Hö analys resultat!!!!

Sv: Hö analys resultat!!!!

och som mag och tarm balans. Det står på förpackningen och mag och tarm balans som heter just så innehåller ungefär samma

Har gjort lite ändringar med höt

Han får nu mer än 10kg hösilage på dagen. vet inte exakt hur mkt men jag lägger ut så mkt som möjligt så det blir nog närmare 20kg skulle jag uppskatta.

Ska snart beställa mer hösilage o då får han 1 i sin hage så det blir fri tillgång för honom.

På kvällen får han 7kg vanligt hö. Ska jag öka till 10kg?

Hur mkt rekommenderar ni att jag ger av linfrökaka då?

Snälla Jessica .

Gå ut på Hippocampus och räkna på din foderstat och se vad din häst behöver .

Du får för mycket råd här så du blir vimsig i huvudet , för att du vill din hästs bästa.

Du kan inte lyssna på jäst och krafft och mineraler och majs och olja och soya och linfrö osv vidare .

Du måste sortera ut hästen behöver inte allt som du får råd att han ska ha här .

Börja på Hippocampus.se och lägg in höt och ensilaget och sen krafft eller lusernen och ev mineraler så ser du vad som händer .

Din häst har blivit mycket bättre men räkna nu och se till att få ett långtidsperspektiv på foderstaten .

Mia

Detta får jag fram bla på hippocampus beräknat enbart på:
20kg hösilage
10kg hö

*Din häst måste äta en stor mängd foder. Du kan eventuellt behöva ge ett näringsrikare grovfoder.

*Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

*Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

*Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.

Varför lägger du in 20 kg ensilage och 10 kg hö när du inte får i honom så mycket foder ?

Mia

Varför lägger du in 20 kg ensilage och 10 kg hö när du inte får i honom så mycket foder ?

Mia

Jo det får jag i honom nu när jag ger hösilage på dagen o hö på kvällen. Ger jag tvärtom, mkt hö på dagen -det äter han inte upp...

Det har du ju inte skrivit förut i tråden ?

Och varför alla de andra protein och lusern och soya och krafft om du får i honom 30 kg stråfoder per dygn som motsvarar en högmjölkande sto med föl på sidan och lite till om man ser på proteinmängden ? (vid snabbt överslag )

Nej drar mig ur denna diskussion :)

Lycka till Mia

Om du läser det jag skrev tidigare så måste du börja med att uyppsakatta han behov av MJ och protein och utgå ifrån det!

Detta får jag fram bla på hippocampus beräknat enbart på:
20kg hösilage
10kg hö

*Din häst måste äta en stor mängd foder. Du kan eventuellt behöva ge ett näringsrikare grovfoder. Eftersom din häst kan äta tillräckligt så är det helt ok att grovfodret innehåller vad det gör. Ju mer han får äta desto bättre mår magen. .

*Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen. Din häst behöver ju bevisligen mer energi än medelhästen eftersom han behöver gå upp. Kolla balansen mellan protein och energi, jag tror att den är väldigt bra. Du ser ju också här att du inte behöver ge något kraftfoder eftersom grovfodret innehåller den energin han behöver

*Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel. Protein från grovfoder är inte farligt men det var det här jag menade med att du inte ska ge honom mer protein än vad grovfodret ger eftersom det räcker. Därför ska du absolut inte ge foderjäst heller eftersom det innehåller mycket protein.

*Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Det är inte farligt med mycket fosfor när det kommer ifrån grovfodret. Hade det däremot kommit från spannmål så hade jag ansett att du skulle ändra kraftfodergivan men eftersom det kommer från grovfodret behöver du inte bry dej om detta.

Problemet med hippocampus är ju att den inte "ser" vad för foder du ger utan enbart värdena. Därför måste man kunna lite själv också så att man inte tror att det är ok att ge massor av kraftfoder och knappt något hö. Många foderrådgivare hos kraftfoder försäljare försöker tyvärr fortfarande lura i folk att alla hästar måste ha kraftfoder.
Det borde vara spöstraff på att rekomendera någon att ge 4 kg kraftfoder och 5 kg hö:mad::( hästen mår ju jättedåligt av att få tugga så lite.
Många gånger innehåller det rekomenderade kraftfodret samma som 7-8 kg hö till och hästen hade ju mått mycket bättre av mer hö än av kraftfodret.

Linfrökaka kan du ge 1-2 dl om du vill ge honom lite krubbskrammel och lättare få i honom bakjästen. Mer behövs absolut inte för att magen/pälsen/hovarna ska få vad de behöver.
Om du inte får i honom bakjäst och det är någon annan som ger betfor i stallet så fråga om du får köpa några kg och ge jästen i uppblött betfor motsvarande 1 dl torr betfor. Han behöver ju ingen betfor för energi eller proteininnehållet utan enbart för att han ska äta upp jästen, det brukar fungera.
Det kan också fungera att dela ett äpple eller en morot i småbitar och röra ihop med jästen.

Din häst kommer må som en prins när han får helt fritillgång men om det skulle vara så att du märker att hans ätande minskar så får du börja ge i mindre givor igen. Vissa hästar tappar lusten för att äta när de får fri tillgång men de flesta mår som allra bäst på det.

Det har du ju inte skrivit förut i tråden ?

Och varför alla de andra protein och lusern och soya och krafft om du får i honom 30 kg stråfoder per dygn som motsvarar en högmjölkande sto med föl på sidan och lite till om man ser på proteinmängden ? (vid snabbt överslag )

Nej drar mig ur denna diskussion :)

Lycka till Mia

Tror inte du hängt med i svängarna :p

Behöver ju inte ge något extra nu när han får så mkt hösilage + hö.
Ger bara någon dl kraft för att han ska få när alla andra får sin morgon o kvällsmat.

Men ska ge honom linfrökaka + bakjäst med 1dl betfor (och då ingen kraft)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama