Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Balarna har legat sedan första veckan i juli så jag hoppas de tänker fortsätta vara fina :crazy: De är välsaltade :p

Har för mig att de i fjol låg på 84% TS.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vad säger ni om denna foderanalys till dräktigt fullblod? Ska iofs inte ha förrän i maj.. Duger detta eller borde jag leta efter annat? TS 77% MJ 7.7/kg foder, Smrp 60/kg foder, Kalcium 2.5 ,fosfor 2.2, Magnesium 1.0, Kalium 11.5
 
Sv: Foderanalyser 2010

Gå in på hippocampus och gör en foderstat på de premisserna så ser du var du hamnar! :) Ett tips från mig som inte har erfarenhet nog att svara på dina värden ;) Ser ju ut som ett bra silage, kanske lite lite energi för en dräktig men protein verkar ju högt... fast som sagt, jag har vare sig haft dräktigt sto eller tagit så många analyser :D
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL
Slänger in en liten fråga då det verkar finnas folk här som är vana vid höanalyser!
Köpte hö för någon vecka sedan, fick med ett papper med analysen. Den är från Eurofins (som inte verkar så populär här?).
Dock så står det först en stapel med värden MJ, smrb osv. sedan är det en sträckad linje och under dessa står det igen MJ, smrb osv. men nu är siffrorna annorlunda?

De finns alltså 2 olika värden på allt.
Tex. MJ 8,5/10.1, smrb 42/50, Kalcium 2,4/2,8 osv.
Brukar analysen se ut så? Vilka värden ska man räkna på?

jag har räknat på de övre men nu började jag undra lite:confused:
 
Sv: Foderanalyser 2010

det högre värdena är nog per kilo torrsubstans och de lägre värdena är per kilo foder. Så ser min analys också ut fast där har de preciserat "vad som är vad" (agrilab)
På hippocampus lägger man in värdena som är "per kilo foder"
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Är lika dålig på det här som förra året...

ts 61%
MJ 6.5/kg foder
SmRP 45/kg foder
Ca 1.9/kg foder
P 1.5/kg foder
Mg 0,8/kg foder

Hur räknar ni kvot, och hur vill man att kvoten ska se ut?
Har för tillfället hobbyhästar (fullblod, en riktigt svårfödd och två "normala").
Pogrammet säger att jag ska kunna ge enbart 10 kg hösilage var, samt 1 kg groov 60 alt grund + 1 dl blå miner. Kan det vara så bra??? Har alltid matat massor, men det kanske får omvänd effekt snarare?
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Gjorde en omanalys av vårt hösilage då jag var lite tveksam till hur provet till första analysen tagits, men siffrorna var snarlika, så.... nu har jag 2 nästan identiska analyser för året, ger ju en väldigt bra fingervisning;)

Ts 52,2 %

Mj 5.2
Smrp 33
Ca 1.3
P 0.9
Mg 0.5

Kvot 6.3:bow:

Detta var ungefär vad jag hade önskat, lite blötare också mot förra årets torra silage. Hästarna föredrar klart blötare foder. Dom har fri tillgång så borde inte behöva ge kraftfoder/lusern om de håller hullet bra. Min 2-åring får miner blå då han har högre behov än de vuxna, annars ska inget annat behövas:bow:
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

Är lika dålig på det här som förra året...

ts 61%
MJ 6.5/kg foder
SmRP 45/kg foder
Ca 1.9/kg foder
P 1.5/kg foder
Mg 0,8/kg foder

Hur räknar ni kvot, och hur vill man att kvoten ska se ut?
Har för tillfället hobbyhästar (fullblod, en riktigt svårfödd och två "normala").
Pogrammet säger att jag ska kunna ge enbart 10 kg hösilage var, samt 1 kg groov 60 alt grund + 1 dl blå miner. Kan det vara så bra??? Har alltid matat massor, men det kanske får omvänd effekt snarare?

Du har en mj/smrpkvot på 6.9 vilket är toppen , har du vuxna hästar som ej är dräktiga/ger di behöver du knappast ge kraftfoder om du ger ordentligt med silage.
Ev behöver du ge ca-tillskott då ca/p-kvoten kankse är lite låg, iaf om du har unghästar.

Hade jag haft dina hästar (vilket jag har rasmässigt;) ) hade jag gett fri tillgång på detta silage och inget mer. Hålla koll på hullet bara och komplettera med lusern till den svårfödda, om det behövs mer käk.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Perfekt!

Ska dra ner på det onödiga kraftfodret nu lite sakta och se vad som händer. Spännande! OM det stämmer så kommer jag spara i runda slängar 3000 spänn i månaden!!! (Jag är glad omm jag sparar 2000). Men ja, det gäller väl att ha stenkoll på den tunna stackarn.

KAN DET VARA SÅ att han inte tar sig för att han får för mycket? O i en "konstig blandning"?:confused:

Ska räkna lite på vad han äter exakt idag, jämfört med det som pogrammet tycker att han ska klara sig på.

Lyckades dessutom klura ut det där med kvoten till sist, men tack ändå!!! :bow:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Du hittar om det är per kg foder eller per kg TS i kolumnen Enhet brevid Resultatet.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag är helt ny på detta och det är första året jag tar analys och räknar foderstat själv och fick resultatet nu.
kan någon hjälpa mej om det är bra eller dåliga värden?
Jag tänkta räkna i hippocampus imorrn.

Per kg foder Per kg TS
Torrsubstans TS 81,9 %
Omsmältningsbar energi MJ 8,4 10,2
Råprotein 77 94
Smältbart råprotein 47 57
Kalcium (Ca) 2,7 3,3
Fosfor (P) 1,8 2,2
Magnesium (Mg) 1,0 1,3
Kalium (K) 13,1 16,0
Kalcium/Fosfor (Ca/p) Kvot 1,5

Så vad tycker ni om denna analys?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Visst är det härligt att kunna spara pengar:)

Har genom alla år med Lady som ju är ganska så svårfödd, fullblod, trixat och räknat hit och dit för att se vad hon funkar bäst på både hull o muskelmässigt. Inget vetenskapligt bevisat :pmen på henne funkar det bäst med att se till att proteinbehovet är uppfyllt (ca 400 g har hon i grundbehov) och sen skyffla på med mj. Hon behöver ca 120 mj. Skulle jag vara "kvotslavisk" så skulle hon ha över 700 smrp. Har provat med det och då ser hon "tanigare" ut både hull o muskelmässigt. Ger jag däremot 120 mj och 4-500 smrp är hon jättefin i kroppen. Men som sagt då är kvoten runt 4 bara, dock alla behov uppfyllda;)

Sen tycker jag mig ha märkt skillnad på i vilken form hon får maten. Har haft grovfoder med kvot på 9, fri tillgång och protein har hon fått över det dubbla mot behovet (nästan 3-dubbla). Och hon har varit jättefin i hull o muskler.
Har jag däremot kompletterat upp till stort proteinöverskott jämfört mot hennes behov mha kraftfoder har hon varit tunnare.
Slump eller ej, jag vet inte. Kan kroppen ha svårare att tillgodogöra sig mj om proteinöverskottt INTE kommer från naturliga källor, dvs grovfoder?
Vet ej, utan detta är mina egna observationer under våra 10 år ihop:)

Testa att se till det egentliga proteinbehovet, och strunta i kvoten och se om han lägger på sig. HAn kankse funkar som min "Lada";)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag var på foderföreläsning med en foderexpert från Krafft för ett par dagar sedan och enligt henne så kan det få motsatt effekt om man ger för mycket mat precis som du säger.

Det kostar energi för att göra av med överskottet. Hon hade något exempel på ett fullblod som hade förhöjd puls och vad det nu var för mer symptom när den fick ett väldigt proteinrikt hösilage, men genom att byta till ett hösilage med bättre kvot så försvann problemen och hästen presterade mycket bättre.

Känner du att du behöver öka något för den svårfödda hästen så är kanske olja ett bra alternativ? Det funkade fint på min svårfödda häst förra året.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nu har vår analys på höet kommit. Har ingen koll alls på vad som är bra och inte.

Såhär ser det ut iaf:

TS: 84,1%

Råprotein 91g/kg ts

Smb. protein 46g/kg vara

Energi 8,0 Mj/kg vara

Ca 5,8g/kg ts
P 0,9g/kg ts
Mg 1,4g/kg ts
K 5,7g/kg ts

Kan tillägga att jag har ett islandssto som rids 4-5dagar i veckan normalt sett 30-70 min. Lättfödd!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Har genom alla år med Lady som ju är ganska så svårfödd, fullblod, trixat och räknat hit och dit för att se vad hon funkar bäst på både hull o muskelmässigt. Inget vetenskapligt bevisat :pmen på henne funkar det bäst med att se till att proteinbehovet är uppfyllt (ca 400 g har hon i grundbehov) och sen skyffla på med mj. Hon behöver ca 120 mj. Skulle jag vara "kvotslavisk" så skulle hon ha över 700 smrp. Har provat med det och då ser hon "tanigare" ut både hull o muskelmässigt. Ger jag däremot 120 mj och 4-500 smrp är hon jättefin i kroppen. Men som sagt då är kvoten runt 4 bara, dock alla behov uppfyllda;)

Långt ifrån alla hästar är “kvothästar”. Man kan använda NRC:s rekommendationer för protein som är baserade på kroppsvikt istället för att använda kvotbegreppet. Underhållsbehovet av protein för en “normal” vuxen häst enligt NRC 2007 är t.ex. 0,63 g SmRp per kg kroppsvikt.

Sen tycker jag mig ha märkt skillnad på i vilken form hon får maten. Har haft grovfoder med kvot på 9, fri tillgång och protein har hon fått över det dubbla mot behovet (nästan 3-dubbla). Och hon har varit jättefin i hull o muskler.
Har jag däremot kompletterat upp till stort proteinöverskott jämfört mot hennes behov mha kraftfoder har hon varit tunnare.
Slump eller ej, jag vet inte. Kan kroppen ha svårare att tillgodogöra sig mj om proteinöverskottt INTE kommer från naturliga källor, dvs grovfoder?

Smältbarheten för protein är naturligtvis olika för olika fodermedel. Det är ju därför vi använder begreppet smältbart råprotein istället för råprotein i en foderstatsberäkning. Så smältbarheten ska vara inräknad i det värde på SmRp som foderleverantörerna anger.

Generellt sett så har hästen svårare att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder eftersom proteinet kan vara bundet vid en svårsmält kolhydrat (t.ex. cellulosa). Alla andra vanligt förekommande proteintillskott (lusern, sojamjöl, potatisprotein m.fl.) har högre smältbarhet.

Dessutom överskattas smältbarheten i en grovfoderanalys eftersom analysföretagen i Sverige inte tar hänsyn till det faktum att smältbarhetskoefficienten för grovfoder till hästar är lägre än för kor. Så egentligen borde du har upplevt det omvända. Men det kan ju tänkas att foderleverantörerna “överskattar” sin produkts smältbarhet också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp