Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

kl

Supernöjd med mitt silage! (visserligen tar bonden in hur mkt som helst, så man får välja och vraka bland olika värden).

/kg foder

Smältbart råprotein 46
Energi 6.6
Kalcium 2.1
Fosfor 1.9
Magnesium 0.7
Kalium 16.6
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl

hej! kan någon säga vad ni tycker om resultatet för hösilaget jag ska köpa?

ts 72
smältbart råprotein 35
energi 7.0
kalcium 1.6
fosfor 1.3
magnesium 0.7

tack på förhand!!
och en sak till. när jag läser innehållsförteckningen på kvarnbys lucern står det i procent (%) tex smältbart råprotein 15 %. är det ändå siffran 15 som ska skrivas in på tex hippocampus programet trots att det står i g där?
suck jag blir galen på detta snälla hjälp mig!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Fick just årets analys; hö, ts 83,8 % analyserat av Agrilab.

Smb rp 60, MJ 8,5. Klart nöjd :-)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Är det någon som varit med om liknade?
Jag menar En kvot på 6,0 2009 till en kvot på 3,6 2010 .
Från smrp på 53 till 29 per kg foder på ett år :eek:
Bör jag sända in en ny analys ?

Fick svar i dag från agrilab på analys nr 2
Vilken skillnad :eek:
smrp 45
mj 8,7
kvot 5,1

Lite gladare blev jag .Det är då bättre än en kvot på 3,6
 
Sv: Foderanalyser 2010

Intressant!
Får man fråga vem som gjorde respektive analys och vilken metod som användes? Frågan är ju då bara vilken man ska lita på:confused: Vet du hur likvärdiga proven var?

Constance har du fått något svar än? Jag är mycket nyfiken på att se om det är någon skillnad på sockret, speciellt eftersom att de sa att det inte ens borde gå att ta fram sockervärdet mha NIR-metoden.

Tycker det är svårt att hitta hö med lite socker i år:(

Är det någon som vet vilket företag som svarar snabbast på på analyserna?
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*
Fick svar på foderanalysen idag:cry:

8,3 MJ, 39 gr smrp, kvot 4,7.
Ca 1,3 gr, P 1,3 gr, Mg 0,7 gr.

Kunde varit värre förvisso. Mineralbristen är ju lätt avhjälpt och min unghäst är inte särskilt lättfödd så där funkar det att komplettera med lucern. Men för ägarna till de andra tjockisarna blir det inte roligt att få ihop det.
 
Sv: Foderanalyser 2010

jag försöker lära mig allt jag kan om foder därav frågan till dig: :) varför kommer de i ditt stall med de andra tjockisarna ;) att få det svårt att gå ihop menar du?:)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Foderanalysen klar.

Bättre än förra året då kvoten var 3,1 (:crazy:) denna gång hamnade den på 5,3 så det blir till att köpa Lucern i år igen, men lite mindre åtgång kanske än förra året:) sen blir det mineraler även detta år.

Torrsubstans 85,2

Energi 8,6

Smältbart råprotein 46

Kalcium 2,3

Fosfor 1,9

Magnesium 1

Så tja helt optimalt för en lättfödd ponny är det ju inte men jag lyckade banta henne förra vintern trots sämre värden så jag är väl ändå relativt nöjd.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Fick svar i dag från agrilab på analys nr 2
Vilken skillnad :eek:
smrp 45
mj 8,7
kvot 5,1

Lite gladare blev jag .Det är då bättre än en kvot på 3,6

Med andra ord nästan samma diff mellan analyserna som SWE fick. Det är ju inte acceptabelt att NIR analyserna visar så stora fel. Med tanke på att det analysbolaget är nog det största på marknaden så kan man tänka sig hur extremt många som har totalfel analyssvar. Det kan ju få förödande konsekvenser om det är till hästar med ett vist behov tex pga sjukdom eller tex uppfödning av unghästar där det är viktigt att få rätt balans.
Jag hoppas verkligen att du tar kontakt med analysen och visar hur felaktig deras NIR analys var. De kan ju inte fortsätta och hålla på och skicka ut så felaktiga analyser antingen är något tokigt med deras kalibrering av instrumenten eller så är det en så otillförlitlig metod att den inte bör användas, med tanke på att de tom tar mer betalt än agrilab som analyserar kemiskt så är det rent ut sagt fördjävligt. Nej det är nog dags att ställa analycen mot väggen med deras felaktiga resultat. Det är ju inte lite heller det skiljer 64% fel är lite för mkt för att vara en accepterad felmarginal.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Hmmmmmm nu blev det ganska intressant när jag gick bak till SWBs inlägg med hennes värden. Slog hennes värde på räknaren och vad finner jag jo 64% fel. Känns ganska osannolikt att dessa två skall hamna på exakt samma felprocentsats.............. Något är helt klart tokigt hos analycen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ytterligare ett exempel!

Proverna är tagna ur samma höparti, dock vid olika tillfällen och av olika personer! Skördat i södra Dalarna före midsommar!

Eurofins / kg foder
MJ 8,2
Smb rp 24
Ca 1,6
P 1,2
MG 0,8

Agrilab / kg foder
MJ 8,6
Smb rp 52
Ca 1,4
P 1,9
MG 0,8
 
Sv: Foderanalyser 2010

Min första analys kom från eurofins inte analycen. har jag missat nått? Nr två från agrilab

Sorry glömmer alltid att de bytt namn iom att jag inte själv använder dem, det är samma bolag fast numera heter de eurofins istället för analycen som de hetat innan under väldigt många år.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det är ju inte acceptabelt att NIR analyserna visar så stora fel. Med tanke på att det analysbolaget är nog det största på marknaden så kan man tänka sig hur extremt många som har totalfel analyssvar. Det kan ju få förödande konsekvenser om det är till hästar med ett vist behov tex pga sjukdom eller tex uppfödning av unghästar där det är viktigt att få rätt balans.

Varför inte skicka era höprover till Equi-analytical i USA istället. En fullständig NIR-analys kostar där endast $26 (ca. 190 SEK). Då får man allt man behöver analyserat, inklusive socker och stärkelse.

Equi-analytical är certifierat för NIR-analys av DM, DE, CP, NDF och ADF tror jag, vilket betyder att ett oberoende certifieringsorgan regelbundet kontrollerar deras mätresultat.

Vill man ha en mer noggrann analys kan man välja kemisk analys. Motsvarande kemisk analys kostar $49 (ca. 360 SEK).

http://www.equi-analytical.com/Services/Analytical services.htm
 
Sv: Foderanalyser 2010

Varför inte skicka era höprover till Equi-analytical i USA istället. En fullständig NIR-analys kostar där endast $26 (ca. 190 SEK). Då får man allt man behöver analyserat, inklusive socker och stärkelse.

Equi-analytical är certifierat för NIR-analys av DM, DE, CP, NDF och ADF tror jag, vilket betyder att ett oberoende certifieringsorgan regelbundet kontrollerar deras mätresultat.

Vill man ha en mer noggrann analys kan man välja kemisk analys. Motsvarande kemisk analys kostar $49 (ca. 360 SEK).

http://www.equi-analytical.com/Services/Analytical services.htm

Varför skicka till USA ? När vi har flera andra labb som analyserar kemiskt för samma pris ? Både Agrilab och Hjortens analyserar kemiskt Agrilab för bara 250 för grundanalys. Det är Agrilab som använts här där fler än en analyser gjorts för att kolla Eurofins NIR analyser som uppenbart inte stämmer. Kemiskt är ju ansett som den säkraste metoden av alla medan däremot NIR inte är en lika säker metod vilket ju tydligt syns här på resultaten även om man nog inte kunde drömma om att felkällan var så stor vilket ju gör den helt oanvändbar för att analysera foder.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Knapplån.

Årets hö hade följande värden per kg ts:

MJ: 9,7
Smb rp: 66 g
Ca: 5,3 g
P: 2,1 g
Mg: 2,4 g

Nu inväntar vi analysresultatet på hösilaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp