Man ser ju tydlig skillnad på olika föl. Den andra vi har hemma skiter fullständigt i sin mamma och tycker att allt annat är roligare, men hon har också en ganska osäker och osjälvständig mamma. Min går som klistrad vid mammas sida som om dom satt ihop, följer hur fint som helst så där är jag inte alls orolig faktiskt. Det handlar mer om om det finns nån vinst med framtida "ledträning" att börja redan nu, men med tanke på att det behövs begå övergrepp för att ens få på henne grimma tror jag att jag, i dagsläget, har mer att förlora än att vinna på att försöka. Kan hända att jag tänker annorlunda om bara ett par dagar också.
Många i mitt stall säger som du, mycket hantering när de är små underlättar när de blir äldre. Det är dock såna som inte haft mer än enstaka föl själva så därför jag ville höra här också. Generellt verkar mer erfarna uppfödare mer restriktiva med hantering och det ät väl logiskt, har man många föl kan man inte hålla på på samma sätt, och det brukar ju bli bra hästar hos just dessa... Svårt! Jag vill ju bara göra det bästa inför en förhoppningsvis långvarig relation med min häst!