Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle hellre "ta" den 8årige val. som både kan fostra, leka med o försvara den.

Var finns fölets mamma som skulle ha läst lusen av de andra stona. Då hade det funkat.

Jag med, men den 8-årige valackens ägare vill att hästan ska ha tillgång till ligghall. Och vi har bara två hagar med ligghall, stohagen och hingsthagen. Jag tar in fölet på nätterna.. Dilemma!

Fölets mamma finns i Danmark, så är tyvärr inte med i bilden..

Då blir det nu även en valackhage. :up:Ungen kan ju kastreras så småningom.

Nu förstår jag inte hur du menar :). 5-åringen är nu kastrerad och tre-åringen ska kastreras och 8-åringen är valack, ja. Men enligt "er" är ju dom förmodligen ändå för tuffa för min fölis. Mitt föl ska inte kastreras i första hand då jag hoppas att han ska bli godkänd i framtiden.
Och 8-åringens ägare vill som sagt inte flytta sin från lösdriftshagen.
Undersöker nu även möjligheten att bygga en till ligghall i en anna hage, men det blir svårt sålänge tjälen inte gått ur marken...

3 o 5 åringen blir inte val i temperamentet direkt o en del aldrig.

Sen bör man generellt inte ha föl / åringar med de som är äldrden.n den. Jo mycket äldre- ej bråkiga. När de är två år är det annat.

Om du tror att den är så pass bra borde du flytta den till ett ställe med rätt sällskap eller faktiskt oavsett. Det är mkt synd om den

3 o 5 åringen blir inte val i temperamentet direkt o en del aldrig.

Sen bör man generellt inte ha föl / åringar med de som är äldrden.n den. Jo mycket äldre- ej bråkiga. När de är två år är det annat.

Om du tror att den är så pass bra borde du flytta den till ett ställe med rätt sällskap eller faktiskt oavsett. Det är mkt synd om den

Det är klart det är synd om honom! Jag har dock inte hittat ett enda ställe som inte ligger 3 tim bort där dom erbjuder lösdrift för "hingståringar", annars hade jag gärna flyttat honom!

Måste det vara lösdrift?

De små o t o m stressade ungarna kanske inte ens får vila i fred.
Jag hade sökt boxplats i väntan på att kjanske hitta en lämplig plats till sommaren o vidare till i höst

@Lillstrumpa måste det vara lösdrift? vad jag förstod så tar du in honom på natten nu? Uppstallning nattetid och lugna kompisar dagtid hade väl varit idealiskt :)

Jag köpte ett föl för några år sedan som blev jagad, jag var tvungen att ha den själv i några veckor i en hage jämte de andra, tills den liksom bott in sig och luktade samma som övriga och var accepterad. Då kunde jag släppa ihop igen och det fungerade bra. Men det är ju inget kul läge att ha den själv, det här var en kort period.

@Lillstrumpa måste det vara lösdrift? vad jag förstod så tar du in honom på natten nu? Uppstallning nattetid och lugna kompisar dagtid hade väl varit idealiskt :)

Jag köpte ett föl för några år sedan som blev jagad, jag var tvungen att ha den själv i några veckor i en hage jämte de andra, tills den liksom bott in sig och luktade samma som övriga och var accepterad. Då kunde jag släppa ihop igen och det fungerade bra. Men det är ju inget kul läge att ha den själv, det här var en kort period.

Jag är rädd att han går igenom staketet om han är själv.. Han är lugn när han står inne på box själv men ute vet jag inte.. Nej, han måste inte stå på lösdrift men jag då måste jag verkligen känna att jag kan lite på dom som hanterar honom. Och ngn sådan stallplats har jag inte heller hittat.. Men jag är väldigt tacksam för att ni hjälper mig försöka komma på lösningar, det känns som att jag snart går sönder.

Jag är rädd att han går igenom staketet om han är själv.. Han är lugn när han står inne på box själv men ute vet jag inte.. Nej, han måste inte stå på lösdrift men jag då måste jag verkligen känna att jag kan lite på dom som hanterar honom. Och ngn sådan stallplats har jag inte heller hittat.. Men jag är väldigt tacksam för att ni hjälper mig försöka komma på lösningar, det känns som att jag snart går sönder.
Nej men så ska du inte känna, du gör ju ditt bästa. Har väl inte direkt några andra förslag att komma med men hoppas att du hittar ett lämpligt stall att ha honom på. Ett forum är väl till för att diskutera för och nackdelar med varandra och ge varandra tips :)

Och att gå själv är egentligen inget jag rekommenderar men just då var det en lösning som fungerade och då en kort period.

Nej men så ska du inte känna, du gör ju ditt bästa. Har väl inte direkt några andra förslag att komma med men hoppas att du hittar ett lämpligt stall att ha honom på. Ett forum är väl till för att diskutera för och nackdelar med varandra och ge varandra tips :)

Och att gå själv är egentligen inget jag rekommenderar men just då var det en lösning som fungerade och då en kort period.

Tack, det behövde jag höra!
Jag har hittat ett ställe 1,5 h härifrån som kan vara aktuellt. Har mailat så får vi se :)

@Lillstrumpa vad exakt har du för olika hästar/flockar du kan släppa honom med? Vad är han för ras samt de andra?

Hingstflock:
5-årig Lusitano "hingst", kasttrerad sen 2 v.
3-årig Lusitano/nordsvensk hingst (ska kastreras om ca 1 månad)
2-årig (1.5) hingst halvblod/new forest
8-årig valack lettiskt kallblod

Stoflock:
6-årig Fellponny (min) sto
8-årig PRE/nordsvensk sto

Kan ev. låna in shettisvalack 21 år.

Fölet är 8 mån, Irish cob.

Kan du snabbt få in shettisen? Har du en hage så det finns rum för lek? Bra lösning fram till våren då du kan leta permanent lösning för honom. Frågan är dock hur du löser foder med shettis då de har så olika anspråk. Sen kan det visst fungera med ston, jag har en hingstunge som kom hit och gick ut till fyraårigt sto med hingstföl vid sidan och tvåårigt sto. Småpojkarna och tvååringen lekte massor och fyraåringen var morsa. Nu skulle fyraåringen egentligen åkt till ryttare så hennes hingstunge flyttade. Nu skadade hon ett framben och blev kvar så hingstungen går med henne, ett dräktigt ponnysto samt en 16 årig B-ponny valack. Grabbarna busar massor och stona är trygga uppfostrare. Bäst vore med en hingstunge till men nu är inte det fallet. Ponnyerna får en mkt liten frukost i liten hage, hingstungen och märren får en mkt stor frulle. Vid lunch fylls det på och ponnyerna släpps in till dem. Alla sover Box på natten. Fungerar alldeles utmärkt! Så fort brunsten kickar in så får han gå med bara ponnyerna, till sommaren kommer troligen såld hingstunge hem på bete, annars skärs han och går på bete med hela gänget.
Jag skulle dock vara mkt försiktig med att blanda åldrar när det gäller unghingstar valacker då de leker på ett helt annat sätt. Stona springer mer och kan ev med övertalning ställa upp på lite munbrottning.

Däremot skulle jag inte kunna släppa in honom till de två damerna med stoföl/åringar, de skulle nog jaga ut honom.

Senast ändrad:
Tog ut lille Domino i stallgången och hade honom uppbunden och ryktade och kratsade hovarna och sen tog honom på en liten promenad utanför stallet. Han är ju så mammig annars men att lämna flocken och gå en liten promenad tycker han bara är spännande, trots att det var mörkt och trots att de andra hästarna gnäggade efter honom.

Ja du...
Min "Prinsessa" som Vet. kallar henne, har inté stoppat ut näsan idag.
-Det blåååser ju:eek:
Stugsittare:DGalopperar lite i boxen o sen relaxar:laugh:

Jag skulle föredra att mina var lite mer så :) Blååååst här med idag, och iskall vind. Trodde det skulle hjälpa upp motivationen att komma in men tji fick jag.

Vid försök nr 2 kl 22 kom de i alla fall. De hade väl insett att maten var slut ute då ;)

Så skulle önska min var lite mer som din fröken :)

Nu kan jag äntligen uppdatera med lite positiva besked! Shettisen kom hit idag och änsålänge verkar det bra, han är inte bossig eller försöker visa vem som bestämmer utan bara en tydlig ledare som inte behöver hävda sig :). Hoppas Silas ska kunna känna sig trygg nu, även när matte inte är där!

Skönt att höra @Lillstrumpa :D
Allt man vill är ju att ens "bebisar" ska ha det bra! Men det är inte lätt alla gånger att få det att fungera i flock el med sällskap... Håller tummarna att Silas o shettisen finner varandra! :up:

Jag släppte ihop min Welsh cob med en flock islänningar, de var tuffa mot honom i en vecka, sen gav det med sig. Vi hade honom på box i lösdriften unde natten så han kunde vila. Han fick verkligen lära sig vetas hut, men nu är han en i gänget! Jag var jättenervös i början, de jagade honom ganska mycket. Dock försvarades han av ledarhästen som gick emellan. Jag tror också att det är bra när de går med äldre hästar också eftersom de förser de yngre med mycket erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka