Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

Lusern strå kanske? Dt lägsta jag hittar i energi iallafall, kraffts lusernstrå ligger på 8,5 mj o något över 100 i smältbart. Har sj liknande problem.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Vilken tabell då ? 7 i kvot till en fölunge är helt uppåt väggarna. De behöver mkt mer protein. Verkar ju också vara en knepig tabell om den anger vad fölet skall ha innan avvänjning verkar ha blivit något fel där, värdena stämmer ganska bra om du puttar dem framåt 6mån-12 mån = 13, 12-18 mån = 9,5 och 18-24 = 7

Plockat ur boken "Hästens Näringsbehov och Utfodring", varifrån har du fått dina?

Och varför är det konstigt att fölet har behov av näring innan avvänjningsålder? Är väl väldigt viktigt att veta om man vill börja med creepfeeding tidigt, eller har oturen att tvingas föda upp ett föl på mjölkersättning.

13 g/MJ till små föl verkar ju även rimligt om man betänker att kvoten i digivningstillägget till stoet ska ligga runt 12 de första månaderna. Verkar även logiskt att hästar är gjorda för att utnyttja proteintillgången under sommaren till max, för att sedan klara sig på mindre under hösten/vintern.

Sen tar troligen inte dina föl/åringar någon skada av en massa extra protein, det blir bara dyrare och jobbigare att mocka. Möjligtvis att det sliter på njurarna i längden.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Kan ju säga att mina shettisföl får en kvot på runt 12 när de är ca 6 månader gamla. inte har jag behövt mocka mer för det, pållarna fina i hull o välmående
 
Sv: Foderanalyser 2010

Från riktig utbildning av kunniga lärare om hur man skall fodra föl och unghästar. Inte konstigt att man ser många föl/unghästar med kraftig proteinbrist om det finns böcker som anger så felaktiga proteinbehov. Fodrar du med så lite protein till en kraftigt växande fölis (vilket de är upp till två års ålder) så går det åt helvete med hållbarheten. Proteinet är byggstenarna som är livsviktiga för att få en hållbar individ.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Proteinöverskott från grovfoder skadar inte hästen, så finns ingen anledning till att snåla med kvoten till växande unghästar...
 
Sv: Foderanalyser 2010

Från riktig utbildning av kunniga lärare om hur man skall fodra föl och unghästar. Inte konstigt att man ser många föl/unghästar med kraftig proteinbrist om det finns böcker som anger så felaktiga proteinbehov. Fodrar du med så lite protein till en kraftigt växande fölis (vilket de är upp till två års ålder) så går det åt helvete med hållbarheten. Proteinet är byggstenarna som är livsviktiga för att få en hållbar individ.
Hade ni ingen kurslitteratur på den riktiga utbildningen? Eller det är bara muntliga källor som räknas?

Boken jag refererar till är skriven av en agronom och en agronomie doktor i husdjurens utfodring och vård, vilka båda, förutom att föda upp hästar, har undervisat i utfodring på SLU, så om inte de klassas "kunniga lärare på en riktig utbildning" så vet inte jag:angel:.

Sen är jag visst beredd att ta till mig nya fakta, tabellerna i boken är SLUs utfodringsrekomendationer från 1999, och med lite arbete har jag hittat de från 2004 (som är de som används i hippocampus foderstatsprogram), som är lite justerade:

Den växande unghästen 3-4 månader ca13 g smb.rp/MJ
5-6 månader ca 10 g smb.rp/MJ
7-12 månader ca 8,5 g smb.rp/MJ
13-18 månader ca 7 g smb.rp/MJ
19-36 månader ca 6,5 g smb.rp/MJ

Har dock inte lyckats få fram om det beror på nya forskningsrön eller om man bara vill ha bredare marginaler.

Ett exempel på tänket med marginaler är värdet på 13g/MJ för små föl. Inte ens de minsta fölen behöver mer än 11g/MJ, vilket är vad stomjölken innehåller de första tre månaderna (när den är som proteinrikast). Däremot behöver de små fölen högvärdiga protein, och eftersom de kan vara svårt att få ihop en lika optimal sammansättning av aminosyror som i stomjölken så har man tagit i när man anger behovet. Att fölet senare under sin uppväxt skulle ha ett behov på 12g/MJ faller på sin egen orimlighet. Det är bättre att fokusera på kvaliteten på proteinet.

Hur snabbt proteinbehovet per MJ avtar är kopplat till hur stor del av av energibehovet som är till underhåll och hur stor del som är till tillväxt. För underhåll krävs alltid 6g/MJ. Bara efter sina tre första levnadsmånader har fölet tredubblat sin kroppsvikt, och då följaktligen även underhållsbehovet. Det totala energibehovet är i princip konstant från någon månads ålder, alltså minskar behovet för tillväxt i ungefär samma takt som underhållsbehovet ökar.

Som fotnot kan tilläggas att våra föl/åringar brukar växa bra och muskla sig fantastiskt (de får fri tillgång på backar i hagen:D), vilket bör motbevisa alla teorier om proteinbrist. Kan tyvärr inte säga exakt vilken kvot de ligger på vid 6-7månaders ålder eftersom de inte är helt avvanda då, men helt klart under 12g/MJ eftersom inget av de fodermedel vi använt ligger så högt (och stomjölk i slutet av laktationsperioden ligger inte i närheten).
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl

Suck. Jag bad sambon posta mitt hö i söndags. Igår när jag satte mig i hans bil så låg paketet kvar. Han hade glömt :p
Så igår postades mitt hö så svaret kommer väl nästa vecka antar jag.
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl

Vi väntar också på svaret. Analysen har varit borta i minst 2 veckor nu och jag blir tokig av spänningen. Det kan ju knappast vara sämre än förra året då vi hade usel kvot, men man vet ju aldrig. :/
 
Sv: Foderanalyser 2010

Men är det vad de bör ha då, eller minsta rekommenderade?

Rekommendationerna är ju som sagt satta med en viss marginal för att säkerställa att fölet får tillräckligt med fullvärdiga proteiner (rätt sammansättning av aminosyror). Ju mindre fölet är ju mer behöver det av tex lysin.

Att överutfodra med protein (i moderation) är som sagts tidigare inte farligt, precis som när man ger för mycket B-vitaminer så kommer hästen kissa ut överskottet, och plånboken tar den största skadan. Vill man ha "både hängslen och livrem" känns det dock vettigare att följa rekommendationerna om mängd men lägga extra vikt på kvaliteten.
 
Sv: Foderanalyser 2010

kl
Vi är på jakt efter hösilage till vintern, men kan inte så mycket om analyser mm
Vad tror ni kunniga om denna leverans?
Ts 65
Smb protein 46
Mj 6,6
Är det ett vettigt värde?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Våran analys åkte i postlådan i dag.. av ungefär samma anledningar som du hadde..:D Män och lägga saker i bilar? Ligger det dessutom i baksätet så verkar det lixom inte existera längre..
 
Sv: Foderanalyser 2010

Du behöver nog inte oroa dig för analys svaret.
Jag skickade till det labbet sist, ville ha en analys på sockerhalten. Samtidigt utan min vetskap skickade säljaren in för analys till ett annat lab.
Våra resultat var väldigt lika.
Skillnaden var 0,5% på sockret, kan ju bero på att jag tog från partiet hemma på min loge och han från sin. Kan ju skillja sig lite mellan balarna.
Sockret var inte bra i något av fallen iallafall. :(
Angående smpr och MJ så stämde de nästan där oxå, typ 20 mot 22 smpr och 7,9 mot 8,0 MJ.

Så i mitt fall verkade det inte som det spelade någon roll vilket lab som utför analysen.;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp