Foderanalyser 2010

Sv: Foderanalyser 2010

såg att jag dessutom skrev tvärtom :S

- ska läsa det du skrev nu & se om jag kan reda ut detta......

frivillig hjälp att räkna om mottages tacksamt :)
 
Sv: Foderanalyser 2010

MJ 8,532 / kg foder & 72,73 smrp / kg foder

Kvoten blir densamma......eller har jag virrat till det där med ??????

....såg att du skrivit....kvoten blir densamma
...tror jag ska gå å sova nu.....Tack för hjälpen !!!

Andra tankar om det övriga innehållet ?????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderanalyser 2010

Ok, tack för svar, intressant att få lära sig mer! :)

Hur många balar behöver jag ta analys från för att det ska vara hyfsat rätt? Skulle 3 balar kunna fungera (så att jag kan få in analysen så fort som möjligt)
/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

Läser man så kan man ju gissa sig till att hon köpt in detta och fått denna analys med så den är säkert gjord av bonden för kor, något som tyvärr många missar när de köper in att kolla att analysen verkligen är gjord för häst, de flesta kobönder har ingen koll på att det inte är samma värden som är till häst utan uppger bara sina kovärden. Men det innebär ju inte att det är analysföretagen som ger fel värden, det har bara inte begärts en analys för häst utan för ko.

Det är möjligt att det analysföretag som du anlitar gör en korrekt beräkning men så länge du inte vågar eller vill posta dina värden på råprotein och SmRp här så är det omöjligt att avgöra om du har rätt eller inte.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Smältbart råprotein, häst 81 g/kg TS

Det som står angivet som ” Smältbart råprotein, häst 81 g/kg TS” är ett värde som gäller för idisslare och inte för häst.

Jag har påpekat detta flera gånger i denna tråd. De värden på SmRp som anges på analysrapporter från svenska analysföretag gäller för idisslare. Hästar är inte idisslare utan har svårare att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder.
 
Sv: Foderanalyser 2010

Det sänker prestationen rejält på tävlingshästarna med överskottsprotein, de blir loja, svettas enormt och de lätt/normalfödda går upp i vikt och de svårfödda ner. Det belastar systemet alldeles för mkt att ta hand om överskottsproteinet, det som sker vid en överfodring är att de använder den tillförda energin till att ta hand om överskotts proteinet och omvandlar det till energi/fläsk. Man ser precis samma sak som man ser när man vräker på en svårfödd häst mat att den tvärtom går ner istället för upp för att det tar för mkt på den att bearbeta allting.
Har en som är riktigt extremt tydlig han klarar inte ens att få fullt arbetstillägg på proteinet utan måste sänkas ner i kvot när han jobbar som hårdast och nästan bara höja energin. Hans kropp mår inte alls bra av överskottet det är så extremt att han tom uppvisade förhöjda njurvärden på blodprov som sjönk när vi bytte till en proteinfattigare hö till honom och då handlade det inte om några enorma överskott. Förövrigt svettas han som en gris och tappar flåset totalt vid för hög proteingiva.


Visst finns det vissa negativa effekter av ett proteinöverskott men dessa är relativt begränsade och absolut inte farligt för hästen.

Det är känt sedan länge att ett proteinöverskott medför en ökad svettning hos hästen vilket kan vara negativt för hårt arbetande hästar såsom vid distansridning. För normala hästar har detta dock ingen större betydelse.

Visst får lever och njurar arbeta för att bearbeta ett proteinöverskott men detta är inget problem för friska hästar.

Ett proteinöverskott metaboliseras både i levern och i grovtarmen. Kvävedelen avskiljs och omvandlas först till amoniak och sedan till urea och utsöndras i urinen. För att kunna utsöndra stora mängder urea måste hästen dricka mer vatten och producera mer urin vilket naturligtvis är negativt om hästarna står uppstallade.

Den återstående delan (kol och väte) omvandlas till antingen glukos eller fett. Denna omvandling är dock föga effektiv så det mesta omvandlas till värme under processen (se ovan).

Eftersom en del av överskottsproteinet omvandlas till glukos och/eller fett kan ett proteinöverskott vara negativt för IR-hästar (kan öka insulinnivån i blodet). Det har visat sig att vissa aminosyror, t.ex. arginin och lysin kan ge en ökning av insulinnivån.

Å andra sidan är behovet av protein normalt större för IR-hästar genom att de vanligtvis har höga kortisolvärden som hämmar deras förmåga att använda glukos som energikälla. För att kompensera detta använder muskelcellerna istället aminosyror som energikälla.

Sen är det inte bara mängden protein som har betydelse utan sammansättningen av aminosyror. Saknas vissa viktiga aminosyror i foderproteinet blir det mycket “överskott” i form av aminosyror som ska filtreras ut.

Hästar är individer och vissa hästar kan vara mer känsliga för proteinöverskott än andra. Om du har upplevt negativa symtomer hos dina hästar vid utfodring av grovfoder med hög proteinhalt skulle jag rekommendera dig att testa grovfodret för nitrat. Det är inte alls säkert att det är proteinet i fodret som är problemet.
 
Sv: Foderanalyser 2010

KL

Nu har jag jagat runt i månader efter ett lämpligt hö till min fånghäst. Tyvärr har jag fortfarande inte lyckats hitta ett med mindre socker än tio procent. Men pga grovfoderbrist har jag tagit hem för två månader av det som verkade bäst - någonting måste han ju äta;)

Så här ser analysen ut:

TS: 84,3%

/kg foder /kg TS
Energi: 8,6 MJ - 10.1 MJ
SMRP: 51 g - 61 g
Ca: 3,5 g - 4,1 g
P: 1,7 g - 2,0g
Mg: 1,3 g - 1,5 g
K: 9,5g - 11,3 g
Socker: 118 g - 140 g

Ca/P: 2,0
SMRP/Energi: 5,93

Jag tycker det verkar som rätt okej värden förutom sockret. vad tycker ni?

Några förslag på hur jag sätter i hop fodersten för att få ner sockret?
Jag fodrar normalt sett med GP Alfalfa samt havrehalm.
Halmen jag fick tag på i år är tyvärr väldigt smaklig dock och har fler kärnor kvar än jag är van vid, vilket gör mig lite nervös. Hur mycket stärkelse räknar man normalt med att det är i halm?

Någon som vet om det är något selen i greenpower alfalfa och hur ät det med socker i den? Det står inget på förpackningen är det 0 då?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Förstår inte :confused:

Det står ju häst - det är inte jag som hittat på detta,
det är avskrivet från analyspapperet.

Smältbart råprotein, häst 81 g/kg TS
 
Sv: Foderanalyser 2010

Och jag har pratat med två av labben och du har fel !

Eller rättare sagt fått det om bakfoten. Står det på analysrapporten att det är för häst är det omräknat just för hästar från grundanalysen som är för idisslare om jag fattat det hela rätt. Värden för idisslare går att omvandla vilket labben gör på begäran från kund. Svårare än så är det inte.
På en analys för idisslare är det ofta endast uträknat i råprotein och inte i smrp.Energivärdet räknas olika för häst och ko.
dessutom är smrp samma för både ko och häst du får gärna dementera att jag har fel om du kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Hästar är individer och vissa hästar kan vara mer känsliga för proteinöverskott än andra. Om du har upplevt negativa symtomer hos dina hästar vid utfodring av grovfoder med hög proteinhalt skulle jag rekommendera dig att testa grovfodret för nitrat. .

Vill du berätta mer om nitrat i fodret? Kan det vara olika mängd från år till år i fodret? (från samma fält)

Vad händer i kroppen om de får för mycket nitrat och vad är mycket?
 
Sv: Foderanalyser 2010

Som jag förstått det är skillnaden är så på marginalen imellan smrp mellan idisslare och häst att det knappt är lönt att omvandla.vid energin därimot skiljer det ca 1mj per kg foder.Någon får gärna rätta mig om jag har fel?

Har jag fattat allt fel vill jag gärna bli rättad. för jag lär gärna mig mer om detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

Tar mig friheten att bara hugga senaste knappen (förlåt!)

Vi har nyligen fått analysrapporterna från två vallar och det är som följer:

Vall1
TS 81%
Smbrp 50g/kg foder (62 g/kg TS)
Energi 8,2 MJ/kg foder (10,1 MJ/kg TS)

Vall 2
TS 74%
Smbrp 34g/kg foder (46 g/kg TS)
Energi 7,6 MJ/kg foder (10,3 MJ/kg TS)

Vad tycker ni om dessa resultat? Jag är verkligen nollad när det gäller analysresultat så det jag vill veta är om resultaten är "bra" och om hästarna behöver mer protein (vilket jag tror...). Det är alltså inte frågan om foderstater! utan bara generella råd utifrån analysen.
 
Sv: Foderanalyser 2010

En häst som är InsulinResistent! Sök på diabetes på häst och Cushing och fång så finner du mer info :)
 
Senast ändrad:
Sv: Foderanalyser 2010

**kl**
Vilka mineraler och vitaminer är det farligt att överdosera, och vad är skadorna?
Jag funderar på om jag ska analysera eller inte, jag har gett 3 balar stora ensilagebalar av höet nu (kommer att få av samma skörd hela vintern), hästarna var lite tunna när de kom från betet, men ser fina ut nu, bättre för varje dag. Inbillar mig att jag har bra värde på höet för att passa mina hästar, men jag har ingen koll på mineralinnehållet. Hur fel kan det bli om jag inte analyserar utan chansar och ger ett vitamin/mineraltillskott? Skulle jag exempelvis endast behöva ge selen så kan jag tro att kostnaden inte blir så mycket annorlunda mot vad det skulle kosta med en vitamin-mineraltillskott.

Jag har möjlighet att skicka in analys, men jag funderar över hur många balar jag ska ta från för att det ska ge ett värde jag har nytta av. Verkar som det svänger mycket i värdena melan olika analyser på samma skörd för en del av er i tråden så det känns ju som jag helt plötsligt inte är lika övertygad om att det är ett bra hjälpmedel..

Jag funderar bara nu, tål uppriktiga svar (annarts hade jag inte frågat), hur oansvarigt är det att inte att göra analys? Bor i trakter där det alltid är mycket kalcium och lite selen..

/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

Jag har aldrig analyserat hö förrän jag skaffade unghäst. En vuxen häst känns lättare att fodra med ögat, de känns inte lika känsliga för att "tappa lite" som en unghäst som tokväxer! En vuxen häst ser man ju om de börjar falla ur och man kommer snabbt tillrätta med kraftfoder - en unghäst däremot som tappar "lite" tappar ju i tillväxt oxå och det är inte lika enkelt att snabbt vända eftersom de inte ska äta "för mycket" energi plus att de , återigen, växer som galningar så mkt foder går ju åt till att just växa och då blir det svårt med hullet kanske.

Vad jag svammlar...

Samma med mineralerna. Jag har alltid gett ett mineralfoder till mina djur. Men jag har inte haft hästar på elitinivå heller så då känns det inte "lika noga". Jag menar, mina hästar lär inte påverkas så mkt av för mkt protein via grovfodret som ex Gylle pratar om.
Men sen är det ju så, ju mer man lär ju mer inser man vad lite man kan :D
Så mina hästar kanske fått överskott av div vitaminer/mineraler/spårämnen i alla år utan att jag märkt det. Ingen av dem har dock vare sig varit sjuka eller halta eller konstiga ;)
 
Sv: Foderanalyser 2010

Senaste åren har jag haft analyserat hö, men efter att ha räknat på det så har det ändå slutat med att jag fodrat mer med ögat än efter uträkningen..
Har frusit in hö från 2 balar och funderar på att skicka in analys.. Funderar mest på vad det kommer att ge, känns som jag skulle kunna ge det här höet och komma långt med det. Känns bara som en lite onödig kostnad när jag är själv om det, jag kommer att få ge ett tillskott åtminstånde i form av selen. Sedan blir jag ju inte mer övertygad av att läsa att det blir väldigt olika resultat på analyser från samma skörd.
/U
 
Sv: Foderanalyser 2010

De olika analyssvaren som kommit fram i tråden är ju alla gjorda med olika analysmetoder och visar ju ganska tydligt att den ena typen av analys kan man ju ifrågasätta om den verkligen skall användas när den avviker så mkt från den som av de som kan den biten anses klart mkt säkrare.
En kemisk analys har inte stora felvärden däremot verkar det som att NIR metoden som använder sig av jämförvärden på något sätt uppenbarligen har en stor felkälla. Så det är det som det handlat om här i tråden när två analyser visat väldigt olika värden att NIR gett helt andra värden än kemisk och jag kommer aldrig mer att lita på en NIR analys det är en sak som är säker. Får du däremot gjort en kemisk analys så kan du lita på analysen, sen finns det naturligtvis alltid felkällor i form av att man inte får ett representativt prov men det ger en bra fingervisning av värdena.

Hur många balar du behöver ta av för att få ett hyffsat representativt prov beror på hur vallen ser ut, har man tur så har man en vall som inte skiljer mkt från de olika delarna av fältet och då kan du i stort sett plocka provet från en bal, har man en gammal väldigt varierande vall med mkt svackor träd och dylikt och därmed olika markförhållande på vallen som påverkar så är det jättesvårt att verkligen få ihop ett representativt prov.
Fråga bonden om vad han anser om vallen skiljer den mkt eller är den snarlik över hela ?
Du ser ju på gräset du har i balarna också är det snarlikt rakt igenom balarna eller väldigt varierande i grovlek, längd osv ? Har de balar du använt hittills varit lika varandra och bonden anser att vallen är snarlik över hela så ger det en bra fingervisning att skicka det prov du har. Så mkt skiljer det inte på samma vall, framförallt skiljer inte mineralvärdena något större över vallen.
Med växande unghästar som du har så hade jag aldrig vågat fodra utan speciellt mineralanalysen, det kan vara hela skillnaden mellan att föda upp en hållbarhet och att föda upp en som går sönder så snart den börjar ridas. Det är superviktigt med rätt avvägd kalcium/fosforkvot på växande unghästar, kan bli totalfel i skelettet på dem annars. Herregud en komplett analys med mineraler hos Agrilab kostar ca 350 kr vad är det att snåla med när man föder upp hästar ?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 219
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp