Ju mer grovfoder han äter desto bättre är det
Hade det varit min häst så hade jag inte gett något annat kraftfoder alls än några dl linfrökakapellets, det ger fin päls och bra hovar och är dessutom bra för magen.
Att hästen är bra i magen är en förutsättning för att den ska tillgodogöra sig fodret optimalt.
Ibland kan proteinöverskott som din häst får nu, ge effekten att hästen går ner i vikt. Många ger lucern "för säkerhets skull" och står vinter efter vinter med en häst som tappar ju längre vintern går.
Ofta är det proteinöverskottet som ger den här effekten och den går till viss del att utnyttja på lättfödda hästar.
Du har verkligen kommit en god bit på väg och jag tror mer på att det har varit undermåligt foder innan du fick hem honom som har gjort att han såg tråkig ut än din utfodring.
Nu när han är nyligen avmaskad så får han en mag-tarmstörning, maskmedel är starkt och ger alla hästar mer eller mindre störningar i magen.
För att hjälpa hästen komma i balans igen så kan man ge vanlig bakjäst en om dagen så att han inte tappar i vikt pga obalansen.
Bakjäst är det absolut bästa man kan ge när hästen ska byta foder, vid gräsinvänjning eller vid avmaskning för att hjälpa till.
Helst ska man börja någon vecka innan man kommer störa magen men det är bättre att ge nu än inte alls.
När hästen inte har några problem så behöver man bara ge jäst i några veckor men man kan också ge året runt om hästen har känslig mage.
Jag tror att dålig päls och hovar visar på magproblem, för en häst som inte kan tillgodogöra sig fodret kan heller aldrig få fin päls, hud eller hovar.