Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu så känner jag att jag längtar lite extra efter min nallemaja - hon bor ju 65 mil bort och jag har inte träffat henne sedan i oktober. Hon lär ha massor av päls så något täcke har hon inte fått

Min lille kille var mkt glad över snön. Han var så pass glad och pigg att det gick skit att rida ut med honom som handhäst.
Och ja, täcket är för litet. Hans lekkompis har på sig hans täcke i en storlek större än det som åkte på, han använder inte täcke så ofta så det är inte så självklart med vems täcke som är vems :p

16257541825_931a1944b4_z.jpg

16070179510_87d65d2def_z.jpg

16255698831_794465257e_z.jpg

15635121154_6a2f44a85b_z.jpg

16069991418_0b0e9eda75_z.jpg

Så härliga bilder! Med snö ni har!

Här klarade vi oss ganska bra från stormen, några dörrar på ladan som flugit av men hagar och stall klarade sig..
Men idag på em hade vi en annan incident istället. Jag brukar låta Silas och hans 1,5 åriga hagkompis springa av sig på ridbanan med jämna mellanrum när underlaget är dåligt i hagen. Men idag var 1,5 åringen som en drake och försökte jaga runt på Silas som blev förskräckt och gömde sig bakom matte. Så jag gjorde som vanligt, skulle ta in Silas först och hämta den andra sen. Hinner några meter och vänder mig om och ser hur 1,5-åringen galopperar rätt igenom trägrinden så att plankorna flyger :/. Silas som i vanliga fall är ganska lättskrämd och försiktig skötte sig hur bra som helst och följde snällt in i boxen och stod så snällt och väntade medan matte fångade in draken.. Stolt över mitt lilla hjärta!
Som tur var klarade sig hästen utan skador och var trevlig som vanligt sen vid utsläppet!
Men det är otroligt vilket starkt band man skapar till dom små på så kort tid, jag har ju bara haft honom en dryg månad men han ser redan mig som tryggheten man kan ställa sig bakom när det blir läskigt..
Ojdå, en sån tur att det gick bra ändå. Fick du lagat grinden ? :D

Han är ju inte helt ful ;)
7 månader, 132 cm i mkh

10685431_739870442775598_7642482267494481717_n.jpg

10898009_739870406108935_2707222289691117356_n.jpg

HorseLyx. Han skulle förnedra sig bortom alla gränser för några slick ;)
10888372_739870176108958_8067376970472730433_n.jpg

(Det är torv på stallgången då gummimattan blev hal när de kom in med snö under fötterna)

Han är fin. Så härlig färg! Finns det risk att han växer över ponnymåttet? eller chans, vet inte hur du ser på det.

Han är fin. Så härlig färg! Finns det risk att han växer över ponnymåttet? eller chans, vet inte hur du ser på det.

Jo det är nog rätt stor chans/risk för det. Mig spelar det ingen som helst roll om han stannar under eller går över. Möjligen skulle det vara lite behändigt om han mätte in som ponny som fyraåring så han får starta som ungponny första året. Men det ska vara det då. I övrigt så han kommer ju gå som storhäst oavsett sluthöjd. Och om han inte helt stannar i växten kan han inte bli varken för liten eller för stor (jag är 158 cm).

Han är ungefär lika stor nu som min Welsh som blev maxad D och min arab som blev 155 cm i mkh var vid samma ålder, så allt hänger på hur han växer. Är ju lite svår att bedöma. Mamma är 156 cm, pappa håller ponnymått (C-ponny). Men som morfar ligger Cardento, och på mammans möderne ligger fullblod.

Det mesta sitter ju i de lååånga benen med, och där är ju frågan om han tänker växa i dem, eller fortsätta dra på höjden och förbli långbent.

Men det kan inte bli fel om han inte stannar i växten :)

Det är så härligt med snön! Kexet verkar helst vilja göra som @Vingra s kille :)

Idag kom veterinären för att ta bort stygnen, men hon fick några akutfall innan oss så hon blev tre timmar sen. Inte Kexet emot eftersom vi spenderade tiden med att borsta, pyssla och lära ett party-trick; smile!

När veterinären väl kom så fick Kexet guldstjärnor! Vi kunde ta alla stygn utan att droga och hon stod nästan som ett ljus, vi fick sätta ned benet två gånger så hon fick vila lite bara
Benet såg fint och torrt ut;

Nu ska ett nytt bandage sitta i några dagar innan hon får vara utan. Ska ringa hovis nu imorgon för att äntligen boka en tid för hovarna, har gått alldeles för lång tid sedan senaste verkningen men det har ju inte gått att göra något när hon haft bandage ned över hoven.

Tog lite bilder på Dingla o Domino idag. Har lagt in lite grenar för dem att tugga på. Och de fick äta hö i vindskyddet. Gillar egentligen inte att fodra inomhus men när det är ruskväder så får det bli så. Har ju två avdelningar, ponnyerna för sig o hästarna för sig så de tjafsar aldrig om maten.

10620724_10152689574984426_7983580134275095455_n.jpg

10363672_10152689582254426_3036477996218168028_n.jpg

10933883_10152689571094426_8312679254047126539_n.jpg

10922633_10152689581354426_3508653177131177574_n.jpg

10458122_10152689583969426_8749399389822621363_n.jpg
Han är ju sååå söt! Hade jag haft eget stall hade jag lätt blivit hästsamlare på sådana fina ponnys!

Otursförföljd känner jag mig just nu.. Storebror 4år har dragit upp senskada så nu väntar 6-12mån på lösdrift. Idag när jag kom till stallet stod även Disel skadad i hagen..

Staketet var rivet så in i hagen hade massa ponnysar sprungit och troligen jagat runt Disel. Tog ett bra tag att få in honom från hagen hoppandes på tre ben. Hade temp. på 38.6, andades snabbt och ytligt och så fort vi kom in i boxen la han sig ner.. Sen fick jag knappt upp honom. Han linkar liksom fram, vill inte lägga tyngd alls på frambenet. Står och avlastar det konstant, men jag hittade varken sår, värme eller svullnad. Ringde veterinären direkt så är han inte bättre imorgon bitti så ska han in till kliniken för att röntgas imorgon.. Suck vad jag är trött på den här ständiga oturen!!

Otursförföljd känner jag mig just nu.. Storebror 4år har dragit upp senskada så nu väntar 6-12mån på lösdrift. Idag när jag kom till stallet stod även Disel skadad i hagen..

Staketet var rivet så in i hagen hade massa ponnysar sprungit och troligen jagat runt Disel. Tog ett bra tag att få in honom från hagen hoppandes på tre ben. Hade temp. på 38.6, andades snabbt och ytligt och så fort vi kom in i boxen la han sig ner.. Sen fick jag knappt upp honom. Han linkar liksom fram, vill inte lägga tyngd alls på frambenet. Står och avlastar det konstant, men jag hittade varken sår, värme eller svullnad. Ringde veterinären direkt så är han inte bättre imorgon bitti så ska han in till kliniken för att röntgas imorgon.. Suck vad jag är trött på den här ständiga oturen!!

Stackars er :cry:

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt som hänt Disel ;)

Nää. Håller tummarna stenhårt!

Hoppas det inte är något allvarligt.

Hur har det gått? Tänker på er och håller tummarna.

Tempade 38.1 imorse. Äter, dricker och andas lugnt. Men fortfarande lika jäkla halt.. Fått tid för min veterinär kl 13 imorgon efter överläggning med henne idag. Fram till dess får han stå inne med storebror som sällskap. Hon var mycket orolig för fraktur högt upp med tanke på symptomen och ingen svullnad/värme/sår... Känns inte alla så roligt just nu..

Tempade 38.1 imorse. Äter, dricker och andas lugnt. Men fortfarande lika jäkla halt.. Fått tid för min veterinär kl 13 imorgon efter överläggning med henne idag. Fram till dess får han stå inne med storebror som sällskap. Hon var mycket orolig för fraktur högt upp med tanke på symptomen och ingen svullnad/värme/sår... Känns inte alla så roligt just nu..

=/ Fortsätter hålla tummarna!

@Alexandra_W nu är jag lite sen men när reagerade han på sprutan sa du? Hann du börja spruta in PC eller fick du inte sätta dit sprutan så att säga?

Om du fick börja spruta in så är min tanke att PC kanske var kallt? Finns den risken kan du ju i framtiden prova att värma sprutan innan till kroppstemp :)

@Alexandra_W nu är jag lite sen men när reagerade han på sprutan sa du? Hann du börja spruta in PC eller fick du inte sätta dit sprutan så att säga?

Om du fick börja spruta in så är min tanke att PC kanske var kallt? Finns den risken kan du ju i framtiden prova att värma sprutan innan till kroppstemp :)

Fick inte börja spruta in. PC:t var "varmt" dessutom. (Legat i rumstemp först, sen i 5 min i en innerficka och sen i min hand). Men bra förslag ändå.

Nästa gång ska jag prova gömma sprutan, tror det kan göra stor skillnad iom det jag fick veta om chipmärkn. Men förhoppningsvis är det läänge tills det ev blir någon nästa gång :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka