Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Kvoten är ju bra på 6,0 men till en väldigt lättfödd häst skulle det varit bättre med mindre energi för att kunna ge en större giva och mer tuggtid. Inte helt lätt det där ;).

Vi har ju nästan exakt samma värden men jag har ett stort halvblod som är normalfödd så honom passar det perfekt.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag skulle ta bort ett halvt kg hö och lägga till ungefär ett kg halm + någon dl sojamjöl. Kan kanske fungera med energin då.
 
Sv: Foderanalyser 2010

På vilket sätt gör 1 kg halm+ sojamjöl saken bättre?

Jag kommer att strö med halm i ligghallen så hon kommer att ha tillgång till något att "knapra på". Det finns också träd i hagen...

Svårt det här tycker jag, men är otroligt glad att jag analyserat höet. Annars har hon fått dubbla dosen! :o
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl
här gick det åt helsike .Börjar fundera på att sända in en analys till.

TS 84%
mj 7,9
smrp 29
c 2,2
p 1,7
mg 0.8
k 15,5
Jag fattar inte !!? i fjol såg det ut så här
TS 84%
mj 8,7
smrp 53
c 1,7
p 2,0
mg 0.8
k 17.7
:cry:
Är det någon som varit med om liknade?
Jag menar En kvot på 6,0 2009 till en kvot på 3,6 2010 .
Från smrp på 53 till 29 per kg foder på ett år :eek:
Bör jag sända in en ny analys ?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det är bra! Man räknar på ett riktvärde på 6.0, över det är bra! Överskottsproteinet som hästen inte behöer omvandlar den till energi!
Så du behöver nog inte fodra med något annat än hö i år!
Vad har du för värden?
Grattis!
 
Sv: Foderanalyser 2010

Okej det låter bra. Har hört mig för om hjälp med foderstat, men alla säger så olika. Senast var det från ett företag som säljer kraft foder. De menade på att jag skulle komma att få för mkt protein...

Det ser iaf ut så här (hösilage)
TS 74
smrp 75 g/kg ts
mj 10,9 MJ/kg ts
Ca 3,6 g/Ts
P 2,0 g/Ts
Mg 1,3 g/Ts
K 16,6 g/TS
 
Sv: Foderanalyser 2010

Har samma katastrof hemma! Vi brukar ha jättebra hö/hösilge men detta året är proteinet hur lågt som helst, får lägga till både soja och lusern för att få det att gå ihop någotsånär.... :( Jag har skickat 2 analyser för att jag trodde den första vad fel men det var den inte.....
 
Sv: Foderanalyser 2010

Är det någon som varit med om liknade?
Jag menar En kvot på 6,0 2009 till en kvot på 3,6 2010 .
Från smrp på 53 till 29 per kg foder på ett år :eek:
Bör jag sända in en ny analys ?

Vad du fick på fältet 09 är totalt ovidkommande för hur resultatet blir 10 även om du skördade på exakt samma datum.
Det som påverkar är gräsets tillväxtfas. I vilken fas var gräset när det skördades, hade timotejen gått i ax, hade svingelsorterna gått i blom osv. Har du tex en stor andel Raj så just i år rasade rajens proteinvärden väldigt tidigt och den var nere på otroligt låga siffror när skördevädret kom. Sen blir det inte enklare av att olika timotejsorter tex är olika tidiga och tål olika väderförhållande olika bra. Man måste helt enkelt lära sig att läsa sin vall för att kunna skörda vid optimal tidpunkt (under förutsättning att vädret tillåter det) vi skördar aldrig efter datum utan efter vad vallen säger och hittills har vi endast legat i underkant i värden en gång på 10 år och det var ifjor på en vall och den låg då med en kvot på 5,8 så ingen jättekatastrof.
 
Sv: Foderanalyser 2010

En sak som hade varit väldigt intressant är om ni som fått låga värden svarar på var det är analyserat och om det står angivet att det är analyserat med NIR (hette väl så blev osäker nu?) med tanke på den mkt stora skillnad SWE fick när hennes analyserades både med NIR och kemiskt.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag analyserade hos Eurofins och på min analys står det såhär:

Torrsubstans - metod: NorFor
Råprotein - metod: NIR meetod

Smrp och MJ - metod: Beräknad

Mineralerna: metod: A 208:008

Socker: metod: NIR
 
Sv: Foderanalyser 2010

Grattis. kvoten blir 6.02. Den ska ju aldrig understiga 6 så ditt hö har bra kvot mellan energi och protein. Det innebär att du kan fylla energi och proteinbehovet med enbart hö. Håll koll på mineralvärdet bara. Du kan eventuellt behöva komplettera med passande minelarel.
Hur mycket hö du kan ge din islänning beror på energinivån i höt. Om du ger 5 kg av detta så blir det 41,5 MJ. (Du kan ju ett annat år ha hö som innehåller 6,5 MJ och då blir 5 kg inte mer än 32,5 eller ett hö som innehåller 10 MJ. Då är det istället 50 MJ på 5 kg.) Det skiljer mycket på hö och hö. Vad väger hästen ungefär? Kom ihåg att du inte ska ge mindre än 1.2 kg/100 kg kroppsvikt. Helst 1,5 kg. Om du ger 5 kg borde hästen väga ca 350 kg.
Den växande unghästen behover lite högre kvot. Ta reda på hur mycket och välj det som passar bäst att komplettera med.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Stor andel timotej en del vingel och klöver.Nästan inget rajgräs.Inget hadde gått i ax.Beror ju på vad man menar .inte blommat över och släpper frön i allafall.Utan precis fått sina "blommor"
Gräset växer ju lite långsammare här uppe (dalarna) Det slog under liknade förhållanden båda åren ..Var faktiskt väldigt lika.som det sällan brukar vara.trög tillxäxt på våren .sen sa det pang.tokvarmt vid skörden och få vändningar och inget regn.
analysen är från eurofins.Det står samma på min analys som på Constance.
råprotein uträknat med NIR är 70 g/kg Ts.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Detta här var ju väldigt intressant, om ni läser i början av denna tråd så har SWB fått gjort två analyser på samma hö, tagna allt på en gång ihop blandat och uppdelat i två påsar och inskickat till två olika analys företag och fått två helt olika analys svar varav Eurofins använt NIR vilket gav betydligt lägre siffror än när Agrilab gjorde en kemisk analys på det. Den kemiska analysen är den som anses ha störst trovärdighet då NIR använder någon typ av jämförelsevärden om jag förstått det rätt. Frågeställningen är då är det tokigt på alla NIR analyserna eller är det bara en slump att hennes skilde så mkt mellan analyssätten och är det kanske så att era inte alls är så låga som de blivit mätta med NIR och är det kanske förklaringen till att det bolaget anser att alla analyser är låga även i år ?

Faktum är att jag nu när jag tänker efter använde Eurofins och NIR analys ett år innan jag bytte över till Agrilab (Har tidigare använt Hjortens som också analyserar kemiskt men det tar sån otrolig tid innan man får svar därav att jag bytte). Det jag kommer ihåg nu (har tyvärr inte papperna framför mig) var att jag reagerade på avvikande resultat mot förväntat det året. Jag kommer ihåg att jag var lite skeptisk iom att det inte var det vanliga labet som analyserat och jag ångrade bytet lite för att känna mig säker.

Agrilab gör tydligen både och enligt vad de svarat SWB vet dock inte om de alltid gör det eller bara när de själv reagerar på att de tycker värdena är avvikande. Hade varit mkt intressant om någon av er som fått så låga värden på NIR hade skickat in till Agrilab och speciellt skrivit på följesedeln att ni ville ha det analyserat kemiskt (ni kan ju skriva att det analyserats med NIR hos annat bolag med resultat som inte verkar stämma med vallen).

Det är ju minst sagt viktigt att få reda på om analyser utförda med NIR är helt felaktiga, tänk vad som kan hända med tex fånghästar om värdena är helt andra än vad analysen säger.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag har funderat på om jag skulle skicka in även till ett annat företag just för att dubbelkolla... Jag kanske ska göra det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp