Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

vanimelde: Jag är lite inne på att maxa grovfodergivan, då det är billigaste alternativet (vi fick in vårt hö för ca 17 öre/kg) men sen är det inte säkert att min häst orkar äta de sista tre kg som krävs... Men om du har tagit in hö själv och fått en lika chockerande låg kostnad som mig skulle jag helt enkelt chansa på att bara ge grovfoder (hö?). Om de sedan går upp i vikt av energin kan det ju vara bra att byta till lucern.
 
Sv: Foderanalyser 2010

vanimelde: Jag är lite inne på att maxa grovfodergivan, då det är billigaste alternativet (vi fick in vårt hö för ca 17 öre/kg) men sen är det inte säkert att min häst orkar äta de sista tre kg som krävs... Men om du har tagit in hö själv och fått en lika chockerande låg kostnad som mig skulle jag helt enkelt chansa på att bara ge grovfoder (hö?). Om de sedan går upp i vikt av energin kan det ju vara bra att byta till lucern.

ja vi har tagit eget hö, har väl ca 8 ton inne. jag vill ju ge enbart grovfoder i största mån men energin oroar mig då min lilla frieserdam på 3 1/2 år är lättfödd. men å andra sidan går det väl åt lite mer energi på vintern sen när det blir kallt. får väl motionera henne mera helt enkelt :) hippocampus fick till det som följer att ge 14 kg hö + 1 dl miner vit. och 14 kg åt de ju lätt förra vintern akn ajg säga. de går i samma hage så jag lägger ju ut på morgonen så det är lite sissådär hur mycket hö de äter då, men ajg lägger ut ca 5 kg per häst då. och lite på eftermiddagen när jag kommer hem. sen blir ju resten kvällsgivan med lite mineraler då. värt att testa kanske :) man märker ju om de barkar iväg nånstans förhoppnignsvis
 
Sv: Foderanalyser 2010

Fast lucern klassas ju också som grovfoder.

Jag har just kollat upp hur det blir för vår nordsvensk. Jag tror det får bli 6-7 kg hö och 1 kg lucern. För att hålla energin nere men ändå täcka upp grovfoderbehovet. Det borde finnas sockerpiller-grovfoder till häst.

Hur är det med värden och så i halm, behöver man tänka på det?
 
Sv: Foderanalyser 2010

ja har suttit o kollat lite. skulle nog itne vilja att högivan blev större än 12 kg. funderar på lusern oxå.

ja får se. inte dags att stall in dom än :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL
Fick årets analys av höleverantören idag. Grrrrrr. Det var lika dåligt som förra året. En kvot på 4,5. Inte mycket att skryta med. Speciallt inte med två väldigt lättfödda hästar. De får överskott av energi av minigiva och det fattas mycket protein. Blir till att köra med soja igen. MJ 8,4 och SmRP 38. (brukar ligga runt 7 MJ och 50 smrp) Brukar kunna fodra med enbart hö. Han hade pratat med analysföretaget och de menade att det tyvärr ser så här ut i större delen av sverige i år igen. Hur är det för er?
 
Sv: Foderanalyser 2010

ja mitt står längre ner i tråden. högt i energi och lagom - lågt i protein. men ganska väntat, taget sent + ej gödslat. men energin ställer ju till det, då min 3-åriga frieser är lättfödd. Får väl motionera henne som aldrig förr *s* gamlinge kvittar, han äter som alltid han :) alltid lagom :)

ska nog kontakta en foderrådgivare och få en foderstat gjord till friesern. behöver nog inget kraftfoder iaf, räcker nog med mineraler och ev nån proteintillskott.
 
Sv: Foderanalyser 2010

TS 81,5%
8,3MJ
Smrp 34,5g
C 3,3g
P 1,1g
K 12
Mg 1,0

Din analys är nästan identisk med min. (MJ 8,4 och smrp 38) Tidigt skördat och gödslad vall. Inte hjälpte det.
Det ger en kvot på 4,5 och bara hö ger mina hästar ett överskott på energi. Jag sliter mitt hår. Det är inte lätt att ha väldigt lättfödda hästar med ett sådant foder. Är du nöjd med ditt hö??
Hade inte du också lättfödda hästar?
Jag kompletterar med soja för att få upp kvoten, men det blir en hel del när det fattas så mycket.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Din analys är nästan identisk med min. (MJ 8,4 och smrp 38) Tidigt skördat och gödslad vall. Inte hjälpte det.
Det ger en kvot på 4,5 och bara hö ger mina hästar ett överskott på energi. Jag sliter mitt hår. Det är inte lätt att ha väldigt lättfödda hästar med ett sådant foder. Är du nöjd med ditt hö??
Hade inte du också lättfödda hästar?
Jag kompletterar med soja för att få upp kvoten, men det blir en hel del när det fattas så mycket.

vet inte än om jag ska vara nöjd eller inte. som sagt gammelhästen gör ingetning, han är normalfödd, har gått på gården utan höanalyser i 14 år och alltid varit lagom i hull :) dock som sagt, lillan är lättfödd så jag vet inte riktigt hur det blir, därför jag ska prata med en foderrådgivare nu i veckan och be henne göra foderstat. har ingen möjlighet att byta hö heller så man får lösa det på nått sätt :) får träna av energin :laugh:

det roliga med Lillan är att fram till i våras var det inga problem med hennes vikt, men antaligen har hon gått ur den största växtfasen och gör inte av med energi lika mycket nu.

det kankse är nått med värmländskt hö :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

ett grovfoder med en kvot på 4,5 äe inget bra grovfoder, man måste lägga till en hel del proteiner. Halm innehåller 4-5 mj/kg o 0smrp, så inget bra alternativ, sänker kvoten mer, den måste upp till minst 6
 
Sv: Foderanalyser 2010

*KL*

Analysen på vårat hö:
Energi 8.0
SbRp: 30
(har inte fått resterande värden än, så jag har ingen koll på minerlerna än..)
Inte så bra som skulle vilja, men det går att använda!

Foderstat Islandshäst 350kg:
5kg hö
1kg halm
1kg lucern (TS 99%, Mj 8.5, SbRp 120)
0,2kg soja

Så det var lätt och billigt att få till en bra foderstat!
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL
Han hade pratat med analysföretaget och de menade att det tyvärr ser så här ut i större delen av sverige i år igen. Hur är det för er?

Inte i södra delarna av sverige i alla fall, har inte hört en enda som fått in något med låga värden i år, tvärtom ligger allt i överkant vad gäller protein.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Min höbonde har bara de sista två åren haft sådana värden. jag brukar kunna fodra med enbart hö för att fylla behoven av energi och protein. Det brukar ligga på en kvot på 6-6,5. Enligt hans analysföretag ser det likadant ut ´över hela sverige, men de vet inte varför. Det spelar ju ingen roll om inte hästarna blvit tjocka innan av sitt hö. När proteinbehovet inte är fyllt behöver det fyllas. Dina hästar har antagligen ett energibehov som stämmer överens med höet, men proteinet som saknas måste tillsättas.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Oj. Ja det var bara vad de sagt på analysföretaget. Varför vet jag inte. De hade diskuterat detta mycket då det varit så förra året och nu i år. Det verkar heller inte spela roll när höet är skördat. värdena stämmer inte alls med vad det brukar. Tror det var Analysen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Shit igen, vi har haft otur 3 år i rad och så säger du att det kommer att bli i år igen.:crazy:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Min höbonde har bara de sista två åren haft sådana värden. jag brukar kunna fodra med enbart hö för att fylla behoven av energi och protein. Det brukar ligga på en kvot på 6-6,5. Enligt hans analysföretag ser det likadant ut ´över hela sverige, men de vet inte varför. Det spelar ju ingen roll om inte hästarna blvit tjocka innan av sitt hö. När proteinbehovet inte är fyllt behöver det fyllas. Dina hästar har antagligen ett energibehov som stämmer överens med höet, men proteinet som saknas måste tillsättas.

Oja! det ser till och med jag att protein måste till :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Shit också! Det verkar stämma att det är skitvärden i år igen :mad:

84 % TS
9,0 MJ
29 Smrp
2,9 Ca
1,4 P
0,7 Mg

En kvot på 3,2 :eek:
 
Sv: Foderanalyser 2010

Fick min analys igår (torrt hö) och värdena ligger så här:

MJ: 8,3
SMRP: 50

Är det bra eller dåligt?

Fodras till extremt lättfödd Islandshäst som promenadrids (hon omsätter näring av att TÄNKA på mat!) + shetlandskorsning 2 år p tillväxt...

Jag tror att det är bra, eller?

Det dåliga som jag insåg är att jag bara kan ge ca 5 kg höt ill Islandshästen.
:crazy:

Jag är helt nybörjare på detta så alla kommentarer och tankar mottages varmt!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp