Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Andra eller om det var tredje skördens analys mindre rolig

ts 66%

/kg foder

mj 7
smrp 34
ca 1,9
p 1,3
Mg 0,5

kvot på 4,8

Så nu helt plötsligt blir det att ge kraftfoder för att komma upp i protein...

Vet du när det är skördat ? Har lyckats förstöra (eller jag och jag ett kattskrälle) analysprovet jag skulle skicka på vår sista skörd i september får ju göra en ny när det väl blir aktuellt att öppna balarna, men då de enbart är tänkta som lunchhagmat i vinter när gräset försvunnit tar det ju lång tid till och nyfiken som jag är vill jag ju ha lite susning om vad det kan tänkas innehålla. Jag blir i motsats till di väldigt glad om det är sådana skräpvärden då vi ligger på extremhöga värden på vår första skörd så blir bra komplement till den i så fall.

Om någon annan har analyserat en andra/tredjeskörd från september hade det varit intressant att veta var ert låg, mest intressant klart från skåne då vi ju haft lite speciellt väder med total torka under sommaren och därför rekord sen tillväxt på andra skörden så lite svårgissat i år.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Dessutom överskattas smältbarheten i en grovfoderanalys eftersom analysföretagen i Sverige inte tar hänsyn till det faktum att smältbarhetskoefficienten för grovfoder till hästar är lägre än för kor. Så egentligen borde du har upplevt det omvända. Men det kan ju tänkas att foderleverantörerna “överskattar” sin produkts smältbarhet också.

:confused: Vilket analysföretag har inte särskild analys för häst resp ko ? Alla de stora har haft det i alla fall när jag använt dem.

Däremot är det nog en del som missar när de köper in från bönder att verkligen kolla om analysen är gjord för ko eller häst.
 
Sv: Foderanalyser 2010

ok. Tack. Fick siffran 6,5. Vad betyder det?
Nu har jag ju redan räknat ut foderstaten men vore ju kul att veta vad "kvot" betyder oxå ;)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Enligt analysrapporten ankom provet 10-07-01 färdigt 10-07-06 så är andra skörden, då bonden knappt fick något. Togs en skörd för en vecka sedan ungefär, ska bli intressant vad det blir för värden på det om vi nu kommer använda det.
 
Sv: Foderanalyser 2010

ok. Tack. Fick siffran 6,5. Vad betyder det?
Nu har jag ju redan räknat ut foderstaten men vore ju kul att veta vad "kvot" betyder oxå ;)

I Sverige är hästens proteinbehov normalt satt till 6 x energibehovet (dräktiga och digivande ston samt växande unghästar har dock lite högre proteinbehov). Är energibehovet t.ex. 60 MJ så är proteinbehovet 6 x 60 = 360 g. Detta betyder att kvoten mellan protein och energi i grovfodret måste vara minst 6 för att hästen ska få tillräckligt med protein från grovfodret. Har grovfodret en kvot som är lägre än 6 så måste man ge hästen extra proteintillskott.

Ditt grovfoder har kvoten 6,5 dvs. din häst får tillräckligt med protein från grovfodret. Ett rimligt överskott av protein är inte farligt. Överskottet utsöndras i urinen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

:confused: Vilket analysföretag har inte särskild analys för häst resp ko ? Alla de stora har haft det i alla fall när jag använt dem.

Alla svenska analysföretag som jag har sett anger samma värde på SmRp för häst som för nötkreatur (idisslare). Det som skiljer sig åt är energivärdet.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Alla svenska analysföretag som jag har sett anger samma värde på SmRp för häst som för nötkreatur (idisslare). Det som skiljer sig åt är energivärdet.

Det var verkligen egendomliga analyssvar du sett för de jag sett som gjorts för båda har haft helt olika smrp för häst resp ko.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nej inte riktigt, min häst är lättfödd och för att hennes värden skulle bli bra fick jag laborera lite med en müsli och Hifi från dodson & horrell. Har inte alfalfan hemma så fick bli så här just nu. Värdena blev bra och jag blev nöjd
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

kl..

Nu lägger jag ödet i era händer eftersom att jag inte kan ett jota om det här med analyser.
Fick hem lite hösilage idag och tänkte höra vad ni säger.

Torrsubstans: 75%
Smältbart protein: 26g/kg
Energi: 7,8MJ/kg
Kalcium: 2,8g/kg
Fosfor: 1,5g/kg
Magnesium: 0,9g/kg
Kalium: 12,9g/kg

Nåå, vad säger ni? Hästarna det handlar om är en lättfödd fjording och en normalfödd ridtravare.
Ingen av hästarna rids superhårt utan det är lite mer promenadridning.

Har även halm hemma som jag kan ge. Samt att jag använder mig av betfor, krafft grund och havre.
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl..

Nu lägger jag ödet i era händer eftersom att jag inte kan ett jota om det här med analyser.
Fick hem lite hösilage idag och tänkte höra vad ni säger.

Torrsubstans: 75%
Smältbart protein: 26g/kg
Energi: 7,8MJ/kg
Kalcium: 2,8g/kg
Fosfor: 1,5g/kg
Magnesium: 0,9g/kg
Kalium: 12,9g/kg

Nåå, vad säger ni? Hästarna det handlar om är en lättfödd fjording och en normalfödd ridtravare.
Ingen av hästarna rids superhårt utan det är lite mer promenadridning.

Har även halm hemma som jag kan ge. Samt att jag använder mig av betfor, krafft grund och havre.

Riktigt katastrof dåligt hö som du aldrig kommer att lyckas få ihop något vettigt med till dina hästar. Jättelite protein och mycket energi = total katastrof till alla hästar men framförallt till lättfödda. Det behöver proteinkompletteras massor. Betfor, kraft grund o havre och halm kan du glömma inget av det passar ihop med detta höet. Soja, potatisprotein och lucern är det enda som möjligen kan rädda upp proteinet lite, men mitt råd är att leta vidare efter annat hö.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vågade inte svara eftersom jag inte är så bra på det här med foder tyvärr, men det var det jag misstänkte på den analysen.

Finns det någon minimigräns på vad man "vill ha" för värden egentligen? OM man nu som i något inlägg ovan inte egentligen behöver räkna kvot så noga. Naturligtvis förstår jag att det är olika från häst till häst, men ta som ett exempel ett tunt fbl:angel:.

Någon skrev 0.63g smrp/kg häst, är det ett normalfött hbl?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det var verkligen egendomliga analyssvar du sett för de jag sett som gjorts för båda har haft helt olika smrp för häst resp ko.

Nu är det i och för sig några år sedan jag anlitade ett svenskt analysföretag så det kan ju ha skett en förändring nyligen eller så använder labben helt enkelt olika formler för beräkning av SmRp till häst.

Har du värden på råprotein och SmRp för häst som du har fått från ett analysföretag nyligen?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Alltså man kryssar ju i för vilket djurslag analysen ska räknas när man sänder iväg analysen och så har det varit de senaste 10 åren.Jag har använt flera olika företag och man har alltid kunnat välja..Häst eller nöt så länge jag kan minnas iaf. Bonden jag köper hö av gör analys för både nöt och häst inget konstigt alls.
Båda analysresultaten jag lagt ut i den här tråden är för häst.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ditt hö var verkligen inte så skoj. kvot 3.3. Hadde liknade för nått år sedan ..Det blev en dyr vinter ..Hinkade i hästen fri tillgång på lusernpellets ca 3kg om dagen för att täcka upp.Ett sådant där hö är verkligen svårt att göra en vettig foderstat med..Man får nästan dra ner hö till minigiva och sedan täcka upp med lusernstrå/pellets och andra proteinfodermedel för att man ska få det att gå runt.
 
Sv: Foderanalyser 2010

En fråga till.

Om jag mot förmodan skulle ge hästarna av detta hösilage (vilket jag inte säger att jag ska, utan frågar av ren nyfikenhet), hur mycket lusern skulle jag bli tvungen att ge?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Såg nu att du hade svarat. Detta bådar inte gott. Tur är väl det att jag bara tog hem två balar med detta hösilaget för att prova en ny bonde.

Jag har hö hemma med som jag kommer att ge istället. Tror ni man kan lämna tillbaka hösilaget?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp