Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick inte börja spruta in. PC:t var "varmt" dessutom. (Legat i rumstemp först, sen i 5 min i en innerficka och sen i min hand). Men bra förslag ändå.

Nästa gång ska jag prova gömma sprutan, tror det kan göra stor skillnad iom det jag fick veta om chipmärkn. Men förhoppningsvis är det läänge tills det ev blir någon nästa gång :)

Då är min nästa tanke att det kanske är en bra ide att inte vänta till nästa gång utan träna med tomma sprutor :)

Nu är vi påväg hem från kliniken. Mindre halt idag än föregående två dagar, idag var han 2gradigt halt initialt. Den lilla fliken i hoven var väldigt mycket värre än jag och veterinären trodde. När hovslagaren på kliniken tog bort den så var det öppet in till kötthoven, inflammerat och varigt. Nu står han gipsad och på boxvila. På måndag ska vi på återbesök och gipsa om. Vi vet inte hur många omgipsningar som behövs till det växt ut men troligen ett par veckor på Box. Så tråkigt när vi planerat att köra iväg han på lösdrift i slutet av månaden. Passade på att väga honom idag på kliniken med, 267kg vägde han. Veterinären skrev t.o.m att han var mycket stor för sin ålder, haha då är man Stoooor.

Nu är vi påväg hem från kliniken. Mindre halt idag än föregående två dagar, idag var han 2gradigt halt initialt. Den lilla fliken i hoven var väldigt mycket värre än jag och veterinären trodde. När hovslagaren på kliniken tog bort den så var det öppet in till kötthoven, inflammerat och varigt. Nu står han gipsad och på boxvila. På måndag ska vi på återbesök och gipsa om. Vi vet inte hur många omgipsningar som behövs till det växt ut men troligen ett par veckor på Box. Så tråkigt när vi planerat att köra iväg han på lösdrift i slutet av månaden. Passade på att väga honom idag på kliniken med, 267kg vägde han. Veterinären skrev t.o.m att han var mycket stor för sin ålder, haha då är man Stoooor.
Skönt att han inte hade en fraktur i alla fall även om det är trist med boxvila, Kexet hade redan fått gå it på lösdriften innan hon skadade sig,,

Hur gammal är han nu? Folk brukar nämligen säga att kexet är stor och hon vägde 309 vid 7,5 månaders ålder.

@tramp vad trist :( men säger som Ottilia, tur att det inte var fraktur iallafall. Håller tummarna för att det läker väl.

Jag har en kompis vars föl hade mkt röta och behövde skäras upp rejält och sedan gipsades. Den fick gå ut så länge underlaget var torrt, och torr snö fungerade även bra, din skulle inte kunna få det för att slippa boxvilan? Min kompis föl gipsades över rätt många månder (hon fick lära sig att göra det själv med), blev rejält välhanterad fölunge.

Han är född 3 juni så strax över 7månader. Han är enorm i höjd men ganska tunn, så borde väga minst 50kg till egentligen. Grejen är att han växer så sjukt mycket på höjden så han hänger inte med i hullet, är tunn men inte farligt. Är väldigt restriktiv med hur mycket foder han får, han har ju fri tillgång på hö men kraft är inget han får med tanke på hur mycket han växer enligt veterinärs inrådan. Orolig att inte leder och så hinner med.

Han är född 3 juni så strax över 7månader. Han är enorm i höjd men ganska tunn, så borde väga minst 50kg till egentligen. Grejen är att han växer så sjukt mycket på höjden så han hänger inte med i hullet, är tunn men inte farligt. Är väldigt restriktiv med hur mycket foder han får, han har ju fri tillgång på hö men kraft är inget han får med tanke på hur mycket han växer enligt veterinärs inrådan. Orolig att inte leder och så hinner med.
Hoppas han snabbt läker ut det där.

Ja nu hoppas vi det läker fort, han har redan tröttnat på att stå inne, fick gå lite fram och tillbaka i stallet idag för att röra lite på sig. Blir jobbigt om han ska stå inne många veckor, de andra hästarna i stallet vill ju gå ute dagtid.. suck!

Mina hästar fick stå inne i skift när min lilla hade boxvila, ett jädra sjå.... Körde hem på lunchen och bytte hästar osv osv..... Som tur var räckte det med 1,5 vecka men det var tillräckligt... Att ha henne inne själv var ö.h.t inte att tänka på....

Ja nu hoppas vi det läker fort, han har redan tröttnat på att stå inne, fick gå lite fram och tillbaka i stallet idag för att röra lite på sig. Blir jobbigt om han ska stå inne många veckor, de andra hästarna i stallet vill ju gå ute dagtid.. suck!
Har/ får du snö kanske den kan gå ut tidigare. Skönt att det inte var ngt värre:).

Kl. Min är nu vacc. Vet. var glad över att hon kom fram, kröp in i grimman o inte reagerade. Vet säger varje gång att det inte är konstigt att hon är stor:banghead::laugh:

Hon sa ju åt mig innan semineringen att ta en liten hingst.

Jättefin i hullet, högställd o vackert huvud. Det värmer i mattehjärtat att man bara inte är superpartisk.
Nu önskar vi snö sdom får ligga kvar så våra små kan avreagera sig bättre. Har varit förvånad över hur pass försiktig min har varit med is. Har sandat o saltat så gott det har varit möjligt

Ja tyvärr får han inte gå ut alls med gipset om det inte är snustorrt, då räknas inte snö tyvärr :( idag körde han några bocksprång inne, så energi har han. Tur han står i stor fölbox och med en gammal shettis inne bredvid sig dagtid. Håller tummarna det läker fort, återbesök och omgipsning på måndag.

Jag har hittat papprena från kvaliten:banana: och stoet hade ingen 6 på benen som jag trodde. .
7 8 7 6 8 sexan för att hon blev skrämd o sen bara taktade tills vi gick ut. Jag kommer ihåg att Lockvall var juste o lät oss gå en längre stund, men först när vi gick ut så utbrast han - NU går hon.
Nu får hon två prestationsstjärnor. Är skitglad å fölets vägnar.

@axel grattis !!
Kexet gjorde skäl för sitt namn (Kicking Sense) igår, jädrans vad hon kickade. Var inte så kul eftersom vi går längs med boxarna eftersom det är blankis överallt annars, jag var livrädd att hon skulle hinna sparka över någon boxdörren innan jag hann få stopp på henne..

Som tur är går det ganska snabbt att få henne att sluta, hon är väldigt lyhörd på vad man vill med henne..

Lugnet före stormen:

Sedan fick jag köra ut nästan en hel kärra med grus i hennes blivande sjukhage som just nu är isig som attan.. I veckan som kommer får hon börja gå ut några timmar åt gången i liten sjukruta..

@axel grattis !!
Kexet gjorde skäl för sitt namn (Kicking Sense) igår, jädrans vad hon kickade. Var inte så kul eftersom vi går längs med boxarna eftersom det är blankis överallt annars, jag var livrädd att hon skulle hinna sparka över någon boxdörren innan jag hann få stopp på henne..

Som tur är går det ganska snabbt att få henne att sluta, hon är väldigt lyhörd på vad man vill med henne..

Lugnet före stormen:

Sedan fick jag köra ut nästan en hel kärra med grus i hennes blivande sjukhage som just nu är isig som attan.. I veckan som kommer får hon börja gå ut några timmar åt gången i liten sjukruta..
Skönt för henne att få börja komma ut :)

Jag kommer inte riktigt ihåg men när var det man skulle ge tredje vaccinationen av hästinfluensan? Domino fick sin andra den 7 november.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka