Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

och jag fick
smrp 48
MJ 8.9
med en kvot på 5.39 :cry:

ditt var ngt bättre med en kvot på 6.1

Så nu sitter jag och räknar för fullt med längsta ättid,mest grovfodermängd och billigast åt två araber,ett just nu 6 månaders föl.
ponnyn var nemasproblemas att räkna ut. När man väl sitter där med hipppocampus verkar allt så lätt tills man börjar med att kika på kvoten mellan proteinet och energin. Jag brukar vilja vara så nära 7 i kvot.

YES!!! Hittat ett annat hö med så mkt bättre värden. Kvot på 7.8:bump::bump: Liite skillnad mot 5.39
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL.

Här är våra värden per kg foder:

7,0 MJ
33 Smrp
Kvoten hamnar alltså på 4,7
Kvot Kalcium/Fosfor 2,1

Skit också... Den här vintern blir inte rolig, med tanke på att jag har en svårfödd häst...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Skillnaden var 0,5% på sockret, kan ju bero på att jag tog från partiet hemma på min loge och han från sin. Kan ju skillja sig lite mellan balarna.
Sockret var inte bra i något av fallen iallafall.
Angående smpr och MJ så stämde de nästan där oxå, typ 20 mot 22 smpr och 7,9 mot 8,0 MJ.

Så i mitt fall verkade det inte som det spelade någon roll vilket lab som utför analysen.

Verkar vara lite olika om analyserna skiljer sig eller ej, i mitt fall var det inte någon stor skillnad.

Men man blir ju lite fundersam på vilket man kan lita på!:crazy:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Verkar vara lite olika om analyserna skiljer sig eller ej, i mitt fall var det inte någon stor skillnad.

Men man blir ju lite fundersam på vilket man kan lita på!:crazy:

Har du alltså fått analyserat en med NIR och en med kemisk eller ?
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL.

Här är våra värden per kg foder:

7,0 MJ
33 Smrp
Kvoten hamnar alltså på 4,7
Kvot Kalcium/Fosfor 2,1

Skit också... Den här vintern blir inte rolig, med tanke på att jag har en svårfödd häst...

Jag skulle tänka tvärtom, knepigt med lättfödd häst.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ja, det kanske är sant.
Jag skulle vilja haft högre värden rakt av bara... Gärna uppåt 10 MJ och med en bättre kvot. Han har ingen vidare aptit så jag får i honom ca 12 kg per dygn om jag har tur. Dessutom har han lite känslig mage så om jag hade klarat mig utan kraftfoder så hade jag varit glad. Det får bli lucern i mängder helt enkelt!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Om du har en svårfödd häst är det lättare att göra en bra foderstat. Då kan du lägga till lämpligt kraftfoder utan att du får överskott av energi. Värre med lättfödda hästar. (när man bara vill ha protein och inte ett uns av energi)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ja det var beställt kemisk analys....

Ni sam jämför analyssvar och har stor skillnad mellan dem, har analyserna utförts mer NIR metoden hos båda labben, eller är den ene NIR och den andra Kemisk?

Om nu NIR kan diffa så mycket som ni skriver så borde de ju inte använda sig av denna metod. Håller helt med Gylle:

Med andra ord nästan samma diff mellan analyserna som SWE fick. Det är ju inte acceptabelt att NIR analyserna visar så stora fel. Med tanke på att det analysbolaget är nog det största på marknaden så kan man tänka sig hur extremt många som har totalfel analyssvar. Det kan ju få förödande konsekvenser om det är till hästar med ett vist behov tex pga sjukdom eller tex uppfödning av unghästar där det är viktigt att få rätt balans.
Jag hoppas verkligen att du tar kontakt med analysen och visar hur felaktig deras NIR analys var. De kan ju inte fortsätta och hålla på och skicka ut så felaktiga analyser antingen är något tokigt med deras kalibrering av instrumenten eller så är det en så otillförlitlig metod att den inte bör användas, med tanke på att de tom tar mer betalt än agrilab som analyserar kemiskt så är det rent ut sagt fördjävligt. Nej det är nog dags att ställa analycen mot väggen med deras felaktiga resultat. Det är ju inte lite heller det skiljer 64% fel är lite för mkt för att vara en accepterad felmarginal.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det blev 2v emellan vårat foderintag så därför blev det 2 analyser.

ts 56%
energi 5.9
smrp 58
Ca 2.3
Mg 0.8
---------
ts 64 %
energi 7.2
smrp 52
Ca 2.4
Mg 0.9

Lite skillnad framförallt på ts som jag inte är helt nöjd med på den första. Kommer nog inte kunna sälja allt då de flesta vill ha torrare.
Men i övrigt är det helt ok om jag jämför med tidigare år.
Vad tycker ni?
 
Sv: Foderanalyser 2010

*knapp*

Får gärna lite åsikter om detta hö som jag preliminärbokat. Hon som brukar hjälpa mig är utomlands och jag har inte så bra koll själv, men vill lära mig!
Hästarna är SWB, ett sto -97 och en hingst -08.

TS 89%
Energi 9,1 MJ
Råprotein 89 gr
Smältbart råprotein 56 gram
Kalcium 2,7 gram
Fosfor 2,0 gram
Mg 1,1 gram
Kalium 14,1 gram
Svavel 1,2 gram
NDF 563 gram

Kvot: 6,15 (?)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det ser ut som ett utmärkt hö! Det enda som man kan önska är lite mer kalcium, men det är lätt att öka med mineralfoder!


Det bästa sättet att lära sig är att antingen köpa en bra bok om hästens foder, eller att laborera runt på ett foderstatsprogram!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag kan nog egentligen, men vågar inte lita på mina kunskaper :D Så det är skönt att få medhåll! :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Knapplån

Jag känner mig lite förvirrad. Vi tog gräsproverna direkt när vallen var slagen.
Vår foderrådgivare när det gäller våra nötkreatur föreslog att vi skulle lägga
det insamlade gräset i frysen då det slogs fredag eftermiddag (postproblem).

Vi fick göra så både första och andra skörden. Den första skörden blev helt
galet höga värden på ungefär allt, i synnerhet sockerhalten. Ny vall och tidigt
slaget, jaja tänkte jag nästa skörd ska väl gå att använda till häst i alf.
Men idag kom analysrapporten på andra skörden och också den kändes lite konstig.
Sockerhalten var 17,5 % :crazy:
Nu har jag inte rapporten framför mig så kan inte säga mer men min fundering är
om infrysning på något sätt kan påverka vissa värden?

TS halten kan väl i alf inte stämma med "det färdiga ensilaget" eftersom provet
plockades direkt när det var nyslaget?

Suck, det här med analysvärden är en enda stor djungel för mig ;)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Här är våran analys, det är hö.

Vall 1
smbr 36
mj 7,2
Ca 2,5
P 1,4
Mg 1,1
K 6,9 Kvot 5

Socker 10,5

Vall2
smbr 30
mj 7,2
Ca 2,2
P 1,0
Mg 1,2
K 6,1 Kvot 4,1

Socker 9,7


Helt klart nöjd då det är slaget 31aug, 1 och 2 sept, då jag ville ha stor chans till ett lågt sockerinnehåll.
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL

Fick min analys idag och tror det ser bra ut



Per kg TS

TS 82,9
MJ 10,2
Smrp 66
Fosfor 1,8
Ca 3,3
Mg 1,2


Ska fodra ett ettårigt hbl-sto på detta. Enligt hippocampus skulle jag "bara" behöva ge 11 kg hö plus mineraler för att täcka hennes behov! I mina öron låter det helt otroligt! kan det stämma??

I fjol fick jag inte slaget när JAG ville (ung tjej i sällskap med gamla gubbar som varit bönder i 100 år = dumförklarad) så då fick stoet äta 2 kg lucern o 0,5 kg soja per dygn + 10 kg hö
I år lyckades jag tjata till mig att de skulle slå när JAG ville och fick detta resultat! På samma täkt!

Kan det stämma eller har jag gjort nå galet?? Vore grymt skönt att slippa ge lillstumpan kraftfoder! (sen kanske hon inte är någon tabellhäst i år som hon var i fjol - alla värden stämde perfekt på hennes hull då men då får jag komplettera i efterhand)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Man skall helst ta provet samma dag som det pressas inte samma dag som det slåss, värdena påverkas ju av torkförhållande, vändningar/luftningar odyl. Jag vet att de som tar förhandsanalys (alltså testar just färskt gräs innan de slår hela vallen) räknar med ett ungefär tapp för skörden under optimala förhållande dock har jag tyvärr inte en susning om hur stort detta tapp är då vi aldrig tar analys förrän på pressdagen. Sker press fredag, lördag så finns det ett enklare sätt än att stoppa det i frysen och det är att helt enkelt ta in provmängden och lägga ut det luftigt tex på loftet så att det fortsätter att torka och sen skicka det på söndagen. Det enda är att man får kolla TS i mikron sen iom att det hunnit bli lite torrare än det pressade.
Hur sockervärdet påverkas har jag tyvärr inte en susning om för har aldrig tagit sådan analys.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kan nog stämma bra, blev lite fundersam först men såg sedan att det var angivet per kg TS.

Om du tagit provet hemma på redan inlagda balar så var uppmärksam på dem iom att det uppvisar för låg torrsubstans, tom så liten extra fuktighet kan göra att du får mögel i det (samt inte minst att de kan värma och börja brinna även om det väl inte är så sannolikt när det är så pass lite för "blött").
 
Sv: Foderanalyser 2010

Suck, ibland undrar man vad som krävs för att bli foderrådgivare...
Är det bättre att skicka in en ny analys när vi öppnar balarna?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp