Foder för att undvika fång

Sv: Foder för att undvika fång

Bryr man sig om sin häst så ser man till att den får en näringsriktig och balanserad foderstat.
Mina hästar får mat av bra kvalitet och min stora har jag haft i 11 år, hon har alltid varit frisk (på insidan och utsidan). Och nog har jag sett många friska hästar, och många mindre friska hästar.

Det där påståendet var bara idioti.

Intressant :)
Jag ger min häst B-vitamin vissa tider på året då han har det lite tungt med sin pälsfällning, men då kanske det inte är nödvändigt??
Ska googla lite på det!

En känd föreläsare från SLU sa på en av sinaföreläsningar jag var på att försäljning av B-vitamin är fodermarknadens största bluff eftersom hästar till skillnad från oss människor tillverkar det själva i tarmen.

Jag är väldigt anti-silage och många orsaker så skulle aldrig ge det om inte det var så att det inte fanns ett höstrå att uppdriva typ...

Men, det är inte så att silage har lägre sockerhalt, särskilt inte om du räknar på TS. Det finns hö med lågt sockerinnehåll också! Så låt inte det vara avgörande i ditt val.

Men mjölksyrebakterierna i hösilaget bryter ju ner socker när mjölksyra bildas. Då borde väl sockerhalten blir mindre, eller?

Bara till viss del, är den urpsrungliga sockerhalten som är avgjörande!

Intressant :)
Jag ger min häst B-vitamin vissa tider på året då han har det lite tungt med sin pälsfällning, men då kanske det inte är nödvändigt??
Ska googla lite på det!

Nej, det är inte nödvändigt.. :) för det blir helt enkelt ingen skillnad. (även om många vill inbilla sig det)
Googla på du! man kan aldrig få för mycket kunskap!
dock ska du vara lite kritisk när du läser på olika försäljningssidor som ex. Krafft (för de skulle aldrig skriva att du inte behöver köpa deras produkt)

Jag är lite av åsikten att man helst inte ska behöva proppa i sin häst femton olika preparat, det ena konstigare än det andra, utan helst bara behöva ha ett bra grovfoder och bra hagar, samt kanske nån komplettering, men alla har så mycket åsikter och ibland så ibland så glömmer man nästan bort sina egna :grin:
Men precis som andra har sagt här så ska man vara försiktig med att lägga för stor vikt vid vad märkesbundna rådgivare säger.

Tack för tipset om B-vitaminer! :laugh:

För att undvika fång så bör man avstå från att ge kraftfoder. I en skogshage (+ hö då) finns det mesta vitaminer osv som hästar behöver så då behöver man inte köpa en massa tilllägg utöver höet, men gräshagar ska man akta sig för. Speciellt när det nya gräset kommer på våren och när det är frost, men det vet du säkert. Klöver inte heller så bra i stora mägder. Shetlandsponnier saknar förmåga att lagra socker i musklerna, (däremot kan dom förbruka sockret direkt i musklerna) utan dom lagrar det som fett ist. Därför går dom lätt upp i vikt och måste därför motioneras bra mycket :) Höet kan man dessutom blötlägga i vatten ifall man vill (en halv timma i varm vatten, eller en timma i kallvatten tar bort 30% av sockret, men inte blötlägga det längre än så!)

Hoppas det var till någon hjälp :)

Jag är lite av åsikten att man helst inte ska behöva proppa i sin häst femton olika preparat, det ena konstigare än det andra, utan helst bara behöva ha ett bra grovfoder och bra hagar, samt kanske nån komplettering, men alla har så mycket åsikter och ibland så ibland så glömmer man nästan bort sina egna :grin:
Men precis som andra har sagt här så ska man vara försiktig med att lägga för stor vikt vid vad märkesbundna rådgivare säger.

Tack för tipset om B-vitaminer! :laugh:

Jag har samma åsikt, för att jag vet att de mesta kissar hästen antingen ut (ex. B-vitamin, glocusamin) eller så förstör man upptaget utav någon annan vitamin och skälper istället för hjälper (ex. järn, koppar, A-vitamin och selen är t.om. giftigt!!).

Det ända jag tycker man kan ge extra av utan att egentligen veta om hästen behöver eller inte är salt. Eftersom en överdosering kissar hästen ut, men om hästen får för lite kan det göra att hästen inte känner sig törstig och dricker inte och det resulterar i väskebrist och det kan också göra att hästen inte äter (om den inte dricker). Så om hästen slutar äta upp sin mat så är det första man ska göra att ge extra salt.
De flesta hästar som tränas och svettas behöver extra salt.

Kraffts sida tycker jag är ganska bra. Ungefär 80% stämmer skulle jag vilja säga.. men man får inte glömma att de vill sälja sina produkter också..
, därför väver de in i texten ex. "ett digivande sto har ett ökat behov utav X (vilket som stämmer) och då behöver den X-produkten (stämmer inte!!)"

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar