Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Jag har funderat på om jag skulle skicka in även till ett annat företag just för att dubbelkolla... Jag kanske ska göra det?

Agrilab är ju billiga och du behöver ju enbart ta analys för protein/energi . Mineralerna är ju ordentligt analyserade redan hos eurofins så dem är det ju bara onödigt att kosta på en ny analys på.

Men skriv något typ det jag skrev ovan på följesedeln så att du är säker på att de analyserar det kemiskt.

Skall bli väldigt intressant att höra resultatet. Visar även din så avvikande resultat som SWB så är det ju verkligen dags att ifrågasätta hur trovärdig NIR metoden är.
 
Sv: Foderanalyser 2010

knapplån

Jag hoppar in här igen och kopierar svaren jag fick från Agrilab om det avvikande provsvaren jag fick.

"Vår NIR visade låg på provet sedan kördes om på kemisk (metod Dumas).
Vilket visade högre värde......
.......Jag vet inte hur eurofins NIR maskin är kalibrerad.
Där emot vi analysera kemisk på alla prover som har blivit outlayer (utanför kalibrering, eller NIRen känner inte provet )
Men jag garentera att vår resultat på den prov du har skickat till oss är helt rätt.
"

Intressant ämne!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Haha någon mer som läst nya ridsports artikel om skörden i år.

Undra vad det var för någon som skrivit den verkar inte ha mkt koll i alla fall. Bla stod det
"I södra sverige blev inte höskörden bra höga proteinvärden och låga energivärden........" ehhhhhhhhhhh......

För övrigt har jag väl aldrig varit med om att energivärdena sklijer sig mer än någon tiondel från år till år oavsett väder det beror ju på vad som växer på vallen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag gjorde sockeranalys på årets hö, och värdet blev väldigt högt. Också den var analyserad med NIR. Ska jag göra göra om även sockeranalysen när jag skickar in till Agrilab?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Var glada att ni har hö inne, jag väntade och skulle slå av det i mitten/slutet utav juli tänkte jag för att få in ett hö med så lågt sockervärde som möjligt till min IR häst men det sket sig så än hoppas jag att september blir väldigt fin men de blir nog lite jobbigt att få ihop det om jag får in något men jag hoppas verkligen på det för det blir dyrt att köpa in allt :crazy:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Så fick jag analys svaret på hästarnas hö inför vintern. Är ganska nöjd.

TS. 80,3%
Råprotein 100 g/kg TS
Smb. protein 50 g/kg
Energi: 8,1 MJ/kg
 
Sv: Foderanalyser 2010

Så fick jag analys svaret på hästarnas hö inför vintern. Är ganska nöjd.

TS. 80,3%
Råprotein 100 g/kg TS
Smb. protein 50 g/kg
Energi: 8,1 MJ/kg

och jag fick
smrp 48
MJ 8.9
med en kvot på 5.39 :cry:

ditt var ngt bättre med en kvot på 6.1

Så nu sitter jag och räknar för fullt med längsta ättid,mest grovfodermängd och billigast åt två araber,ett just nu 6 månaders föl.
ponnyn var nemasproblemas att räkna ut. När man väl sitter där med hipppocampus verkar allt så lätt tills man börjar med att kika på kvoten mellan proteinet och energin. Jag brukar vilja vara så nära 7 i kvot.

Men nu undrar jag. Vad anser ni en ridhäst i normalträning ska ligga på för kvot samt föl 6-12 månader.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Ridhäst runt 6, fölet däremot runt 12 så jag hade nog försökt få tag på bättre hö till fölet om jag var du.
 
Sv: Foderanalyser 2010

mitt funkar fint till araberna men det är ju lögn i helvete att hitta ett hö med högre kvot häromkring till fölet.
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl

Mina värden på hö, per kg foder:
ts 82,9%
MJ 8,1
Smrp 25,1
Ca 1,9
P 1,4

Kvoten blir alltså 3,1....

Ja, vad gör man?
Har en häst som har lätt för att lägga på sig och behöver gå ner aningen i vikt. Behöver komplettera med ett proteinrikt foder som inte har för högt energivärde. Förslag?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Krafft muskel fd protein el krafft pluss grön kanske?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Med mitt hö med inte alltför bra värden har jag nu lyckats knopa ihop helt ok foderstater till hösten.

Araber.
MJ 75.8 Smrp 464 med en kvot på 6.1 alla värden ok. Med 8kg hö 0,4kg pluss grön 50g miner grön.

Föl. Nu 6 månader gammal.
MJ 62.9 smrp 590 med en kvot på 9.37. Med 4,5kg hö 1,5kg lusern strå 1kg pluss grön. Och om hon faller ur och inte håller sej så rund som jag önskar så får jag ändra. Dock kommer hon få fri tillgång till hö och hackad lusern men detta är det jag önskar att hon MINST får i sej.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Just fått mina värden... :cry:
BARA energi, asdåligt med protein!

What to do?

Min nordis kommer svälla ju, vilket han ju redan gjort...men suck!

Kg/foder

TS 85%
Smrp 24 gram

Hjälp...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vilken tabell då ? 7 i kvot till en fölunge är helt uppåt väggarna. De behöver mkt mer protein. Verkar ju också vara en knepig tabell om den anger vad fölet skall ha innan avvänjning verkar ha blivit något fel där, värdena stämmer ganska bra om du puttar dem framåt 6mån-12 mån = 13, 12-18 mån = 9,5 och 18-24 = 7
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp