Foder för att undvika fång

Sv: Foder för att undvika fång

Jag har aldrig haft foderstat till mina hästar, ser inte att det behövs.

För min shetlandsponny ser jag det som viktigt att hålla henne i god form, det tror jag är det viktigaste.
Att de inte får bli feta, och inte gå på för kraftigt bete. Att man vänjer vid bete, undviker frostgräs (som gäller alla hästar).

Hon har gått på stora beten utan problem, men då hållits i form samtidigt.

Inte behövs?? :eek:
Har man inte analyserat fodret och sen räknat ut på något sätt vad hästen ska ha så har man ju ingen aning om vad den får i sig. Hästen kan se bra ut i hull men sen kanske kalcium/fosfor kvoten inte alls är bra, eller så kanske det inte ens täcker upp behovet!

Sen behöver man ju inte ha en foderstats skylt osv.. Men det är absolut viktigt att veta vad man ger sin häst!

Jag ger min 2 dl torr betfor för att han ska få i sig extra B och E vitamin. Så länge mängden inte är stor kan man ge lite av det också, sen påtalade min Vet. att man ska vara extra försiktig när, som vi när vi byter hösilagebal med att ge extrafoder med socker i. Men som sagt, små mängder spelar ingen större roll.

Det din vet. sa stämmer säkert , men vill bara "påminna" om att när det gäller foder ska man inte förlita sig helt på veterinären. De är inte utbildade vad gäller foder, utan går bara på erfarenhet (som andra hästmänniskor).
Har exempel hört talas om vet. som rekommenderat extra B-vitamin vid hårfällning osv. Men egentligen kissar hästen bara ut de extra vitaminerna.. och skulle den verkligen ha en brist så räcker det inte med fodertillskott. Det är väldigt, väldigt sällan en häst har brist på B-vitamin.

Räkna foderstater kan jag och gör sedan länge till mina halvblod, och det var inte alls det som var frågan faktiskt utan vad man ska ge eller inte ge. Alltså vilka fodersorter.

Vilka fodersorter har nog ingen större betydelse. Har för mig att man inte ens har fastställt riktigt vad som orsakar fång.. utan man har bara spekulerat i det och har teorier.

Anledningen (som jag tror) att små ponnyer har fång är för att folk helt enkelt inte har riktig koll på hur man räknar foderstat.. de vet inte riktigt vad hästen får i sig och hur mycket den ska ha.. Sen är små ponnysar väldigt lättfödda och därför får de fång. Rent teoretiskt kan vilken häst som helst få fång.

Jag säger fortfarande samma sak: gör en analys på grovfodret och räkna ut vad hästen behöver. Sen om den får lite betfor eller inte har nog ingen betydelse, så länge man täcker hästens behov och har ett ordentligt foderstat som passar hästen.

Eftersom små ponnysar oftast är lättfödda så skulle jag tro att det räcker med grovfoder och eventuellt mineraler och salt. Men sen är det bara att räkna ut hur mycket grovfoder hästen ska ha.

Det din vet. sa stämmer säkert , men vill bara "påminna" om att när det gäller foder ska man inte förlita sig helt på veterinären. De är inte utbildade vad gäller foder, utan går bara på erfarenhet (som andra hästmänniskor).
Har exempel hört talas om vet. som rekommenderat extra B-vitamin vid hårfällning osv. Men egentligen kissar hästen bara ut de extra vitaminerna.. och skulle den verkligen ha en brist så räcker det inte med fodertillskott. Det är väldigt, väldigt sällan en häst har brist på B-vitamin.

Fast nu ger inte min häst tillskott på varken B eller E vitamin för att "fångens" skull utan av en annan orsak.

Och vad det gäller foder är det inte min veterinär som gett mig tips om vad jag ska ge, utan vad jag bör undvika.

Senast ändrad:

Och jag har redan analys på grovfodret och kan räkna foderstat.

Det var just fodersorter jag var ute efter och det har jag fått svar på :)

Samma som för alla anda lättfödda raser som ofta utvecklar IR;
hö med lågt sockerinnehåll, betfor utan melass och ev tillskott av mineraler om det behövs.

Samt, så mkt motion som möjligt!

Fast nu ger inte min häst tillskott på varken B eller E vitamin för att "fångens" skull utan av en annan orsak.

Och vad det gäller foder är det inte min veterinär som gett mig tips om vad jag ska ge, utan vad jag bör undvika.

Förstår att du inte ger det pga fången. Jag menade inte att vara otrevlig på något sätt, utan ville bara upplysa om att veterinärer inte är utbildade inom foder.
B-vitaminet tycker inte jag att du ska fortsätta köpa. I stort sätt ingen häst har brist på b-vitamin och hästen tar heller inte upp det. B-vitamin producerar hästens mikroorgansimer i grovtarmen.
Extra B-vitamin skadar absolut inte, men hästen kissar bara ut det... som att kasta pengarna i sjön.
Står tyvärr inte så mycket på internet faktiskt som stämmer helt.. kraffts är ganska bra, men mycket är försäljning också. Inte ens på Agrias hemsida är det helt riktiga uppgifter ibland.
Där emot finns det en bok som heter: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren som är bra :) också "Utfodringsrekommendationer" är bra. Men bästa boken är : Nutrient requirements of Horses, där står verkligen ALLT. Men den är på engelska och tungläst.

Jag ger min häst en dos B-vitamin just nu då jag, av egen erfarenhet och andra med samma problem, använt detta för att det påverkar läkningen av muskelskador på ett positivt sätt. Och som du säger kissar han ut överskottet och därav inget farligt. Och just nu tänker jag inte sluta förrän jag vet att muskelvärden är bra.

Jag ger min häst en dos B-vitamin just nu då jag, av egen erfarenhet och andra med samma problem, använt detta för att det påverkar läkningen av muskelskador på ett positivt sätt. Och som du säger kissar han ut överskottet och därav inget farligt. Och just nu tänker jag inte sluta förrän jag vet att muskelvärden är bra.

Nej, det är absolut inget farligt att ge extra B-vitamin.. men hästen tar inte upp det genom fodret. och i stort sätt ingen häst har brist på b-vitamin. Så det man ger i fodret kommer hästen bara kissa ut -och där med slöseri med pengar. /:

Har du läst dig till detta eller har du egna erfarenheter?
Vi ser olika på saken. Jag ser skillnad i en läkningsprocessen med hjälp av detta, som tidigare tagit dubbel så lång tid.
Och om det nu är ett slöseri med pengar så får du tycka det.

Jag har aldrig haft foderstat under alla år som hästägare och alltid fått beröm för friska välmående hästar, så nej jag ser inte att det behövs.

Jag har aldrig haft foderstat under alla år som hästägare och alltid fått beröm för friska välmående hästar, så nej jag ser inte att det behövs.

Visst kan man fråga sig om det verkligen är nödvädigt att göra en foderstatsberäkning. Många hästägare struntar i detta och deras hästar ser ofta ut att må bra och fungerar till synes alldeles utmärkt. Tyvärr är det så att en häst som ser frisk ut på utsidan inte nödvändigtvis är frisk invärtes. När t.ex. följden av en långvarig obalans i fodrets mineralsammansättning visar sig genom yttre tecken kan skador i hästens inre redan ha uppkommit. Du kan inte se försvagningar i hästens benstomme, begynnande magsår, eller nedsatt immunförsvar. Har man aldrig sett en verkligt frisk häst så är det lätt att tro att en häst med problem är “normal”. Det är först när hästen blir allvarligt sjuk som man kanske får en tankeställare.

Sen är det ju tänkbart att hästens foderstat är i balans och då är ju allt gott och väl. Detta vet man dock inte förrän man gör en kontrollberäkning av hästens foderstat. En näringsbrist kan dock vara subklinisk, dvs. den ger inte upphov till någon synbar symtom.

En frisk häst kan i viss utsträckning tolerera brister och obalanser i foderstaten åtminstone under en kortare tidsperiod. En obalans som pågår under en längre tid kan dock på sikt leda till problem. Problemen uppkommer vanligtvis inte omedelbart utan kommer smygande med i början ganska subtila indikationer på att något inte är som det borde vara. Fortsätter obalansen i hästens foderstat förvärras dock problemen. En häst som inte befinner sig i en stressad situation uppvisar kanske inte några yttre tecken på mineralbrist förrän dess immunförsvar blir stressat, hästen blir sjuk eller skadar sig.

Hästar med metaboliska problem är mer känsliga för brister och obalanser i foderstaten än friska hästar. Har man en häst som uppvisar något slags problem så är en kontroll av hästens foderstat det första man bör göra. Sannolikheten är stor att problemet har sin grund i en felaktig foderstat. Hästar med metaboliska problem kräver en strikt diet och uppvisar ofta dramatiska förbättringar när dom sätts på en näringsriktig och balanserad foderstat.

Bryr man sig om sin häst så ser man till att den får en näringsriktig och balanserad foderstat.

*kl*

Jag har funderat på en sak och hoppas det är ok att jag frågar i denna tråden..

Om man har en häst som är i riskzonen för fång men som är helt stabil i magen dvs. fina, fasta, glansiga, icke illaluktande bajsar, hur riskabelt är det då att fodra med ensilage med tanke på de ideliga foderbytena?
Ensilage innehåller som jag fattat det mindre socker än hö så ur den aspekten borde ju ensilage vara nyttigare för hästen?

Om man ger pro/prebiotika hela tiden och magen är perfekt, kan det verkligen vara en risk för fång då?

Nu vet jag inte om det här är det rätta, men jag gav min shetlandsponny som hade haft svår fång ett flertal gånger, lite lusern, mineraler och B-vitamin. Jag hade henne utlånad en längre period och hon fick då betfor och havre, men jag upplevde att hon mådde mycket bättre när jag tog bort det och ersatte med lusern istället. Jag kunde då dessutom öka på från 3 kilo hö, som hon hade fått av dem, till 5-6 kg hö om dagen. Sen så var jag självklart väldigt försiktig med bete året runt. Men jag upplevde att hon mådde mycket bättre när hon kunde äta lite mer hö.
Jag har haft tre shettisar, två sålda och en utlånad, som alla fått fång under tiden jag inte haft dem trots att jag påpekat att det är jätteviktigt att inte släppa dem på för kraftigt bete. Många tycker att så länge de inte har haft det tidigare så behöver man inte bekymra sig, men tyvärr så funkar det inte riktigt så. Nån gång är ju alltid den första... Inte meningen att låta negativ, men jag tycker det är viktigt att man är lite försiktig och provar sig fram och ser vad som passar ens egen häst.

Jag tycker att det är lika viktigt att man lägger samma vikt vid att shettisar får rätt foder som stora hästar. Man ska inte se dem som små bihang som hänger i hagen för att hålla den stora hästen sällskap! (Nu menar jag absolut inte att det är så du ser på din shettis, utan jag menade bara rent allmänt)

Har du läst dig till detta eller har du egna erfarenheter?
Vi ser olika på saken. Jag ser skillnad i en läkningsprocessen med hjälp av detta, som tidigare tagit dubbel så lång tid.
Och om det nu är ett slöseri med pengar så får du tycka det.

Det jag säger har jag läst mig till. Har läst bland annat: Planck och Rundgrens bok, SLUs Utfodrings rekommendationer för häst och Nutrient requirements of Horses.

Går hippolog utbildningen och har precis avslutat ett stort "block" med foder,. Har Malin Connysson som lärare inom Hästens biologi och handhavande. (Hon är agrionom licentiad och forskar mycket inom foder.)
Har precis skrivit ett arbete om mineraler och vitaminer för häst.

Det jag säger är inget jag hittat på själv eller läst på nån halv seriös sida.. utan är fakta egentligen. Det extra B-vitaminet som vi ger till hästarna är slöseri med pengar då hästen kissar ut det, den tar inte upp B-vitaminet ... Hästen producerar B-vitaminet själv i grovtarmen.

Du får självklart ge din häst B-vitamin! menade inte att "trampa" dig på tårna utan ville bara upplysa dig om det.. så att du kan lägga pengarna på något annat istället. :)

Som tidigare skrivit till dig så ser man inte utanpå hästen om den har en brist. Att påstå att det inte är viktigt med en bra uträknad foderstat är enligt mig ett väldigt okunnigt påstående. :mad:

Som sagt så ser man inte utanpå hästen om den har en brist.. men en långvarig brist kan så småning om visa sig.. och då har det gått långt!
Sen kan det vara så att du har haft tur och har tillräckligt bra foder och det är därför dina hästar är välmående... men som sagt, dina hästar kan lika gärna ha en brist av nånting och ex. få skelett förändringar utan att du ser det ...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar