Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför lägger du in 20 kg ensilage och 10 kg hö när du inte får i honom så mycket foder ?
Mia
Det är inte farligt med mycket fosfor när det kommer ifrån grovfodret. Hade det däremot kommit från spannmål så hade jag ansett att du skulle ändra kraftfodergivan men eftersom det kommer från grovfodret behöver du inte bry dej om detta.Detta får jag fram bla på hippocampus beräknat enbart på:
20kg hösilage
10kg hö
*Din häst måste äta en stor mängd foder. Du kan eventuellt behöva ge ett näringsrikare grovfoder. Eftersom din häst kan äta tillräckligt så är det helt ok att grovfodret innehåller vad det gör. Ju mer han får äta desto bättre mår magen. .
*Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen. Din häst behöver ju bevisligen mer energi än medelhästen eftersom han behöver gå upp. Kolla balansen mellan protein och energi, jag tror att den är väldigt bra. Du ser ju också här att du inte behöver ge något kraftfoder eftersom grovfodret innehåller den energin han behöver
*Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel. Protein från grovfoder är inte farligt men det var det här jag menade med att du inte ska ge honom mer protein än vad grovfodret ger eftersom det räcker. Därför ska du absolut inte ge foderjäst heller eftersom det innehåller mycket protein.
*Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Det har du ju inte skrivit förut i tråden ?
Och varför alla de andra protein och lusern och soya och krafft om du får i honom 30 kg stråfoder per dygn som motsvarar en högmjölkande sto med föl på sidan och lite till om man ser på proteinmängden ? (vid snabbt överslag )
Nej drar mig ur denna diskussion
Lycka till Mia
Posta gärna bilder om nån månad..Lite roligt att följa förvandligen på en häst