Sv: Foderanalyser 2010
Från riktig utbildning av kunniga lärare om hur man skall fodra föl och unghästar. Inte konstigt att man ser många föl/unghästar med kraftig proteinbrist om det finns böcker som anger så felaktiga proteinbehov. Fodrar du med så lite protein till en kraftigt växande fölis (vilket de är upp till två års ålder) så går det åt helvete med hållbarheten. Proteinet är byggstenarna som är livsviktiga för att få en hållbar individ.
Hade ni ingen kurslitteratur på den riktiga utbildningen? Eller det är bara muntliga källor som räknas?
Boken jag refererar till är skriven av en agronom och en agronomie doktor i husdjurens utfodring och vård, vilka båda, förutom att föda upp hästar, har undervisat i utfodring på SLU, så om inte de klassas "kunniga lärare på en riktig utbildning" så vet inte jag
.
Sen är jag visst beredd att ta till mig nya
fakta, tabellerna i boken är SLUs utfodringsrekomendationer från 1999, och med lite arbete har jag hittat de från 2004 (som är de som används i hippocampus foderstatsprogram), som är lite justerade:
Den växande unghästen 3-4 månader ca13 g smb.rp/MJ
5-6 månader ca 10 g smb.rp/MJ
7-12 månader ca 8,5 g smb.rp/MJ
13-18 månader ca 7 g smb.rp/MJ
19-36 månader ca 6,5 g smb.rp/MJ
Har dock inte lyckats få fram om det beror på nya forskningsrön eller om man bara vill ha bredare marginaler.
Ett exempel på tänket med marginaler är värdet på 13g/MJ för små föl. Inte ens de minsta fölen behöver mer än 11g/MJ, vilket är vad stomjölken innehåller de första tre månaderna (när den är som proteinrikast). Däremot behöver de små fölen
högvärdiga protein, och eftersom de kan vara svårt att få ihop en lika optimal sammansättning av aminosyror som i stomjölken så har man tagit i när man anger behovet. Att fölet senare under sin uppväxt skulle ha ett
behov på 12g/MJ faller på sin egen orimlighet. Det är bättre att fokusera på kvaliteten på proteinet.
Hur snabbt proteinbehovet per MJ avtar är kopplat till hur stor del av av energibehovet som är till underhåll och hur stor del som är till tillväxt. För underhåll krävs alltid 6g/MJ. Bara efter sina tre första levnadsmånader har fölet tredubblat sin kroppsvikt, och då följaktligen även underhållsbehovet. Det totala energibehovet är i princip konstant från någon månads ålder, alltså minskar behovet för tillväxt i ungefär samma takt som underhållsbehovet ökar.
Som fotnot kan tilläggas att våra föl/åringar brukar växa bra och muskla sig fantastiskt (de får fri tillgång på backar i hagen
), vilket bör motbevisa alla teorier om proteinbrist. Kan tyvärr inte säga exakt vilken kvot de ligger på vid 6-7månaders ålder eftersom de inte är helt avvanda då, men helt klart under 12g/MJ eftersom inget av de fodermedel vi använt ligger så högt (och stomjölk i slutet av laktationsperioden ligger inte i närheten).