Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Hur gör ni när ni leder dem då? Får fölen alltid gå lösa? Min följer mamma jättefint, så jag har egentligen inga problem med att låta henne gå lös, men det känns som att "alla andra" tycker att de ska kunna att leda. Måste visserligen passera en väg in och ut från stallet, men då har jag sett till att ha en medhjälpare på vägen som håller koll så har det löst sig... Känns dom att jag måste bestämma mig för en strategi och stå fast vid den.

Ingen av mina har haft grimma på sig ännu - bägge följer mamma jättefint.

Tack! Hur gör ni när ni leder dem då? Får fölen alltid gå lösa? Min följer mamma jättefint, så jag har egentligen inga problem med att låta henne gå lös, men det känns som att "alla andra" tycker att de ska kunna att leda. Måste visserligen passera en väg in och ut från stallet, men då har jag sett till att ha en medhjälpare på vägen som håller koll så har det löst sig... Känns dom att jag måste bestämma mig för en strategi och stå fast vid den.

Jag leder dem om det behövs och låter bli om det går bra ändå. Jag tycker inte alls att du måste hålla fast vid en strategi när det gäller det, se på det praktiskt istället. Följer fölet med bra eller du har hjälp så kan den ju gå lös, behöver du leda så led den. Eller så leder du hela tiden om det känns bättre för dig, för fölet har det ingen betydelse om du leder ibland och den går lös ibland.

Jag fick ofta ordna med mina hästar själv, de gånger jag var tvungen att leda stoet själv tog jag på däckeln från körselen (fungerar med tömkörningsgjord) och satte fast fölet i den. Mycket smidigt och alla är lugna eftersom de går tillsammans.

Min var för övrigt översocial redan från början, vilket gjorde att jag INTE hanterade honom öht. Det gick hyfsat innan mamman hamnade på Ultuna fyra dygn = massor av personer som tyckte det var roligt att gosa med fölet. :( Efter det var han ett monster och började bitas, det har fortfarande inte gått över helt efter två år, så jag säger ju blygare föl desto bättre. Det ger med sig ju äldre de blir.

Jag skulle aldrig våga ha dem lösa efter 2 veckor. Min som jag har nu är inte alls intresserad av att följa efter mamman. Tycker det är mycket säkrare att de går i grimskaft.
Jag förstår inte varför man inte hanterar dem när de är små, ju mer du hanterar desto lugnare unghästar.

Jag leder dem om det behövs och låter bli om det går bra ändå. Jag tycker inte alls att du måste hålla fast vid en strategi när det gäller det, se på det praktiskt istället. Följer fölet med bra eller du har hjälp så kan den ju gå lös, behöver du leda så led den. Eller så leder du hela tiden om det känns bättre för dig, för fölet har det ingen betydelse om du leder ibland och den går lös ibland.

Nej, när jag sa att jag måste ha strategi menade jag mer kring hanteringen överlag och inte bara ledandet. Men jag fortsätter pyssla med mammahäst och ser vad som händer. Det bör ju märkas nån förändring att hon såsmåningom blir mer nyfiken...

Jag skulle aldrig våga ha dem lösa efter 2 veckor. Min som jag har nu är inte alls intresserad av att följa efter mamman. Tycker det är mycket säkrare att de går i grimskaft.
Jag förstår inte varför man inte hanterar dem när de är små, ju mer du hanterar desto lugnare unghästar.
Man ser ju tydlig skillnad på olika föl. Den andra vi har hemma skiter fullständigt i sin mamma och tycker att allt annat är roligare, men hon har också en ganska osäker och osjälvständig mamma. Min går som klistrad vid mammas sida som om dom satt ihop, följer hur fint som helst så där är jag inte alls orolig faktiskt. Det handlar mer om om det finns nån vinst med framtida "ledträning" att börja redan nu, men med tanke på att det behövs begå övergrepp för att ens få på henne grimma tror jag att jag, i dagsläget, har mer att förlora än att vinna på att försöka. Kan hända att jag tänker annorlunda om bara ett par dagar också.

Många i mitt stall säger som du, mycket hantering när de är små underlättar när de blir äldre. Det är dock såna som inte haft mer än enstaka föl själva så därför jag ville höra här också. Generellt verkar mer erfarna uppfödare mer restriktiva med hantering och det ät väl logiskt, har man många föl kan man inte hålla på på samma sätt, och det brukar ju bli bra hästar hos just dessa... Svårt! Jag vill ju bara göra det bästa inför en förhoppningsvis långvarig relation med min häst!

Man ser ju tydlig skillnad på olika föl. Den andra vi har hemma skiter fullständigt i sin mamma och tycker att allt annat är roligare, men hon har också en ganska osäker och osjälvständig mamma. Min går som klistrad vid mammas sida som om dom satt ihop, följer hur fint som helst så där är jag inte alls orolig faktiskt. Det handlar mer om om det finns nån vinst med framtida "ledträning" att börja redan nu, men med tanke på att det behövs begå övergrepp för att ens få på henne grimma tror jag att jag, i dagsläget, har mer att förlora än att vinna på att försöka. Kan hända att jag tänker annorlunda om bara ett par dagar också.

Många i mitt stall säger som du, mycket hantering när de är små underlättar när de blir äldre. Det är dock såna som inte haft mer än enstaka föl själva så därför jag ville höra här också. Generellt verkar mer erfarna uppfödare mer restriktiva med hantering och det ät väl logiskt, har man många föl kan man inte hålla på på samma sätt, och det brukar ju bli bra hästar hos just dessa... Svårt! Jag vill ju bara göra det bästa inför en förhoppningsvis långvarig relation med min häst!
Endel fölungen är blyga och helt plötsligt en dag har det gått över . Hade en gång en fölungen som jag inte fick hälsa på förrän den var 3 veckor och hantera föl och "lära" dom saker är som en 2 åring lägger handen på plattan flera gånger och bränner sig för de har bara ett kortidsminne .
Du behöver inte träna fölungen det kommer sedan . Pyssla med mamman så löser blygheten hos fölisen

Endel fölungen är blyga och helt plötsligt en dag har det gått över . Hade en gång en fölungen som jag inte fick hälsa på förrän den var 3 veckor och hantera föl och "lära" dom saker är som en 2 åring lägger handen på plattan flera gånger och bränner sig för de har bara ett kortidsminne .
Du behöver inte träna fölungen det kommer sedan . Pyssla med mamman så löser blygheten hos fölisen
Tack!

@superstar Hellre ohanterad än över/felhanterad. Jag brukar visserligen se till att det ganska tidigt går att leda och lyfta ben. Men fölen får inte tro att människan är en klistolpe som den inte har någon respekt för! Blev tvungen att lämna bort mitt dräktiga sto pga komplikationer i min egna graviditet. Nu när jag har varit och hälsat sto och föl vill jag knappt gå in i hagen, höggravid som jag är... Fölet är helt respektlöst! Tränger sig på, kräver att bli kliad, slåss med framfötterna. Usch. Försökte jaga undan den, mammahäst reagerade mer än fölungen. Där de står nu ägs betet av en person som fått sitt första föl i år. Kallar sitt föl sin bebis... Gullar med fölen flera timmar om dagen. Nu är fölet redan sålt så det blir väl inte mitt problem i alla fall. Köparen har själv valt det betet så jag lägger mig inte i.

Det är inte min erfarenhet alls.

Min erfarenhet är att man hanterar varje efter hur de är som individ. Den som är som din som inte följer mamman måste man såklart leda - mina som är blyga och följer mamman behöver man inte det med.

Jag tillhör de som inte överhanterar mina föl. De som jag hanterat minst är de som är socialast som vuxna. Båda kommer springande när jag kommer och stoppar huvudet i grimman. Som föl ville de inte bli fångade, den ena sprang ifrån mig den andra la sig ner.

De har en mamma som har det största förtroende för mig och som alltid låtit mig göra vad jag vill med hennes ungar. Jag tror att det har varit det viktigaste för att de har blivit så sociala, mamma har visat att jag går att lita på och att det går att dra nytta av människor.

Läste för några år sedan om en fransk studie som drog slutsatsen att det som betyder mest för hur hanterbart fölet är, är hur mycket man hanterar mamman när fölet är med.

När jag kom ut till mammahäst ikväll för att kolla till dem ignorerade jag lilla C helt och hon var då fram och nosade på mig och följde mig sen till grinden men jag brydde mig inte om henne. Känns helt rätt att hellre låta bli än att göra fel och så får jag se vart det leder. Hon är ju trots allt bara 2 veckor! Tack för era kloka tankar!

Jag har mitt andra föl i år och hon är två veckor nu. Fjolårets unge var lite knepig och gick knappt att klappa på under hela sommaren (jag försökte röra vid henne varje dag även på betet men lyckades nog mest varannan eller mindre än så). Redan som nyfödd betedde hon sig lite knepigt (skrek när vi tog i henne första gången bland annat) så henne hanterade jag en del de två första veckorna. Jag satte på grimma, borstade, lyfte fötter och tvättade rumpan, hon följde inte heller mamman lika fint som årets föl. I år har jag inte gjort någonting, jag har flyttat fölet och mamman mellan hagarna några gånger och då har hon fått gå lös, jag har inte haft grimma eller borstat. Men jag kan ju utan problem klappa på henne varje dag så det känns inte lika panik i år, grimman ska testas den här veckan i alla fall och det blir nog lite mer hantering sen när de kommer in på seminstationen. Kan även säga att fjolårets föl numera är en social åring som är trevlig att hantera!

@Robina känns det som att det du gjorde med fjolårets föl gjorde nytta eller som att utvecklingen till social åring kom mer med åldrande och mognad?
Jag vet faktiskt inte... Jag tror att den hantering jag gjorde första veckorna gav resultat för den hantering vi sedan gjorde under föltiden (transport till seminstation, verkning, chippning mm), det var inga problem att tex. verka henne trots att det inte gick att komma nära henne i hagen och det tror jag underlättades av den tidiga träningen. Tror nog att hon skulle kommit dit vi är i dag oavsett men jag hade stor hjälp av att hon gjorde illa sig i samband med avvänjningen och då direkt fick mycket hantering. Då var hon i väldigt mottagligt läge och även om en sårskada inte är roligt så gav det mycket hantering!

Hästen på min avatar var totalt ohanterad till och med 6 månaders ålder. En riktig mammagris som man inte fick gå nära :P Fick lura in henne i stallet vid chipning/verkning men då stod hon helt still när hon var i box.
Nu som 4åring är hon supersnäll och hur lugn som helst.
Love är mer hanterad då vi inte har något fölbete än. Men jag längtar tills han åker på bete så att han får leka av sig och få lite mer respekt för människor.
Jag tycker det är lättare att jobba med en blyg åring än en tuff åring som inte har respekt.
10524704_10153011021593460_6618834342327035458_n.jpg

11350643_10153011024413460_8872245516724408587_n.jpg

Här är nya bilder på lilla Colour of Love

Nu behöver jag råd från er mer erfarna. Mitt andra sto fölade i natt och jag var beredd på att efterbörden skulle kräva veterinärinsats eftersom den gjorde det förra gången och det är vanligt att det fortsätter på det viset om det hänt en gång. Jag band upp den för att inte stoet skulle trampa sönder den och ett par timmar efter fölningen lossade den. När jag la ut den för undersökning var den dock lite trasig och jag kan inte avgöra om det är hela som kommit ut eller om det finns delar kvar i stoet. Jag rådfrågade min veterinär, som jag förvisso har stor tilltro till, och hon sa att det var tempning, koll av allmäntillståndet och ta isär sto och unge då och då som gäller. Jag är såklart orolig för komplikationer ändå och undrar om ni vet att det är vanligt att man inte behandlar förebyggande?

Och så blir det såklart lite bilder, hon som föddes är ett brunblackt sto e Ene-Blacken u Utilda (Tagg-Vasall-Mustard). :heart

12-1527.jpg

02-1517.jpg

01-1516.jpg

03-1518.jpg

@thoora inte riktigt samma sak, men mitt stos efterbörd satt ju drygt 7 timmar innan den lossnade (med veterinärhjälp) och de två första veterinärerna (som jag egentligen litar på!) ville avvakta med antibiotika men den tredje satte in det. Jag brukar lyssna på de som är kunniga men här sa min magkänsla något annat och jag vågade inte chansa... En sommar på box med fång fick helt enkelt inte hända! Det jag fick fram när jag läste på var dessutom att kallblod generellt sett är känsligare än varmblod för förlossningsfång, så känner du dig osäker är det kanske skönt med en second opinion.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama