Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hihi, manen är så tjock så den står rätt upp, men blåsten gjorde väl sitt till. Har glömt mäta honom, ska göra det.

Lilla fröken Capella är nu 143 över manken och 149 över rumpen.

10974652_10205832290428776_7802139804779527001_o.jpg

Rödtott är officiellt en stor kille nu. Fyller åtta månader imorgon. Fått manen klippt, precis som "brorsan". Söt röd stod som en staty. Sa inte flaska ens när jag klippte bakom öronen - något "brorsan" har svårt för sen sin tid som hingst. Så han har kompenserat för sitt hemskt dåliga beteende vid intag idag den röda..

Här kommer bilder från blöta sunkiga Tyskland där denna lille står idag.
pålle-1-o-2.jpg

Är den ljusbruna jag syftar på som på ett muppigt sätt stirrar över sin kompis huvud. är e. Camaro M hingstföl.

föl-1.jpg

Liten som kan ironiskt nog kallas, tycker han ser otroligt stor ut faktiskt :eek:. Vem kan tro att denna endast är 8 månader. :D
Blir mitt första halvblod till gården, har bara haft kallblod hittills. Men vem kan motstå när den här är så snygg?:d
De mätte honom härom veckan också kanske jag kan meddela de skrev i ett mail "nu är din bebis bara 150 cm i manken och 156 i rumpan :D"

Inte ett vitt hårstrå på hela kroppen, även om mamman har en perfekt vit stjärn:banghead:.

Räka har redan provat morsans bett när morsan inte kände för att stoppa det i munnen själv :P
Jag utnyttjar mun-nyfikenheten med att klickerträna räkföl till att lära sig apportera. Igår så var vi inne på att han faktiskt lyfter apporten och för den till min hand. Han kommer bli en mkt bra hund. :D

Många här är så duktiga att hantera sina ungar - Vi hinner knappt göra någonting med Lizette just nu. Hon har gått en kort promenad och jag övar lite stanna, backa, vänd-övningar för att få henne uppmärksam och förstå "gå" och "stå still" kommandona. Ja just ja, hon provade mammas renskinn igår också, den var fin och mjuk.:p

Många här är så duktiga att hantera sina ungar - Vi hinner knappt göra någonting med Lizette just nu. Hon har gått en kort promenad och jag övar lite stanna, backa, vänd-övningar för att få henne uppmärksam och förstå "gå" och "stå still" kommandona. Ja just ja, hon provade mammas renskinn igår också, den var fin och mjuk.:p

Jag skulle inte gjort så mycket med min egentligen om det inte varit så att vi fick börja med sårvård och sånt. Sen har jag försökt slänga in lite "roligare" grejer så det inte bara skulle bli "tråk och bråk". Samt för att hacka upp tiden på stall - han kom ju från lösdrift.

Men mest gör vi saker av nödvändighet. Ensamhetstränas, tar nåt samtal om hur man går i snöre och hur man inte går i snöre osv. Just nu har han en "hej, gör nåt" period vilket jag seglar lite på. Men när den går över lär det bli in, ut, klia bakom örat och tja det är det. Lite miljöträningspromenader när underlaget tillåter. Och i vår transportträning.

Här kommer bilder från blöta sunkiga Tyskland där denna lille står idag.
pålle-1-o-2.jpg

Är den ljusbruna jag syftar på som på ett muppigt sätt stirrar över sin kompis huvud. är e. Camaro M hingstföl.

föl-1.jpg

Liten som kan ironiskt nog kallas, tycker han ser otroligt stor ut faktiskt :eek:. Vem kan tro att denna endast är 8 månader. :D
Blir mitt första halvblod till gården, har bara haft kallblod hittills. Men vem kan motstå när den här är så snygg?:d
De mätte honom härom veckan också kanske jag kan meddela de skrev i ett mail "nu är din bebis bara 150 cm i manken och 156 i rumpan :D"

Inte ett vitt hårstrå på hela kroppen, även om mamman har en perfekt vit stjärn:banghead:.
Vilka fina.:love:

jag måste säga att jag gått på skrönan att hästar i NL o D inte är utomhus på vintern. tja det här att VI i S. är så mkt bättre än alla andra på det mesta.
Kul att se dem ute i blötan o grönskan:)

Min hanteras när de ska verkas eller vaccineras. That's it.
Hon är social och nyfiken och lätt att ha att göra med vid hanteringstillfällena.

Vilka fina.:love:

jag måste säga att jag gått på skrönan att hästar i NL o D inte är utomhus på vintern. tja det här att VI i S. är så mkt bättre än alla andra på det mesta.
Kul att se dem ute i blötan o grönskan:)

Mmm, eller så är det kanske så att den där användaren inte är på riktigt. Följ bildlänkarna och du hittar en blogg med en tjej och hennes pappa som bägge är ridskoleryttare.

Min hanteras när de ska verkas eller vaccineras. That's it.
Hon är social och nyfiken och lätt att ha att göra med vid hanteringstillfällena.
Jag anser att min har klarat av det som behövs. Det enda jag gör är att lyfta fötterna några ggr/ v. binder fast ibland.
jag skulle lättare vilja kunna flytta på henne o har hon lärt sig att kissa när man säger till henne så borde inte det vara ngt problem.

Svar på nästa inlägg. Oops jag är inte så mkt för att hålla koll, så tack. Tillbaka till skrönan- verkligheten då.....

@axel
@cirkus
Off topic nu, snurrar runt som nybakad Buke-användare och ser att någon vart klåfingrig och lånat mina bilder från min och pappas blogg, fy skäms. Men vem orkar egentligen bry sig?:p
Antar att mina bilder är så snygga att de inte kunde lämnas i fred. ;)
En del människor har bara en liten kleptoman-sida antar jag :rofl:.

@axel
@cirkus
Off topic nu, snurrar runt som nybakad Buke-användare och ser att någon vart klåfingrig och lånat mina bilder från min och pappas blogg, fy skäms. Men vem orkar egentligen bry sig?:p

Hade Smultrontroll snott era bilder alltså, och påstått det är hennes föl? Eller är det Smultrontrolls föl men hon tagit bilderna utan lov?

@axel
@cirkus

Ni har samma ip-adress, har hon snott den också?

Hälsningar Görel moderator på avel

Hoppar in i tråden med min första egna unghäst som jag leasar. En kallblodstravare född 29:e april. Roligt att ha något eget! När jag jobbade i travstallet blev det en del småttningar som skulle köras in som ofta var väldigt nervösa och sprättiga men den här är gudomlig trots att hon enligt uppfödaren är "ohanterad" i skillnad emot vad hennes tidigare fölungar har varit.

Moniqa heter hon och är så klok så hälften vore nog. Pappa heter Qvadrigo som jag har nöjet att ha hemma på gården just nu då uppfödaren till lillan har köpt hem honom från Norge.

Lyfter på hovar, borstar och introducerade sele och bett/huvudlag igår utan en reaktion. Promenader bakom den äldsta hästen i tryckvagnen på gården är hon van med sedan hon kom hit för ca 3 veckor sedan. Tanken är nu att fortsätta med promenader bakom vagnen 1 dag i veckan och utöka med lite mer utrustning (lite mer remmar som "hänger och slänger") samt börja träna lite för hand en till dag i veckan. Ska visas på unghästvisning i oktober och planen är att sätta hon för vagn i maj och sedan släppas på sommarbete på heltid i juni med jämnårig stokompis, helst till september.

mo.jpg

M.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar