan 48 (56) mg/kg TS /0,898=53,5 mg/kg foder

Zink 44 (25) mg/kg TS /0,898=49 mg/kg foder

Koppar 5,1 (5,4) mg/kg TS /0,898=5,7 mg/kg foder

Selen 0,10 (0,06) mg/kg TS /0,898=0,11 mg/kg foder

FODERVÄRDE I NORFOR

Tuggningsindex 86 (85) min/kg TS

Fyllnadsvärde 0,56 (0,55) FV/kg TS

AAT 20 kg TS 86 (90) g/kg TS

PBV 20 kg TS -12 (-38) g/kg TS

Nettoenergi 20 kg TS 4,86 (5,31) MJ/kg TS

TIDIGARE NATIONELLA FODERVÄRDEN

Omsättbar energi (SE) 9,5 (9,8) MJ/kg TS

AAT (SE) 68 (70) g/kg TS

PBV (SE) 3 (-19) g/kg TS

Omsättbar energi, häst 9,5 MJ/kg TS /0,898=10,57 MJ/kg foder

Smältbart råprotein, häst 81 g/kg TS /0,898=90,20 g/kg foder

KVOT 90,20/10,57=8,53

…….oj oj…..bra till 2 av hästarna av 6
– inget kraftfoder över huvud taget,
– tror någon att en del halm kan vara bra eller drar energin iväg då ??
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vet inte om jag inte har vaknat idag, men inte kan väl värdena per kg foder vara högre än per kg ts?

Råprotein 120 (99) g/kg TS /0,898=133,63 g/kg foder

Borde rimligen vara
Råprotein 120 (99) g/kg TS * 0,898= 107,76 g/kg foder
 
Sv: Foderanalyser 2010

Hjäääälp - hur räknar du då - jag trodde det var TS delat med mängd / kg TS = / kg foder

hur är det jag ska göra istället ????????
 
Sv: Foderanalyser 2010

1 kg foder = 0,898 kg TS + 0,102 kg vatten

120 gram smb rp/ kg TS = 120*0,898 = 107,76 gram / kg foder

Om du har 100 gram smb rp i fodret och vet att TS är 84% så tar du 100/0,84 för att få på kg TS, blir här 119 gr.

Det är så du räknat, du får göra tvärtom, ta multiplikation istället för division, om jag nu vaknat på rätt sida idag!

Kvoten blir densamma och dina hästar kan äta lite mer mat med lite lägre energi!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp