Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W
Det är låter ju lite logiskt det du säger om att lägga sig på vad han behöver i protein och vitaminer osv .
Men hur vet du att han inte behöver mer mat för det ?
Vi har olika krav på vad våra kroppar behöver endel blir smala på samma mat och endel blir tjocka på sammastädes eftersom vi tillgodogör oss maten på olika sätt eller rör oss olika .
Om din häst nu är åt det tunnare hållet så kan jag tycka att just för honom så blir det för lite mat för hans kroppskonstruktion .?
Tror inte på att strypa någon mat till unghästarna överhuvudtaget men man behöver inte kasta i dom massor av energi rikt kraftfoder .
Det viktiga torde vara att man ligger på rätt kvoter på unghästarna inte antal protein osv .

Protein så där är ju tabellerna tillförlitliga. Däremot energi så får man ju använda ögonen också just för att där varierar behovet mellan individ till individ. Så det är okej om han är lite tunn, men han får ju inte bli mager. Då måste han ha sitt kraftfoder oavsett.

Men han håller sig helt okej utan, även om han inte skulle dö av lite mer hull så år han inte för tunn. Så alla nöjda. Inkl hästen som är pigg och glad.

1397686_783320685097240_6649657571087596040_o.jpg

Senast ändrad:
@AlexandraW
Min ser inte alls färdig ut i kroppen. Han ser ut som en korsning mellan en jättebebis och en älg. Dvs en ganska typisk åring. Sen vet ville att vi skulle försöka bromsa tillväxttakten och därför strypa kraftfodret så har han blivit ett spink med. Han fick inte mycket kraftfoder men det gav tydligen märkbar skillnad. Man kanspela xylofon på revbenen

Från ditt eget tidigare inlägg ovan

Kan man spela xylofon på revbenen är han väll mer än tunn , då är han väll mager oavsett vad än lurvig bild säger ...
Bättre de får mat i rätt kvoter så de har rätt byggdstenar så de har det att ta av när de växer .

Nu har jag äntligen fått tummen ur o börjat vänja av Felice även på dagtid... Jag har nog lite separationsångest :crazy: Felice fick dia en gång igår på morgonen sen fick mammahäst Lucette gå i egen hage. Idag blev det egen hage på en gång.. Felice går i vanliga vinterhagen med en kompis men idag skulle kompisen ut på tur så Felice blev ensam nån timme (mammahäst var i hagen bredvid) o hon gnäggade o sprang lite men annars nemas problemas! :rofl: Sjukt stolt matte som hade förberett sig på trasiga trådar, avsparkade stolpar o hispiga hästar ;)

@AlexandraW
Min ser inte alls färdig ut i kroppen. Han ser ut som en korsning mellan en jättebebis och en älg. Dvs en ganska typisk åring. Sen vet ville att vi skulle försöka bromsa tillväxttakten och därför strypa kraftfodret så har han blivit ett spink med. Han fick inte mycket kraftfoder men det gav tydligen märkbar skillnad. Man kanspela xylofon på revbenen

Från ditt eget tidigare inlägg ovan

Kan man spela xylofon på revbenen är han väll mer än tunn , då är han väll mager oavsett vad än lurvig bild säger ...
Bättre de får mat i rätt kvoter så de har rätt byggdstenar så de har det att ta av när de växer .

Tre av varandra oberoende veterinärer anser att hullet är okej. Och jag tar hellre en period med lågt hull än tillväxtrelaterade problem om veterinärexpertis anser att det ena kan bidra till att minska risken för det andra.

Jag har full respekt för om du skulle ha gjort annorlunda och gått emot veterinären i ett sådant läge. Men jag har inte för avsikt att göra det.

Och ja man kan spela på revbenen under pälsen. Men han har inte proteinbristutseende, ryggraden sticker inte upp, höftbenen sticker inte ut osv. Dvs han är tunn - inte mager. (Enligt veterinär då)

Min tjej fyller 1 år i april. Tycker hon har blivit hög vad ska det sluta mamma är 168 första fölet pappa Don Primus 169 . Tror hon är runt 150-55 cm växer jämt lätt i typen. Hur stora är era födda vid samma tid ( 21 april föddes hon)?

Mätte min lilla plutt igår o hon ligger på runt 135cm... Lite på en höft sådär när jag inte har en mätsticka.
Känns som hon är bra mycket mindre än era åringar? Född 15 April.
Haha kanske har fått mig en ponny :p

Mätte min lilla plutt igår o hon ligger på runt 135cm... Lite på en höft sådär när jag inte har en mätsticka.
Min är heller inte så stor, jag hade tänkt mäta henne någon dag men det har inte blivit av. Men jag gissar på 135-140 cm, och högre bak.

Jag skrev tidigt i tråden innan jag fått hem min fining, men glömde helt bort tråden efter att han kommit hem. Han är skild från mamma sedan någon vecka och går nu med jämnårig ridponnyhingst och är bara så söt att jag döööör.

Han var inte speciellt mycket hanterad när han kom och han är fortfarande ganska skygg. Går inte att fånga i hagen, t ex, men klia går bra. Stallägaren föreslog att vi skulle ställa honom på box ett par veckor och bara ut i en pyttehage så att han går att få tag på, med massor med uppmärksamhet och promenader (han är ledd två gånger i hela sitt liv, så det blir korta promenader till att börja med...). Vad tror ni om det? Hur skulle ni göra med en skygg 9-månaders?

(Isabellen är min, den brune är stallägarens.)
IMG_0580.jpg

Jag skrev tidigt i tråden innan jag fått hem min fining, men glömde helt bort tråden efter att han kommit hem. Han är skild från mamma sedan någon vecka och går nu med jämnårig ridponnyhingst och är bara så söt att jag döööör.

Han var inte speciellt mycket hanterad när han kom och han är fortfarande ganska skygg. Går inte att fånga i hagen, t ex, men klia går bra. Stallägaren föreslog att vi skulle ställa honom på box ett par veckor och bara ut i en pyttehage så att han går att få tag på, med massor med uppmärksamhet och promenader (han är ledd två gånger i hela sitt liv, så det blir korta promenader till att börja med...). Vad tror ni om det? Hur skulle ni göra med en skygg 9-månaders?

(Isabellen är min, den brune är stallägarens.)
IMG_0580.jpg
Jag tycker det låter som en bra ide att stalla in ett par veckor, det kommer säkert göra massor för hanteringen. Annars är ju risken att han blir ännu skyggare i sommar sen på sommarbete. Javisst är han söt, det håller jag med om :)

@Stereo nu är min äldre än så, men har fortfarande problem med att han är en skygg liten skit (för människor). Min blir bättre med massor med hantering. Massor med beröm och göra det lätt och kul gör att han vågar mer och känner sig tryggare. Har haft stora problem med att min inte gått att fånga heller (och förekommer fortfarande sådana dagar för andra än mig...) och det är SKITSVÅRT att fånga föl som inte vill. Absolut när man kanske inte vill stressa eller råka göra fölet ännu mer skrämt. Så att göra det lättare för sig själv ett tag är nog rätt klokt.

Skönt att höra att fler tror på vår idé, tack @sassiball och @Vingra. Det tog drygt 1,5 h att fånga in honom i dag, men så fort han var fast var han ganska lugn. Inga problem att leda båda småkillarna in i stallet. Nu står de inne och planen är att de går ut i olika hagar i morgon bitti - min lilla får stå i sjukhage den här veckan, helt enkelt. Ska se om jag kan jobba "hemifrån" (läs: stallet) denna vecka och gå ut och fånga in honom en gång i timmen. Bara för att få kli och gos. :)

Igår fick Silas gå i en hage med lite mer gräs ett par timmar för att långsamt börja vänja in på gräs. Det var uppskattat :). Varning för bildbomb ;)! Han börjar få lite mer attityd nu vilket är härligt att se då han varit väldigt vek, mycket tack vare hans sällskapsshettis som varit så himla bra med honom..

Han är så himla SÖT, @Lillstrumpa! :love:

En dryg timme tog det att fånga in min mespropp idag. Naturligtvis är ponnyn i hagen bredvid en om möjligt ännu större mespropp (fast inte för människor då) och naturligtvis fick han ryck ett par gånger precis när jag nästan fått tag i min. Suck.

När min Ior väl är infångad är han så följsam och lyhörd att leda att det inte är klokt. Superduktig. Imorgon är jag med vid utsläpp och tänker inte släppa Ior förrän han är lugn med att jag knäpper av och på ett extra grimskaft...

Antingen har huvudet växt eller så har halsen blivit smalare ;) :D Men han är lika söt för det.
Kommer du att köra in honom? Selen påminner om Drive outs startsele som jag har till Dingla, är det en sådan ? :)

Mycket är nog vinklar, kan se honom och tycka att han ser ut som en fågelskrämma, sekunden efter har han ändrat hållning och "ser ju inte så pjåkig ut, rätt snygg". Men han är en typisk åring just nu verkligen. Sen kan säkerligen både halsen blivit tanigare och huvudet större. Det finns nåt grönt grejs i hagen som är mycket mer spännande än silage. Så liten viktdipp (jag la på kraftfoder igen igår, vill inte han blir tunnare) är det, och så växer han lite med. Så är nog "lite av varje".

Det är en DO Start ja, fast ponnyns då men tänkte jag kunde se hur den låg. Jag har alltid tanken att köra in mina, men det är typ hundra år sedan det verkligen blev av sist.. Så vi får väl se, jag lovar ingenting men jag tycker ju det är himla trevligt när de är inkörda. Så det kan få vara en ambition i alla fall. Sen lär tid, intresse och pengar avgöra i slutänden - ja och hästen då såklart. Ponnyn, om han blir kvar - vilket jag ju hoppas - ligger före på inkörningslistan dock.

Mycket är nog vinklar, kan se honom och tycka att han ser ut som en fågelskrämma, sekunden efter har han ändrat hållning och "ser ju inte så pjåkig ut, rätt snygg". Men han är en typisk åring just nu verkligen. Sen kan säkerligen både halsen blivit tanigare och huvudet större. Det finns nåt grönt grejs i hagen som är mycket mer spännande än silage. Så liten viktdipp (jag la på kraftfoder igen igår, vill inte han blir tunnare) är det, och så växer han lite med. Så är nog "lite av varje".

Det är en DO Start ja, fast ponnyns då men tänkte jag kunde se hur den låg. Jag har alltid tanken att köra in mina, men det är typ hundra år sedan det verkligen blev av sist.. Så vi får väl se, jag lovar ingenting men jag tycker ju det är himla trevligt när de är inkörda. Så det kan få vara en ambition i alla fall. Sen lär tid, intresse och pengar avgöra i slutänden - ja och hästen då såklart. Ponnyn, om han blir kvar - vilket jag ju hoppas - ligger före på inkörningslistan dock.
Ok.
Ja men vinklar gör ju hur mycket som helst, och om de står och halvsover eller får syn på något spännande. Kan ju se ut som två olika hästar. Ja körning är inte så dumt, när de väl är inkörda.

Mätte min idag. Född 6/6 så 10.5 mån ca.

~137 cm i mankhöjd och ~141 bak. Jag tror inte han stannar på ponny men det är lite svårgissat då det är mycket fullblod i honom (resten är ponny, pappan är C-ponny, mamman är liten storhäst, SWB, hälften fullblod och andra hälften Cardentoblod - dvs ännu mera fullblod)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka