Sv: Foderanalyser 2010
Råprotein: per kg Ts visar då det ena resultatet 108 och det andra 81. Det sistnämnda enligt NIR metod står det på svaret.
Att det kan skilja mellan olika analyser av ”samma” hö är inte så ovanligt eftersom det finns många felkällor. Vanligtvis skiljer det dock inte så mycket som det gör i ditt fall.
Om jag har fattat dig rätt så har du tagit ut ett prov på det hö du har hos dig och ”höbonden” har tagit ut ett prov av det hö han har hos sig och ni har skickat proven till olika lab.
Det hö du har hos dig är inte samma hö som ”höbonden” har hos sig. Höet kan ha tagits från olika fält. Även om det är taget från samma vall kan det skilja mellan olika delar av vallen (olika grästyper, olika markförhållanden, mer sol/skugga, olika gödsling m.m.).
Eftersom det kan skilja från bal till bal bör man ta ut ett prov från så många olika balar som möjligt och blanda noggrannt så man får ett representativt prov. Bäst är att använda en höborr när man tar ut ett prov så man inte bara får med det översta i balen.
Det finns även felkällor hos labben. Dom kan ha använt olika analysmetoder. NIR är en approximativ metod som anses ge osäkrare resultat än de beprövade kemiska metoderna.
Om jag var du så skulle jag först tala med din ”höbonde” och ta reda på om det kan finnas olikheter mellan det hö du har fått och det hö han har tagit prov på. Fråga även hur han tog ut provet (från hur många balar etc.). Visar det sig att det finns olikheter så bör du nog i första hand lita på det resultat du fick av ditt höprov (förutsatt att du tog ut provet på ett rimligt sätt).
Ta kontakt med det lab som gjorde din analys och fråga vilken analysmetod dom använde för att bestämma råproteinhalten (det dom mäter är dock inte protein utan kvävehalten i höet). Använde dom kemisk metod så bör du i första hand lita på deras resultat och inte på resultatet från NIR-analysen.
Hittar du inga skillnader varesig i provtagning eller analysmetod kan du ju alltid ta ett medelvärde av resultaten och använda detta i din foderstatsberäkning.