Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla fick ju en hovböld i lördags och för att allt skulle kunna ske utan problem fick hon lugnande samt även bedövning efter tag när vet var tvungen att verka upp lite mer. Hon var jätteduktig när den verkades upp och gipsades, mycket stolt matte!

Idag däremot upptäckte jag att hon "tappat" sitt gipsbandage så det var bara att ringa vet igen och idag visste lillan precis vad som skulle hända och hon hade inga planer på att samarbeta.... Vet kunde inte ens ge henne lugnande, vi flög som vantar både hon och jag.... Till slut fick hon ge det i muskeln istället då vi inte ville att fölis skulle skada sig själv eller oss. Jäklar vad stark hon är! Duktig på att balansera på 2 ben oxå! Sen gick det bra som tur var men jag ser inte fram emot när gipset ska bort och vi ska ge lugnande igen.....
Åh det är så obehagligt när man vet att de har ont men att de inte förstår när man vill dem väl.. kexets mamma Räkan fick också en hovböld som åring men lite senare på våren, hon var lite misstänksam när den hoven skulle verkas efterföljande gånger men återfick förtroendet för hovvården efter bara ett par verkningar..

Gillar hon lickit? Den har fungerat jättebra på Kexet när man behöver distrahera lite för att kunna droga eller byta bandage. Hon slickar nästan maniskt på den och märker knappt vad man gör.

Idag var Kexet riktigt pigg på promenaden, halva vägen gick bra men på hemvägen han hon göra ett skutt innan jag hann hålla henne på backen, sedan var det bara att hålla i och försöka ta och lätta lite i grimskaftet för att hon skulle hålla sig i skritt... Tur att hon fortfarande är relativt liten ändå och att jag gick massor av promenader med henne och hennes mamma när Räkan fortfarande levde.

Har lickit! Vann det på nån tävling och testade på min 7 åring men hon tyckte det var superäckligt men det ska jag absolut testa på fölis :-) Tack för tipset!

Har lickit! Vann det på nån tävling och testade på min 7 åring men hon tyckte det var superäckligt men det ska jag absolut testa på fölis :-) Tack för tipset!
Värt att prova :) Räkan hatade lickit men Kexet älskar den.. Har provat på lite olika hästar och det känns som att de antingen älskar eller hatar den.

Håller en stor tumme för Kexet.:up:
KL
Jag har pratat med ASVH om vilka ston som får stjärnor efter prestation o det visar sig att mitt sto med grå papper kan få 2 stjärnor OM jag hittar ext. bed. papprena från Kvalitén som för henne då var U.T. Ingen av de först siffrorna får vara under 7. Hon fick bara 7 på typ för att hon var för stor.

Har inte känts viktigt förrän nu, men om jag tar ett föl framöver på fölis så får hennes avkomma gröna papper. Om fölis visar sig vara ngt skapligt så kanske jag provar:) Kallar henne föl iom att hon inte är 6 mån. ännu.;)

Fy fan vad jag hatar den här vintern. Nu ikväll hade jag mest lust att grina.
Snön har töat bort, och så lite regn på det följt av minusgrader. Dvs det är isgata där man gått/kört mycket, och en hinna av is över allt annat.

Jag har saltat och grusat flera gånger idag, men det blir ju pölar på isen man måste vänta tills de torkar, sen salta mer. Och allt han inte bort innan det frös på. Och sen då hinnan på allt.

Hagen är okej, än. Lite hal iom ishinnan men okej. Men vägen dit.... =/

Jag kan ställa dem på gruset, det dränerar bort vatten och jag har saltat så där är det isfritt. Men det är ju bara en liten del som är grusad, så om inte isen försvinner så har jag om en vecka två överladdade hästar och en hage full i is som de riskerar att fnatta i.

Sådana här dagar man drömmer om ridhus faktiskt. Och då inte främst att rida i, men att kunna släppa hästarna i så de får röra sig och busa av sig på bra underlag när det blir isigt. Kommer inte ur byn med släpet heller (eller det kanske jag gör om det är kris, men det är ju isgata på vägen med så jag vill inte testa om det inte är kris), annars skulle jag banne mig hyra ridhuset en timme om dan och köra dit dem och släppa dem lösa där. Se det som transportträning typ ;P

Väderleksrapporten ger inte mycket hopp heller. Det kommer snö i övermorgon - sen kommer det regn och sen fryser det på igen. Och sådär håller det på hela tiodygnsprognosen.
Kanske sämsta vintern på länge att ha en oskodd på... (Ponnyn är ju skodd, han har bara traktbrodd nu sen hopsläppet, men han ska få tillbaka tåbrodden imorgon - det är för halt för honom med bara traktbrodd nu när det är såhär.)

har du inte gräshage?
vi har is på vägen men plogarn kommer och saltar och sandar så dt blir ett spår de kan gå på. Dock går man lugnt. Sen går vi i gräskant där det finns och så går de i gräshagar där vattnet går undan.

har du inte gräshage?
vi har is på vägen men plogarn kommer och saltar och sandar så dt blir ett spår de kan gå på. Dock går man lugnt. Sen går vi i gräskant där det finns och så går de i gräshagar där vattnet går undan.

Jo jag har gräshage. Men när regnet svepte in allt i is, så blev som sagt även gräset ishalt. Gick inte att gå på gräsmattan ens.
Imorgon blir det snöstorm.. Ser inte ut som snön ska ligga kvar, men jag hoppas de ändrar prognosen så den ska det. Och att snö - tö - snö som de säger blir av först, då fryser snön fast. Sen om snön får ligga blir det super. De säger dock tö och regn efteråt men det hoppas jag ändras.

Ush hoppas det löser sig med underlaget. Nu har de varnat för blåst o ruskväder här men är i alla fall plusgrader. Men det blir lerigt i hagen tyvärr.

Tack! Ingen risk den välter om de försöker klia sig på dem, eller är den förankrad i mark eller så?

Våra är inte förankrade, men å andra sidan står de stadigt och plant, samt väger bortåt 70kg tomma så vi har inte haft problem med omkullvältningar. Våra har å andra sidan lite annat bröte att klia sig på om de vill så det kanske bara är därför häckarna får vara ifred...

Red fölis mamma idag och hon var jättekonstig, det kändes inte alls bra :crazy: Genast blir jag såklart superparanoid och deppig. Skall testa i ridhus igen i morgon, men är det lika dant då blir det raka vägen till klinik med henne :banghead:

Hon har ju en stor knöl på buken på höger sida, ett par f.d. brutna revben som läkt ihop knasigt samt vad E.T misstänker är en krosskada på länden som bildat en liten karprygg där som hon inte hade som yngre. Har ju funkat i 5 år hos mig, men det är nog mycket tack vare att hon har en så himla hög ridbarhet, försöker alltid och jobbar på men idag var hon inte sig själv. Slår vad om att det är det som spökar, och även om de är något som skulle kunna opereras så är det ingen idé. Hon är redan 12 och har tandfickor som troligtvis kommer förkorta hennes liv med flera år som det är :cry:
Och även om det är så bra att hon kan gå i avelsboxen så känner jag bara "Men jag då?! :arghh:" Jag vill ju igång och träna/tävla igen, jag hade en plan för oss i år.

Depp, depp...

Äntligen!

Rödtott älskar snö! Rulla, bocka, skutta, galoppera, fnatta, rulla, bocka, skutta osv - och plöja snö med huvudet i backen =)

10924698_739522886143687_5937610801672142530_n.jpg

Här har det stormat lite i natt, fick laga lite av staketet nu på morgonen. Inte alls lika vackert landskap som hos dig @Alexandra_W

Hästarna står tom inne fortfarande så de slipper jaga höet ute i hagen...

Här har det stormat lite i natt, fick laga lite av staketet nu på morgonen. Inte alls lika vackert landskap som hos dig @Alexandra_W

Hästarna står tom inne fortfarande så de slipper jaga höet ute i hagen...

Vi har vinden nu, hösilaget bara blåser iväg.. Inte storm, men en 18 - 20 m i byarna, och mer snö faller. Men de tycks inte gnälla därute de små liven (och de kan ju gå upp i skogen om de vill). Hitills bara lite nedblåsta grenar och når enstaka träd. Men stora delar av landet har ju haft det riktigt besvärligt inatt =/

Tog lite bilder på Dingla o Domino idag. Har lagt in lite grenar för dem att tugga på. Och de fick äta hö i vindskyddet. Gillar egentligen inte att fodra inomhus men när det är ruskväder så får det bli så. Har ju två avdelningar, ponnyerna för sig o hästarna för sig så de tjafsar aldrig om maten.

10620724_10152689574984426_7983580134275095455_n.jpg

10363672_10152689582254426_3036477996218168028_n.jpg

10933883_10152689571094426_8312679254047126539_n.jpg

10922633_10152689581354426_3508653177131177574_n.jpg

10458122_10152689583969426_8749399389822621363_n.jpg

Här klarade vi oss ganska bra från stormen, några dörrar på ladan som flugit av men hagar och stall klarade sig..
Men idag på em hade vi en annan incident istället. Jag brukar låta Silas och hans 1,5 åriga hagkompis springa av sig på ridbanan med jämna mellanrum när underlaget är dåligt i hagen. Men idag var 1,5 åringen som en drake och försökte jaga runt på Silas som blev förskräckt och gömde sig bakom matte. Så jag gjorde som vanligt, skulle ta in Silas först och hämta den andra sen. Hinner några meter och vänder mig om och ser hur 1,5-åringen galopperar rätt igenom trägrinden så att plankorna flyger :/. Silas som i vanliga fall är ganska lättskrämd och försiktig skötte sig hur bra som helst och följde snällt in i boxen och stod så snällt och väntade medan matte fångade in draken.. Stolt över mitt lilla hjärta!
Som tur var klarade sig hästen utan skador och var trevlig som vanligt sen vid utsläppet!
Men det är otroligt vilket starkt band man skapar till dom små på så kort tid, jag har ju bara haft honom en dryg månad men han ser redan mig som tryggheten man kan ställa sig bakom när det blir läskigt..

Min lille kille var mkt glad över snön. Han var så pass glad och pigg att det gick skit att rida ut med honom som handhäst.
Och ja, täcket är för litet. Hans lekkompis har på sig hans täcke i en storlek större än det som åkte på, han använder inte täcke så ofta så det är inte så självklart med vems täcke som är vems :p

16257541825_931a1944b4_z.jpg

16070179510_87d65d2def_z.jpg

16255698831_794465257e_z.jpg

15635121154_6a2f44a85b_z.jpg

16069991418_0b0e9eda75_z.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!