Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kostar 1100:- att kolla det, det känns helt onödigt eftersom hela kastrationen går på 2200:- sen. Jag väntar och ser om de kommer ner ett par veckor.

Det kostar 1100:- att kolla det, det känns helt onödigt eftersom hela kastrationen går på 2200:- sen. Jag väntar och ser om de kommer ner ett par veckor.

Tänkte mer att om de kommer ner kastrerar ni då. Dvs det bokad in för kastrering. Men om de inte trillar ner då, ja då blir det ju en kostnad för "ingenting". Var mer om du var angelägen om att kastrera så fort som möjligt.

Du ska/håller inte på och frundvaccinerar eller något och kan be veterinär ta en titt när den ändå är ute? Jag gjorde så, med två olika veterinärer dessutom :o

Idag har rödtott både varit jätteduktig - och en liten apa. Det sistnämnda sammanföll med den plötsliga insikten om att han är HINGST, och en total testosteronöverdos...

Han har nämligen besökt klinik idag. Jag var sjuk nervös innan, då han när han åkte hit dels var sjukt svårlastad och dels ägnade första fyra h åt total bärsärk (och dessutom lyckades skada sig under tiden). Så jag var lagom pepp på att helt själv försöka gå i land med att lasta och köra honom.

Men, jag har en jätteduktig rödtott. 9 månader gammal, och jag lastade honom själv och åkte själv. Utan minsta problem. (Eller, han hatar att bli instängd i släpet och är skitarg och hoppar, stampar och sparkar så hela släpet svajar. Han ledsnade efter 15 min körning dock)

Sen då på kliniken slogs han som sagts av den väldigt plötsliga men överväldigande insikten om att det fanns brudar där och att han var hingst. Jag visste av uppf att han var rätt hingstig redan som halvsårsgammal, och min plan har varit att kastrera nu i vår om det bara går. Men nu fick jag se det själv, och det sprutade testosteron ur öronen på honom. Vet var lite fascinerad över så liten men så uttalat hingstig. Det är en snäll omskrivning för att han mullrade, vrålade, piafferade runt med krökt nacke och full fjong på apparaten....

När han sederades för rtg passade jag på att tafsa på honom. Hemma har inga kulor känts, men sedering kan ju få dem att släppa ner dem. Och japps - en trillade ner och den andra låg så jag kunde palpera den. Dvs han kan kastreras nu. Och kommer kastreras å det snaraste. (Det var som sagt planen redan innan idag, så inget panikbeslut pga det).

Men trots testo-flippen, så sjukt stolt och nöjd med honom idag, duktig rödtott!

10981218_765317986897510_8569862218031176435_n.jpg

Nej just nu är det lugnt på vet fronten, inga vacc just nu.. Jag är lite snål, det är väl det. Nu går han med valacken, förhoppningsvis kan jag kastrera i april, annars får han gå på hingstbete i sommar så tar vi det efteråt sen.

:) busbilder! Stör mig dock på sommarstaket i bakgrunden som inte är fixade ännu.. Men men, går inga hästar där ännu.

han kanske övar på ett speciellt nummer!! Snyggt!

Min slyngel har fortfarande inga synliga bollar, så vi kan inte kastrera än. Jag har dock beslutat att ta hem honom till mig så jag kan ha mer koll. Jag fixade nyss sommarbete av vår granne som är bonde ( jag har bara vinterhage) typ 100 meter från huset så det blir enklare att kolla till dem. Jag har nämligen fixat en kompis till dunder, en ettårig Welsh mountain :) Ska ha honom på foder ett år eller så, kanske köp senare. Trevlig att de kan gå ihop och busa!

han kanske övar på ett speciellt nummer!! Snyggt!

Min slyngel har fortfarande inga synliga bollar, så vi kan inte kastrera än. Jag har dock beslutat att ta hem honom till mig så jag kan ha mer koll. Jag fixade nyss sommarbete av vår granne som är bonde ( jag har bara vinterhage) typ 100 meter från huset så det blir enklare att kolla till dem. Jag har nämligen fixat en kompis till dunder, en ettårig Welsh mountain :) Ska ha honom på foder ett år eller så, kanske köp senare. Trevlig att de kan gå ihop och busa!

Min hade ju heller inga synliga bollar. Men när vi sederade för rtg kom de ju ner. Efter det hade han dem nere ett par gånger.

Min andra (welsh) han höll i bollarna tills han var tre år, och lekte fortfarande jojo med dem även då. Jag hade känt båda när han var 1.5 vilket var min stora tröst. Annars hade jag fått magsår under åren eftersom han de gånger han släppte ner någon bara släppte ner en.

Fantastiskt vilken snabb skillnad kastreringen gjorde på min. Innan kastrering var gå på promenad förenat med livsfara. Han exploderade, gick på bakbenen, sprattlade med benen åt alla håll och kanter och det var ganska oangenämt helt enkelt.

Bara några dagar efter kastreringen så är promenader en pigg och glad kille som inte exploderar, inte går på bakbenen och inte sprattlar med benen överallt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka