Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
[USE2]@axel[/USER] grattis !!
Kexet gjorde skäl för sitt namn (Kicking Sense) igår, jädrans vad hon kickade. Var inte så kul eftersom vi går längs med boxarna eftersom det är blankis överallt annars, jag var livrädd att hon skulle hinna sparka över någon boxdörren innan jag hann få stopp på henne..

Som tur är går det ganska snabbt att få henne att sluta, hon är väldigt lyhörd på vad man vill med henne..

Lugnet före stormen:

Sedan fick jag köra ut nästan en hel kärra med grus i hennes blivande sjukhage som just nu är isig som attan.. I veckan som kommer får hon börja gå ut några timmar åt gången i liten sjukruta..
Coolt namn o passande.
Ja usch om de skulle sparka o fastna över boxkanten.
Hon är himla fin.. Ditt lila Kex:love:

Hur stor ruta kan hon gå i?
Har lärt mig att paddock är ca 10 x 10

Jag kommer inte riktigt ihåg men när var det man skulle ge tredje vaccinationen av hästinfluensan? Domino fick sin andra den 7 november.
Equip rekommenderar att vaccinera med 6veckors intervall för influensa+tetanus och sedan influensa en tredje spruta 5månader efter, innan man ger som vanligt.

Jag har för mig att min vet nämnde 4-6 månader? kan detta stämma? annars får jag väl ringa honom. Det här var Equip. Måste det vara precis 5 månader? Funderade på om jag kunde få ihop det när han ändå ska kastreras.

@sassiball när jag köpte min då ettåring förra året så var det 6 månader efter andra sprutan. Men det jag huvudsakligen ville kommentera var att åtminstone min veterinär ville inte vaccinera i samband med kastreringen :)

@sassiball när jag köpte min då ettåring förra året så var det 6 månader efter andra sprutan. Men det jag huvudsakligen ville kommentera var att åtminstone min veterinär ville inte vaccinera i samband med kastreringen :)
Ah, nu blir jag nyfiken på om någon vet varför man inte bör göra ingrepp/ge andra preparat samtidigt som vaccination? Är det typ för att att det är risk för att fölet mår sämre efter ingreppet och att den därför har större chans att få bieffekter/må dåligt av vaccinationen?

Jag hade i mitt huvud annars tänkt att ge botulism nr 2 ihop med kastration, men det låter nu dumt när jag tänker på det. Heter ju att hästen ska vara frisk och vila/ta det lugnt efter vaccination.

När jag googlar nu så säger många hemsidor (typ agria som jag har uppe just nu) att tredje dosen influensa vacc ska ges vid 6månader. Jag skulle dock gå på tillverkaren utav medlet som använts, de bör helt klart veta bättre. Många hemsidor rekommenderar ju även att vaccinera dräktigt sto i slutet av dräktigheten, vilket inte nyare vetenskap riktigt stödjer och tittar man på vad tillverkaren skriver så rekommenderar de inte det (bra sätt att tjäna pengar annars) och har valt att notera om osäkerheten i att vaccinera föl där stona blivit vaccinerade sent i dräktigheten.

Min lillknatte har haft närmast fritt fall på vikten senaste veckorna. Han har rejält med päls så det syns inte, men det känns. Tyvärr är hans facoritsysselsättning i livet inte direkt att äta, och jag tycker han ska "äta mer och flumma mindre"...
Jag har tyckt han blivit större för ögat, och blivit bakhög samt lite uppdriven i kotorna bak.
Mätte honom för exakt en vecka sen till 132 cm i mkh (mätte ej bak). Idag mätte jag honom till 136 cm (mätte ej bak).
Så jag vet ju var energin han petar i sig går i alla fall...

Bandagebyte nr en miljard här sen ikväll (kom hem från jobbet kl 23). Med viss bävan, då det förrförra bytet syntes lite svallkött, och förra bytet var mer svallkött och noll läkning mellan de två bytena. Pratade med vet som tyckte att avvakta ett byte till, när det är bara lite kan svallköttet torka upp och trilla av. Annars fick man skära det i början på nästa v (dvs imorgon måndag). Jag var skeptisk, men yay, såg mycket bättre ut ikväll! Så med lite tur var det här sista bytet och vi slipper bandage om 4 - 5 dagar. Skönt både för honom och mig, särskilt med det här vädret - är ett helsike hålla det torrt.

D
Min lillknatte har haft närmast fritt fall på vikten senaste veckorna. Han har rejält med päls så det syns inte, men det känns. Tyvärr är hans facoritsysselsättning i livet inte direkt att äta, och jag tycker han ska "äta mer och flumma mindre"...
Jag har tyckt han blivit större för ögat, och blivit bakhög samt lite uppdriven i kotorna bak.
Mätte honom för exakt en vecka sen till 132 cm i mkh (mätte ej bak). Idag mätte jag honom till 136 cm (mätte ej bak).
Så jag vet ju var energin han petar i sig går i alla fall...

Bandagebyte nr en miljard här sen ikväll (kom hem från jobbet kl 23). Med viss bävan, då det förrförra bytet syntes lite svallkött, och förra bytet var mer svallkött och noll läkning mellan de två bytena. Pratade med vet som tyckte att avvakta ett byte till, när det är bara lite kan svallköttet torka upp och trilla av. Annars fick man skära det i början på nästa v (dvs imorgon måndag). Jag var skeptisk, men yay, såg mycket bättre ut ikväll! Så med lite tur var det här sista bytet och vi slipper bandage om 4 - 5 dagar. Skönt både för honom och mig, särskilt med det här vädret - är ett helsike hålla det torrt.
Dett sägs att sorbact kompresser minskar svallkött ?

Ah, nu blir jag nyfiken på om någon vet varför man inte bör göra ingrepp/ge andra preparat samtidigt som vaccination? Är det typ för att att det är risk för att fölet mår sämre efter ingreppet och att den därför har större chans att få bieffekter/må dåligt av vaccinationen?
Själva kastreringen är ju ett trauma för kroppen, den kommer gå igång med sitt försvar. En vaccinering kan ju då tyckas dumt eftersom även det är en belastning på kroppens försvarssystem. Kan nog försämra läkningen helt enkelt och öka risken för komplikationer :)

Silas är så duktigt! Idag verkade jag hans hovar för första gången, gick smärtfritt :).
Hade honom lös på ridbanan så att han fick springa av sig lite med, passade på att fota. Ursäkta skitigponny som helst sover i bajset ;). Mätte honom förresten också, 128 cm 6 mån och 20 dgr gammal..
Varnar för bildbomb!

Ikväll var vi på återbesök med Disel. Hältan i stort sett helt borta och hålet i hoven såg rent och fint ut. Gipsades om med rent gips (dvs inga kompresser under). Hinnan hade kommit ner en bit så troligen behövs inga fler omgipsningar. Ska stå på Box ytterligare 5 dagar innan vi plockar av gipset hemma och kan låta honom gå ut i hage igen. Känns så skönt att det snart är över! Så i slutet av månaden bär det av 10mil för Disel ner mot ett stuteri där han ska gå på lösdrift med andra hingst åringar till det blir dags för inridning.

Passade på att väga och mäta honom idag, 1kg upp sen i onsdags och väger nu 268kg, i manken mäter han nu 147cm. Fick otroligt mycket beröm av alla vi mötte på kliniken, både veterinären och hovslagare då de inte sett på maken till fölunge med bättre psyke. Han gick fram överallt och stod blixtstilla med hoven uppe i 5min under gipsningen, hälsade på alla och rörde sig som en miljonhäst i löpargången. Idag var han dyr min stjärna! ;):D

Ikväll var vi på återbesök med Disel. Hältan i stort sett helt borta och hålet i hoven såg rent och fint ut. Gipsades om med rent gips (dvs inga kompresser under). Hinnan hade kommit ner en bit så troligen behövs inga fler omgipsningar. Ska stå på Box ytterligare 5 dagar innan vi plockar av gipset hemma och kan låta honom gå ut i hage igen. Känns så skönt att det snart är över! Så i slutet av månaden bär det av 10mil för Disel ner mot ett stuteri där han ska gå på lösdrift med andra hingst åringar till det blir dags för inridning.

Passade på att väga och mäta honom idag, 1kg upp sen i onsdags och väger nu 268kg, i manken mäter han nu 147cm. Fick otroligt mycket beröm av alla vi mötte på kliniken, både veterinären och hovslagare då de inte sett på maken till fölunge med bättre psyke. Han gick fram överallt och stod blixtstilla med hoven uppe i 5min under gipsningen, hälsade på alla och rörde sig som en miljonhäst i löpargången. Idag var han dyr min stjärna! ;):D
Åh vad skönt!! Grattis :)

Silas är så duktigt! Idag verkade jag hans hovar för första gången, gick smärtfritt :).
Hade honom lös på ridbanan så att han fick springa av sig lite med, passade på att fota. Ursäkta skitigponny som helst sover i bajset ;). Mätte honom förresten också, 128 cm 6 mån och 20 dgr gammal..
Varnar för bildbomb!

Vad är Silas för ras?

Jag har bara sett en isabellskäck förut med blå-öga och det är ett russ som också heter Silas O_o

Nästa lördag flyttar Disel till lösdriften, tror lilleman längtar efter jämnåriga lekkamrater nu. Kommer bli så tomt utan någon häst hemma till i höst.. Vad gör man utan häst? Aldrig varit utan häst så har redan panik!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka