Sv: Foderanalyser 2010
Den häst du beskriver borde vara ett undantag. Normalt (enligt vetenskapen) påverkas inte hästen av proteinöverskott så länge det kommer från grovfoder. Jag har inte läst hela tråden, men vill bara påpeka att bara för att detta hände den hästen behöver det inte vara någonting vanligt utan kan tvärtom vara väldigt ovanligt.Nu var det ju förstås fullt frisk 7 årig häst i toppkondition med supervärden för övrigt som uppvisade klart förhöjda njurvärden av att få proteinöverskott från hösilage där värdena sjönk ner till normala efter byte av hö till ett proteinfattigare. Om inte ens en häst i fysisk topptrim klarar av att ta hand om överskottet utan att njurarna får stryk hur tror du då att det påverkar en häst i mer normal fysisk form skillnaden är bara att det inte tas lika mkt blodprov på en sådan..........
Erfarenheter är alltid bra om man kan dra lärdom av det. Du vet nu att det kan hända. Inte att det är vanligt.Jag får en stark känsla av att du bara läser dig till det du hävdar är dina kunskaper i ämnet, lite erfarenhet från verkliga livet vore nog på sin plats när man rapar ur sig en massa som om det vore en klar sanning.
För höga proteinvärden är väldigt ovanligt i Sverige. Däremot vet forskarna att det är mycket vanligt att hästar i vårt land får för lite protein.Jag har sett samma sak på massor av hästar, har ju passerat en hel del både egna och utbildningshästar genom stallarna under åren så det är inte isolerat på några få specifika individer, det är inte heller isolerat till att bara ske med vårt eget producerat hösilage utan precis samma sak sker med inköpta partier oavsett var de är odlade det enda de har gemensamt är för höga smrp.
Jag har också haft hästar där kvoten protein/MJ varit rätt höt i grovfodret och det har bara varit positivt. Inte ett uns negativ effekt på dessa hästar, så det låter väldigt underligt att du sett detta på så många hästar. Detta skulle vara intressant att prata med SLU om.