Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Lilla" Lizette är nu 152 cm över manken och 154 cm över rumpan. Med tanke på att hon är knappt 10 månader börjar vi undra hur stor hon tänker bli egentligen. Håller tummarna för att hon lugnar ner sig med växandet nu.
10991395_10152784669438215_2545779193594476544_n.jpg
Vilken snygging:love: Modern o högställd.
Din o min är väl lite släkt?
Min är 7 mån o t o m större.
Hade DV ute härom dagen o hon påpekade med alltfler attribut om hur stor hon var.
Nu "körde" jag den vanliga vet,s ständiga kommentar- titta på mamman o det blir inget konstigt.

För mig som VILL ha en stor häst var det här med att ta ett eget föl bästa tänkbara.
När man läser annonser eller Blup är mankhöjden inte generellt högre än förr o de är dessutom grundare i bålen. Jag vill ha mina ben vid buken, inte under.

Min ser ut som en raggsocka just nu. Växer gör han igen med, så hullet gick neråt igen. Tur att jag vet hur han egentligen ser ut därunder =)

Just nu går de ute några nätter - inne någon/några nätter och sen ute igen osv. De skulle gärna sova ute (på lösdrift alltså) konstant. Men jag vill ha in de lite ibland, och dessutom vill jag egentligen inte att den lilla grå ska äta fri tillgång dygnet runt, särskilt inte efter att ha sett analysen på årets silage som är rena raketbränslet... :S

Söt är han i alla fall, även förklädd till raggsocka.

10922419_753102884785687_4400158444457137807_n.jpg

Men man blir trööött av att sova ute. Väääägra kliva upp...
156044_759535674142408_2860502875150646924_n.jpg

Hur hade ni tänkt - vår 2014 är kvar hos uppfödaren till och med maj ungefär
Där går hon i en grupp med jämnåriga (inne på natten i gruppbox).
Hos oss kommer hon gå med min 11-åriga valack. Minishettisar båda två.

Valacken är en pigg och vaken kille som mer än gärna leker och far rundor i hagen, men oroar mig en liten smula för att det inte är tillräckligt stimulerande för lilla damen. Han kommer säkert uppfostra henne bra så det är inte det, tänker mest på hur viktigt det faktiskt är med lek och bus, vilket förstås hade varit optimalt för hennes del.

Vi hade en tanke på att låna sällskap till min "gamla" och låta lillan gå kvar hos sina kompisar även över sommaren..
MEN, jag vill inte det innerst inne, inte för att hon inte har det helt kanon där hon är men jag vill ju ha hem henne till oss.
Inte låna in någon annan när vi faktiskt äger två hästar och har egen gård hemma..
Hade även en tanke på att låna en lekkompis så hon får gå med jämnårig + min vuxna häst här hemma över sommaren.

Hur ser ni på detta med en åring som enbart går med en äldre häst? :)

Hur hade ni tänkt - vår 2014 är kvar hos uppfödaren till och med maj ungefär
Där går hon i en grupp med jämnåriga (inne på natten i gruppbox).
Hos oss kommer hon gå med min 11-åriga valack. Minishettisar båda två.

Valacken är en pigg och vaken kille som mer än gärna leker och far rundor i hagen, men oroar mig en liten smula för att det inte är tillräckligt stimulerande för lilla damen. Han kommer säkert uppfostra henne bra så det är inte det, tänker mest på hur viktigt det faktiskt är med lek och bus, vilket förstås hade varit optimalt för hennes del.

Vi hade en tanke på att låna sällskap till min "gamla" och låta lillan gå kvar hos sina kompisar även över sommaren..
MEN, jag vill inte det innerst inne, inte för att hon inte har det helt kanon där hon är men jag vill ju ha hem henne till oss.
Inte låna in någon annan när vi faktiskt äger två hästar och har egen gård hemma..
Hade även en tanke på att låna en lekkompis så hon får gå med jämnårig + min vuxna häst här hemma över sommaren.

Hur ser ni på detta med en åring som enbart går med en äldre häst? :)

Beror väldigt mycket på den äldre hästen tycker jag. Och såklart på knatten med. Min går ju med en 4-årig valack. Fyraåringen leker gärna, hjärtans gärna men är inte den som särskilt ofta tjatar om lek. Dvs det är lillknatten som avgörnär och hur mycket de ska leka. (Nu tycker han dessvärre att det ska lekas från morgon till kväll, och det blir lite FÖR mycket dock..). Medan en annan knatte kanske skulle vilja leka mindre och min fyraåring bli för mycket. En äldre som inte ville leka skulle bli pest för min lilla, osv. Jag är inte helt säkert två jämnåriga skulle bli bra här, det vill till den andra jämnåriga har samma leknivå annars skulle den bli ihjälterrad.

Så det viktiga är ju att hitta en som passar lagom ihop med åringen. Som gärna leker, men som inte är för på så den lilla inte får vila när den vill och behöver. Hittar man en bra äldre lekkompis ser jag bara fördelar i övrigt med åldern, att någon går in och är både mentor och uppfostrare.

Så varför inte prova? Ha en reservplan bara om det visar sig de inte riktigt är på samma nivå.

Tänkte kolla lite om ni här har några idéer:

Lizette är nu 10 månader, och har ett tag nu lite från och till varit risig i magen. Hon går med sin mor i hagen på dagarna och får ännu snutta så ofta hon vill, och hon vill ofta. I hagen har de också fri tillgång till analyserat hösilage i nät. Silaget ligger lågt i smrp-värde - något vi är medvetna om och försöker stödfodra för i övrigt. Silaget har en TS på 72%. Inne äter hon ca. 5-6 kilo hö med mycket goda värden som vi köper in till vårt sto som har superkänslig tarm. Förutom det äter hon 300g krossad havre, 100g lusern, 50g betfor och 120g krafft mineral grön.
Vi har haft en veterinär ute som rekommenderade att vi särar på sto och föl helt samt tar bort morötterna (redan gjort för 1.5 veckor sedan med endast en liten förbättring). Särade på Liz och Win för ett par dagar sedan och håller koll på båda två.

Undrar mest om det är någon här som har fler idéer på vad som kan vara orsak/vad som kan göras?

Lizette är nu 10 månader, och har ett tag nu lite från och till varit risig i magen. Hon går med sin mor i hagen på dagarna och får ännu snutta så ofta hon vill, och hon vill ofta. I hagen har de också fri tillgång till analyserat hösilage i nät. Silaget ligger lågt i smrp-värde - något vi är medvetna om och försöker stödfodra för i övrigt. Silaget har en TS på 72%. Inne äter hon ca. 5-6 kilo hö med mycket goda värden som vi köper in till vårt sto som har superkänslig tarm. Förutom det äter hon 300g krossad havre, 100g lusern, 50g betfor och 120g krafft mineral grön.
Vi har haft en veterinär ute som rekommenderade att vi särar på sto och föl helt samt tar bort morötterna (redan gjort för 1.5 veckor sedan med endast en liten förbättring). Särade på Liz och Win för ett par dagar sedan och håller koll på båda två.

Undrar mest om det är någon här som har fler idéer på vad som kan vara orsak/vad som kan göras?

Har ni vår/snösmältning så hon pillar i sig diverse i hagen? Från silagespill till gammalt halvruttet gräs etc? Det är det första jag skulle misstänka den här årstiden.

Har ni gett dem saltsten? Inte ovanligt att småttingar går lite bananas och slickar massor. Annars är betfor rätt lösande, jag hade provat att ta bort det.

är hon avmaskad nu i feb?

Tänkte kolla lite om ni get har några idéer:

Jag hade gett lite probiotika. Det är mkt möjligt att tjällossningen har orsakat det.Mina har varit som fasen i att leta rötter i leran. Har förvisso inte fått ngn reaktion, men stoet har fått det förr om åren just när det är som nu.
Jag hade inte tagit bort mjölken för om det blir värre kan stoet ha sinat i onödan.

Jag hade tagit bort hösilaget och enbart gett hö. Eftersom du säger att stoet är lite känslig i magen och hon får hö upptill därför? jag bytte ju själv hösilage leverantör i höstas efter att i flera år den ena hästen varit lite lös från och till. Jag gav henne ett par kg hö upptill och hon höll sig ok, jag trodde hon var överkänslig men nu vet jag att det var hösilaget som var boven fast det var bra värden och det luktade gott mm. Hon behöver nu inget hö alls utan är toppenfin i magen på enbart hösilage trots att hon gått och ätit rötter i hagen nästan hela vintern trots foder ute. Jag har gett loppfrån från och till för att förebygga kolik.

Mitt tips alltså - jag tror det är hösilaget som är boven trots att det säkert luktar gott, ge hö istället eller hösilage från annan leverantör.

Beror väldigt mycket på den äldre hästen tycker jag. Och såklart på knatten med. Min går ju med en 4-årig valack. Fyraåringen leker gärna, hjärtans gärna men är inte den som särskilt ofta tjatar om lek. Dvs det är lillknatten som avgörnär och hur mycket de ska leka. (Nu tycker han dessvärre att det ska lekas från morgon till kväll, och det blir lite FÖR mycket dock..). Medan en annan knatte kanske skulle vilja leka mindre och min fyraåring bli för mycket. En äldre som inte ville leka skulle bli pest för min lilla, osv. Jag är inte helt säkert två jämnåriga skulle bli bra här, det vill till den andra jämnåriga har samma leknivå annars skulle den bli ihjälterrad.

Så det viktiga är ju att hitta en som passar lagom ihop med åringen. Som gärna leker, men som inte är för på så den lilla inte får vila när den vill och behöver. Hittar man en bra äldre lekkompis ser jag bara fördelar i övrigt med åldern, att någon går in och är både mentor och uppfostrare.

Så varför inte prova? Ha en reservplan bara om det visar sig de inte riktigt är på samma nivå.

Låter vettigt, lite så tänkte jag. För mycket tror jag inte att han leker, men han leker och springer gärna om han blir "inbjuden". Han och den ett år yngre ardennern han går med just nu leker som attan ;) Ser så härligt ut med liten och stor som leker på lika villkor :)
Så det är snarare om lillan får för lite stimulans men som du säger så lär det märkas och då får jag väl antingen lämna henne på bete med likasinnade, eller låna hem en till likasinnad.

Jag har fått ta bort min från flocken för han började vara på damerna. Nu går han med en valack i hagen bredvid, inga kulor nere heller så man kan inte kastrera... Suck! 8 månader liksom, vad skulle det va bra för?

Jag har fått ta bort min från flocken för han började vara på damerna. Nu går han med en valack i hagen bredvid, inga kulor nere heller så man kan inte kastrera... Suck! 8 månader liksom, vad skulle det va bra för?

Som ovan sagt så kan han dra upp kulorna när du känner. Det du kan prova är ta ut vet för kastrering, när de sederas kan kulorna trilla ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka