Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_4751.JPG

IMG_0009.JPG

Det är den vita Sleipner aka "don vito corleone" som styr i hagen och han vakar över Dunder nästan hela tiden :) han är 28 år tror jag, men tar sig tid att busa med lillskiten
Ingen ger Sleipner motstånd, men Dunder får gärna busa. Bättre ledarhäst får man leta efter ❤️

IMG_4751.JPG

IMG_0009.JPG

Det är den vita Sleipner aka "don vito corleone" som styr i hagen och han vakar över Dunder nästan hela tiden :) han är 28 år tror jag, men tar sig tid att busa med lillskiten
Ingen ger Sleipner motstånd, men Dunder får gärna busa. Bättre ledarhäst får man leta efter ❤️

Vad kul att det gick så bra tillslut! Vi har ju den 8 årige valacken i hingstflocken som börjar styra upp där och har tagit den 1,5 årige hingsten under sina vingar, så jag hoppas att den flocken kan bli som din :)

Härligt att du hittade något som fungerar =) Här kastade vi in lillskruttan till syrrans gamle 24-åriga valack och mitt 19-åriga sto som gått tillsammans sedan 2006, båda två varmblodstravare. Nog fick lillan veta att hon levde då hon var extremt bossig i sin gamla stoflock där mamman gick och visade inte en millimeter av underlägsenhet vilket gjorde valacken vansinnig rent ut sagt. Dock såg det bara hemskt ut när han kastade sig emot henne med öppen mun men bet aldrig till men jag var fundersam första dagen om de skulle ta sig till henne då hon vandrade omkring vid lösdriften istället för att följa med ner i större delen av hagen. Flera gånger gick valacken upp igen och "dängde upp" henne då hon fortfarande inte visade sig lägre i rang men helt plötsligt så kom han upp och gjorde en volt runt henne och tog med henne ner till balen så hon fick äta, antar att hon gav signaler att han var bossen, efter det har det bara fungerat bra i våran flock. T.om mitt sto som gjorde allt för att visa att hon INTE tyckte att den lilla skulle vara i närheten av henne är nu en bra fostrare. Dom är hård med rättvis emot henne :-) vilket behövs för det där kommer bli ett stycke tuff travare... och hon har t.om fått de gamla krakarna att vakna till liv när hon kör sin rejs genom hagen!

Otroligt fascinerande att se hur hästar fungerar som.

Vi har tyvärr fått det väldigt halt men hon är ute 1 gång i veckan bakom tryckvagnen med huvudlag och sele, har introducerat en slaggjord på rumpan sist som hon inte brydde sig ett smack om. Vill ha lite bättre underlag så jag kan börja tömköra.

Här är Silas med sin nya kompis, det här var första dagen. Det mest odramatiska ihopsläpp jag varit med om :). (Shettisen gör inget utfall efter bilden är tagen, det ser kanske så ut men det här är det värsta han gör, lägger vikten fram och bak lite med öronen.)
Silas har fått gå lite promenader, han är duktig och håller sig i skinnet! Verkade honom häromdagen, inga problem och jag fick nu ta bakhovarna som han inte velat innan. Han är och kommer bli helt fantastisk den här lilla hästen!

Härligt att du hittade något som fungerar =) Här kastade vi in lillskruttan till syrrans gamle 24-åriga valack och mitt 19-åriga sto som gått tillsammans sedan 2006, båda två varmblodstravare. Nog fick lillan veta att hon levde då hon var extremt bossig i sin gamla stoflock där mamman gick och visade inte en millimeter av underlägsenhet vilket gjorde valacken vansinnig rent ut sagt. Dock såg det bara hemskt ut när han kastade sig emot henne med öppen mun men bet aldrig till men jag var fundersam första dagen om de skulle ta sig till henne då hon vandrade omkring vid lösdriften istället för att följa med ner i större delen av hagen. Flera gånger gick valacken upp igen och "dängde upp" henne då hon fortfarande inte visade sig lägre i rang men helt plötsligt så kom han upp och gjorde en volt runt henne och tog med henne ner till balen så hon fick äta, antar att hon gav signaler att han var bossen, efter det har det bara fungerat bra i våran flock. T.om mitt sto som gjorde allt för att visa att hon INTE tyckte att den lilla skulle vara i närheten av henne är nu en bra fostrare. Dom är hård med rättvis emot henne :-) vilket behövs för det där kommer bli ett stycke tuff travare... och hon har t.om fått de gamla krakarna att vakna till liv när hon kör sin rejs genom hagen!

Otroligt fascinerande att se hur hästar fungerar som.

Vi har tyvärr fått det väldigt halt men hon är ute 1 gång i veckan bakom tryckvagnen med huvudlag och sele, har introducerat en slaggjord på rumpan sist som hon inte brydde sig ett smack om. Vill ha lite bättre underlag så jag kan börja tömköra.
Åh va roligt! Är ni ute och kör? Jag ska köra in jag med, men måste köpa sele först. Vi har haft kass underlag här med, men nu börjar det bli bra! Paddocken är också upptinad och bör gå att användas snart.

Åh va roligt! Är ni ute och kör? Jag ska köra in jag med, men måste köpa sele först. Vi har haft kass underlag här med, men nu börjar det bli bra! Paddocken är också upptinad och bör gå att användas snart.

Kör man redan in dem när de är så här små? Har ingen vetskap alls om körvärlden. Betraktar min som en liten bebis fortfarande. :) Och hon ser ut som ett föl fortfarande, dvs liten och späd.

Det finns vinster med att börja köra in tidigt, man måste ju inte ha massa press, bara liksom börja. Jag har jobbat mkt med travhästar och har fortfarande tänket med mig

Jag har jobbat med trav och vill satsa på något egen unghäst nu istället för kallblodsvalacken jag tog över som kom med en massa bekymmer och vi börjar gärna tidigt med dom :-) Eller åtminstone jag så de är väl förberedda och trygga i sin uppgift. Allt för ofta fick vi in rädda och nervösa unghästar som vi skulle köra in och ofta var det inget problem i slutändan men helt klart att det underlättar med en trygg individ.

Min går bara promenader med utrustning 1-2 dagar i veckan för att få följa med ut bland lite bilar och föremål för att få rutin och bli trygg med sig själv, vi nyttjar ständigt våran gamla 24-åriga vbl valack som är rätt man för jobbet då han inte bryr sig om något.

Eftersom min ska fungera som travhäst vill man gärna att de börjar "träna" tidigt så senor, ligament, skelett, lungor och hjärta blir starkt och att de bygger en grundkondition tidigt. Men det innebär inte några tunga eller svåra jobb utan först och främst för min lätt motionering med utrustning som handhäst, mest skritt och lite trav ibland då utrustningen rör sig annorlunda i trav. Därav vill jag ha utrustning som hänger och dinglar så man slipper en häst som blir nervös när remmar tar emot magen/ben. Efter sommaren och unghästvisningen blir det skritt för lätt speedcart med lite travinslag ibland. Jag vill ha fokuset på skritträning uppe på berget med både uppförs- och utförsjobb.

En travare idag är så väl avlad att travet sitter där naturligt för många och unghästarna får lättare och lättare att hitta travet tidigt. Som 2-åring behöver de bara kunna trava sitt premie på långsammast 2,10 och de får inte trava snabbare än 1,55 tror jag det är och man har till slutet av oktober på sig att prema. Så någon "travträning" kommer jag inte syssla med förrän vintern 2016 så hon får lära sig att hitta rytm och balans samt få länga ut sina muskler på vintervägarna här hemma :-)

Som 2,5 åring kan jag börja introducera henne för tryckvagnen så hon får dra tyngre i skritt med draglinor och sommaren som 3-åring kan det vara läge att rida in om hon är klar i kroppen för att påbörja att klättra i brant terräng för att få upp maxpuls utan tunga nedslag och få en smidig häst. Kanske är hon klar för att starta tidigt som 3-åring eller senare, det återstår att se hur hon själv utvecklas. För mig spelar det nog ingen roll då jag vill ha en hållbar 3-åring som kan tävla länge upp i åldern istället för att man ska försöka vara med i årgångsloppen.

Min plan iaf för mina hästar, ska bli spännande! :-) Lika spännande ska det bli att få se vad som ramlar ur mamman i juli!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka