Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

(per kg foder / per kg t/s):

TS: 83,3
MJ: 8,2 / 9,8
Smbrp: 58 / 70
Ca: 3,3 / 4,0
P: 1,1 / 1,3
Mg: 0,8 / 1,0
K: 16,6 / 20,0
Ca/P 3,1

Ovanstående analyssvar från Agr**ab.
Skickade in en analys på samma hö, tog provet samtidigt och blandade, till Euro**ns som hö till nöt. Bara för att se om det skiljde, vilket det naturligtvis gjorde.:crazy:
Svar här:

Torrsubstans 84%
Råprotein 81 g/kg Ts
Energi för nöt 9,6 MJ/kg Ts
NDF 621 g/kg Ts
Effektivt råprotein 65 g/kg Ts
Effektiv fibrer 278 g/kg Ts
AAT 69 g/kg Ts
PBV -36 g/kg Ts
EPD 80 %
EFD 44,7 %

Jag hittade en omvandlingstabell nöt till häst på nätet och enligt dessa siffror skiljer värdena för smbrp jättemkt trots att provet skall vara likvärdigt.
Kan någon hjälpa mig och urskilja om jag räknat rätt att det skiljer så.:bow:
Ts samt MJ stämmer utmärkt proverna emellan.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Men inte skicka till olika ställen, då kan man ju bli alldeles förvirrad. :D

AAT, PBV osv har du ingen nytta av till häst. Det handlar om upptag hos idisslare.

Råproteinet borde ju vara samma i båda proverna och därifrån räknar man ju sedan ut smältbart råprotein. Jag har använt Fr**farms omvandlingstabell i många år.

Mina värden för i år per kg foder:

TS: 84%
MJ: 11,8
Smbrp: 118
Ca: 3,1
P: 1,8
Mg: 1

Är mycket nöjd med mitt grovfoder kan jag säga. :D
 
Sv: Foderanalyser 2010

Men inte skicka till olika ställen, då kan man ju bli alldeles förvirrad. :D

Vad tror du jag är :rofl: man kliar sig liksom i skallen.

Har också använt mig av den omvandlingstabellen. Enligt den skall då höet innehålla 37,6 g smbrp/kg foder jämfört med det andra svaret som redovisade 58g/kg foder. Det skiljer liksom inte liiiiiite.:confused:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nu väntar jag på vår höanalys. Jag skippade ta analys på selen, även om det hade känts bra att veta. Men vi har aldrig haft problem med hästarna på gården... Så nu får vi se vad vi får för genomsnittligt värde på alla vallar (9st normalsmå :eek:)

Bättre med ett genomsnittligt värde än inget värde alls, i år fick vi iaf in allt hö på två veckor så tidsmässigt skiljer det inte så mycket.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Nu väntar jag på vår höanalys. Jag skippade ta analys på selen, även om det hade känts bra att veta. Men vi har aldrig haft problem med hästarna på gården... Så nu får vi se vad vi får för genomsnittligt värde på alla vallar (9st normalsmå :eek:)

Bättre med ett genomsnittligt värde än inget värde alls, i år fick vi iaf in allt hö på två veckor så tidsmässigt skiljer det inte så mycket.

Du kan utgå ifrån att du har i stort sett 0 i selen om du motförmodan skulle ha någonting. Finns tyvärr inget selen alls kvar i den svenska marken, därav att man alltid räknar med 0 i selen från svenska hö. Selen får man alltid räkna med att täcka upp med från annat håll.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vad tror du jag är :rofl: man kliar sig liksom i skallen.

Har också använt mig av den omvandlingstabellen. Enligt den skall då höet innehålla 37,6 g smbrp/kg foder jämfört med det andra svaret som redovisade 58g/kg foder. Det skiljer liksom inte liiiiiite.:confused:

Jämför råproteinen istället den skall ju vara samma oavsett vad som det sedan räknas ut till (så ser du om det är att du omvandlat fel). Du har inte angivit den för den första analysen därför ser man ju inte vad du fick på den där.

Är det så stor skillnad och du tagit provet på samma sätt med lika representativt prov så tycker jag faktiskt att du skall ifråga sätta till båda för då har uppenbarligen någon av dem inte gjort ett bra jobb. Jag hade faktiskt om det skiljer så mkt krävt en ny gratis analys från båda och den gången tagit hela provet tillsammans och delat upp det omblandat i två påsar och skickat en till var sen hade de allt fått förklara sig om det hade skiljt mkt igen.

Jag har faktiskt haft mina funderingar på det ena analysföretaget som vi också använt nu i två år. Båda åren har jag fått ett analyssvar på en vall som inte alls motsvarar vad värdena borde ligga på sett till vallen (inte samma vall båda gångerna men alltså en knepig analys vart år). Just nu sitter jag ju bland annat med den som jag trodde skulle ligga på ridhästvärden (runt 50 med tur men troligare runt 40) men enligt analysen ligger nästan dubbelt upp och det på en vall som gick i blom två veckor före huggning det stämmer liksom inte.

Jag har haft några knepiga analyssvar förr som det året vi tog hälften av vallen pga mkt osäkert väder klarade in det men sen kom regnet och vi fick vänta nästan en månad innan det fanns en chans att skörda resten av samma vall. Vad sa då analysen jo nästintill identiska värden, finns ju liksom inte en chans att samma vall har samma värden på skörd med en månads mellanrum.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Råprotein: per kg Ts visar då det ena resultatet 108 och det andra 81. Det sistnämnda enligt NIR metod står det på svaret.

Det är det som är så underligt att Ts-halten samt energin stämmer så bra dem emellan men att det ena företaget har givit mig glädjesvar på proteinet (eller det andra dragit ner halten....)????

Jag har faktiskt bara betalat för hästanalysen (Agri**b). Det andra provet (kovärde hos Euro**ns) lät jag bonden som slog höet lämna in för analys då han får det gratis via kvarnen han handlar hos, just bara för skojs skull att se om det skiljde så kunde man använda ett medelvärde. Men att skillnaden var så stor hade jag absolut inte väntat mig och vet nu liksom inte vad jag skall gå efter. Har avelsston som ju behöver mkt protein.
Vet attjag behöver komplettera ändå med proteinfoder men det hade ju varit bra att veta med hur mkt.

Har du också fått "bättre" svar från mitt ena företag såsom jag?

Tilläggas skall väl kanske att jag tog analys på samma vall förra året då den var ogödslad och analysen från Agri**b visade på urusla proteinvärden.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Råprotein: per kg Ts visar då det ena resultatet 108 och det andra 81. Det sistnämnda enligt NIR metod står det på svaret.

Att det kan skilja mellan olika analyser av ”samma” hö är inte så ovanligt eftersom det finns många felkällor. Vanligtvis skiljer det dock inte så mycket som det gör i ditt fall.

Om jag har fattat dig rätt så har du tagit ut ett prov på det hö du har hos dig och ”höbonden” har tagit ut ett prov av det hö han har hos sig och ni har skickat proven till olika lab.

Det hö du har hos dig är inte samma hö som ”höbonden” har hos sig. Höet kan ha tagits från olika fält. Även om det är taget från samma vall kan det skilja mellan olika delar av vallen (olika grästyper, olika markförhållanden, mer sol/skugga, olika gödsling m.m.).

Eftersom det kan skilja från bal till bal bör man ta ut ett prov från så många olika balar som möjligt och blanda noggrannt så man får ett representativt prov. Bäst är att använda en höborr när man tar ut ett prov så man inte bara får med det översta i balen.

Det finns även felkällor hos labben. Dom kan ha använt olika analysmetoder. NIR är en approximativ metod som anses ge osäkrare resultat än de beprövade kemiska metoderna.

Om jag var du så skulle jag först tala med din ”höbonde” och ta reda på om det kan finnas olikheter mellan det hö du har fått och det hö han har tagit prov på. Fråga även hur han tog ut provet (från hur många balar etc.). Visar det sig att det finns olikheter så bör du nog i första hand lita på det resultat du fick av ditt höprov (förutsatt att du tog ut provet på ett rimligt sätt).

Ta kontakt med det lab som gjorde din analys och fråga vilken analysmetod dom använde för att bestämma råproteinhalten (det dom mäter är dock inte protein utan kvävehalten i höet). Använde dom kemisk metod så bör du i första hand lita på deras resultat och inte på resultatet från NIR-analysen.

Hittar du inga skillnader varesig i provtagning eller analysmetod kan du ju alltid ta ett medelvärde av resultaten och använda detta i din foderstatsberäkning.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Båda proverna kommer från samma fält (mina) och jag plockade ihop i en icakasse, klippte ner allt och delade upp i två provpåsar. Det ena sände jag till företaget A och den andra påsen gav jag till bonden som lämnade in till företaget E.
Så höet är exakt detsamma och taget direkt på fältet precis innan pressning.

Jag har precis fått mailsvar från företaget A om skillnaden på resultatet:

Nu har jag kollat det provet.
Det stämmer vår NIR visade låg på provet sedan kördes om på kemisk (metod Dumas).
Vilket visade högre värde.
Provet har en protein hlat på 108 g/kg TS och Smältbar på 70 g/kg TS


Då tolkar jag det som om att företaget E som mätt med NIR också borde fått högre värde om de mätt kemiskt (jag kan ingenting om olika mätmetoder;))

Någon som är bättre på det här än jag, lite intressant det här. Isåfall borde jag då kunna beräkna foderstaten på att mitt foder innehåller 70g smbrp per kg Ts. Eller?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Isåfall borde jag då kunna beräkna foderstaten på att mitt foder innehåller 70g smbrp per kg Ts. Eller?

Då är det rimligtvis i analysmetoden skillnaden ligger. NIR kan ge väldigt konstiga värden ibland. Använd värdet från den kemiska analysen, dvs. 108 resp. 70 g/kg TS.

NIR står för ”Nära Infraröd Reflektansspektroskopi” (Near-infrared spectroscopy):

http://en.wikipedia.org/wiki/Near-infrared_spectroscopy

och är en förenklad analysmetod som inte anses vara så tillförlitlig som de kemiska analysmetoderna.

För att NIR ska vara tillförlitlig måste metoden kalibreras mot ett stort antal mätvärden som gjorts på traditionellt sätt (kemisk analys). Man kan verkligen fråga sig hur stor databas av analysvärden som analysföretagen har.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Tusen tack för ditt svar :bow:
Skönt att höra att jag skall gå efter värdena som jag hoppats på var rätt, blir mindre protein som skall tillsättas då.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag är väldigt nöjd över mitt köp.
TS:0.70
Smbrp: 45 kg/foder
MJ: 7,3 kg/foder
Ca: 1,6 -||-
Mg: 1,9 -||-

Kvoten blir 0,1 över 6 så min kommer klara sig bra på Hösilaget, havre och mineraler :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

*kl*

hoppas någon av er kan hjälpa mig
ska göra min första höanalys iår. Vi tar tyvärr på många småvallar så det blir ett genomsnittlig analys från alla vallarna så man vet ungefär hur det ligger till.

men till saken:
Vad menar dom med klippa provet? Hur ska det klippas? i små bitar eller kvittar det bara det går ner i påsen?

funderar på att skicak till Agrilab då de kändes bra och utan krångel.

tacksam för svar!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag klipper lite grann så att det inte är jättelånga strån men är väl inte så där överdrivet petig :angel:.

Fick vår analys igår och den ser betydligt trevligare jämfört med förra årets då kvoten låg på 4,8.

TS 84%
8,7MJ
Smrp 52g
C 4,4g
P 2,5g
K 10,1
M 2,2

Har en normalfödd häst som tränas lätt-medel så det ska troligen inte behövas nånting mer är selen utöver grovfodret.

Verkar som att proteinvärdena generellt är bättre i år än förra året eller vad säger ni andra?
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl
här gick det åt helsike .Börjar fundera på att sända in en analys till.

TS 84%
mj 7,9
smrp 29
c 2,2
p 1,7
mg 0.8
k 15,5
Jag fattar inte !!? i fjol såg det ut så här
TS 84%
mj 8,7
smrp 53
c 1,7
p 2,0
mg 0.8
k 17.7
:cry:
 
Sv: Foderanalyser 2010

TS: 84%
MJ: 11,8
Smbrp: 118
Ca: 3,1
P: 1,8
Mg: 1

Är mycket nöjd med mitt grovfoder kan jag säga. :D
[/QUOTE]

Oj!! Har du avelsdjur? Då förstår jag att du gillar de värdena. (Jag skulle inte kunna fodra med sånt hö till någon av hästarna. så lättfödda)
 
Sv: Foderanalyser 2010

*Kl'

fick mitt reusltat, som dock är ett genomsnitt av det vi fått in.

TS 81,5%
8,3MJ
Smrp 34,5g
C 3,3g
P 1,1g
K 12
Mg 1,0

har en 3 1/2- åring och en 22-åring. Lillan är lättfödd. Ingen av dem gör jättehårt arbete, lite skritt och trav ute i skogen 40 - 60 min om dagen. det borde enligt foderstatsprogrammet räcka med att ge lite mineraler för att få upp fosfor och selen.

proteinet är lågt men det kan man ju fixa med en större grovfodergiva. äter gör dom ju och båda två äter lätt 15 kg var på vinterhalvåret. Eller är det bättre att kompletera med Lusern för att inte få upp energin så mycket?

va tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Nu har jag fått in analysen (genomsnittet på alla våra åkrar):

Ts: 84,6 %

(per kg/ts)
Mj: 10,3
SMP: 44,8
Ca: 3,6
P: 2,2
Mg: 1,3
K: 14,0

Jag har en liten ond aning om att vi kommer behöva köpa in halm till nordsvensken... Vad tror ni om värdena? Är de bra värden för att komma från lite gödslad/ogödslad åkermark (gammal som ung)?

Vad finns det mer för foderstatsräkningsprogramm än hippocampus?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp