Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtning av min lilla dam skjuts fram lite hela tiden tycker jag, alltid är det något som kommer i vägen, nu har vi alla fall bestämt en vecka det blir av. Vill ju även kunna ta hem min andra lille kille till mitt eget stall :)

Vi var och röntgade om tillväxtzonen i torsdags. Liten häst blev väldigt full... Men är ju en ren tradition för ungdomarna på Valborg här, så ;)

11209506_798530723576236_4377626895979353348_n.jpg

Tyvärr krånglar kastrationssåren fortfarande, trots 'operationen' förra veckan och jag blir bara så trött..

@Alexandra_W stackars liten :( och så mkt besvär för dig, förstår att man blir trött! Såg tillväxtzoonerna bättre ut nu?

Räka har tappat i stort all vinterpäls och ser ofantligt mkt snyggare ut än med den fula tussiga vinterpälsen. Inte för att han står snyggt för fem öre på bilden... (Jag har för mig att han är missnöjd för att rumpkliandet försvann.)
17138526850_34576a1b17_c.jpg

@Vingra Den såg i princip exakt likadan ut som sist. Så det hade ju varit trevligare om den hade varit bra, men veterinären var nöjd med att det var stabilt och inte försämrats. Så behövdes inte "kontrollröntgas" mer tyckte veterinären, men om han blir svullen, öm eller varm så bör man titta igen. Så med lite tur är det inget som kommer besvära honom alls, och det besvärar honom inte idag. Om det gjorde det förra gången vet vi ju inte. Han kom ju in med en svullen has, röntgades dagen efter och då upptäcktes hur tillväxtzonen såg ut. Något som inte uppstått dagen innan - men frågan var om han svullnat pga hur tillväxtzonen såg ut eller om det inte hade med varandra att göra. Iom att svullnaden sedan länge är borta, och rtg ser likadan ut var svullnaden troligen något fristående (smäll/spark).

Så, känns skönt även om jag såklart hoppats på rena fina bilder.

Syns att Räkan är snygg även i din vinkeln. Min fäller för fullt men ser verkligen bedrövlig ut i pälsen, som en rugguggla med fläcktyfus.

@Vingra Den såg i princip exakt likadan ut som sist. Så det hade ju varit trevligare om den hade varit bra, men veterinären var nöjd med att det var stabilt och inte försämrats. Så behövdes inte "kontrollröntgas" mer tyckte veterinären, men om han blir svullen, öm eller varm så bör man titta igen. Så med lite tur är det inget som kommer besvära honom alls, och det besvärar honom inte idag. Om det gjorde det förra gången vet vi ju inte. Han kom ju in med en svullen has, röntgades dagen efter och då upptäcktes hur tillväxtzonen såg ut. Något som inte uppstått dagen innan - men frågan var om han svullnat pga hur tillväxtzonen såg ut eller om det inte hade med varandra att göra. Iom att svullnaden sedan länge är borta, och rtg ser likadan ut var svullnaden troligen något fristående (smäll/spark).

Så, känns skönt även om jag såklart hoppats på rena fina bilder.

Syns att Räkan är snygg även i din vinkeln. Min fäller för fullt men ser verkligen bedrövlig ut i pälsen, som en rugguggla med fläcktyfus.
En sån shysst beskrivning , rugguggla med fläcktyfus hehe. Han är säkert jättefin under pälsen.

Åh jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra med min lilla åring. Ta hem eller sälja till damen som lånar honom... när jag läser om kastrationssår så känns det som om en försäljning hade varit bra... men samtidigt, säljer jag honom så är han ju borta sen. Kanske skulle han kunna vara något för den lilla tösen sen som bara är två år i höst. Har inte bestämt mig för om det kanske ändå finns tid o plats för två små ponnyer istället för en. De är ju inte dyra i drift direkt.
Sen är det ju ändå skönt att han inte är hemma just nu, han behövde avvänjas. Och kommer han hem så måste han kastreras så jag kan ju inte gärna ta hem honom i juli månad, utan det får ju bli nu eller framåt hösten.

En sån shysst beskrivning , rugguggla med fläcktyfus hehe. Han är säkert jättefin under pälsen.

Åh jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra med min lilla åring. Ta hem eller sälja till damen som lånar honom... när jag läser om kastrationssår så känns det som om en försäljning hade varit bra... men samtidigt, säljer jag honom så är han ju borta sen. Kanske skulle han kunna vara något för den lilla tösen sen som bara är två år i höst. Har inte bestämt mig för om det kanske ändå finns tid o plats för två små ponnyer istället för en. De är ju inte dyra i drift direkt.
Sen är det ju ändå skönt att han inte är hemma just nu, han behövde avvänjas. Och kommer han hem så måste han kastreras så jag kan ju inte gärna ta hem honom i juli månad, utan det får ju bli nu eller framåt hösten.

De flesta kastrationer läker ju komplikationsfritt. Samtidigt så jag känner ju "aldrig mer hingst" så jag förstår dig med.

Men rent allmänt och spontant tycker jag du ska behålla honom under din ägarflagg. Även om han kanske är utlånad nåt år eller så. Men det är en fin ponny och du har ju en liten ryttare på tillväxt etc - och viktigast av allt, du verkar vara rätt förtjust i honom? ;) (är nog svårt att inte bli det ;P)

Hade ju varit perfekt att ha honom utlånad lite längre och sen ta hem lagom till inridning/inkörning. Försöker se framtiden för mig lite här, båda tjejerna pysslar om varsin ponny, kanske kan bli bra. Fast den andra tjejen är ju 6 år nu och jag hade ju tänkt att Dingla skulle gå i arv till lillasyster. En varsin ponny känns lite overkill egentligen. Jaja, funderar lite till.

Hej, jag skriver sällan här, men läser allting. Mina småkillar åker på bete på söndag. Det är inte lätt hitta bete för småponnyer, men de ska gå med framför allt islandshästar nu.
Här är en bild som är några veckor gammal med russet Cronas Fredric i förgrunden och welshen Chapman Napot i bakgrunden.
Fredric-3%202.jpg

Tänkte lägga upp min pålle också, blir 1 år nu den 16 maj. Än så länge hingst, skulle vilja kastrera han vid 2-3 års ålder så att han ska få mera hingstens kropp och hållning, men då gäller det att han sköter sig
Kör springrunda nästan varje dag med han, där han får byta varv, gångart och möta nya och " läskiga saker" har provat bett, tömkörningsbälte, bommar, gått i skogen o.s.v det har gått galant. Han har huvudet på rätt ställe och är underbar, det enda jag inte har lyckats med är att få honom att lyfta hans bakben :( han kommer nog att bli ca 160 cm i mankhöjd

image_zpsemdga6za.jpg
image_zpsfnqs2slm.jpg

@Jane - jag kan inte se din video

För övrigt, vad du gör mycket med din! Min -14 pålla tränas ingening alls hon går på bete med ett gäng andra ston ( fyra vuxna 3 andra åringar och en 2-åring). Hon kan gå i snöre men tränas inte på det om hon inte ska forslas nånstans, gå in i transport (skitkul tycker hon och hennes åringskompis) hon lyfter benen snällt när hovis verkar. That's it.

Tänkte lägga upp min pålle också, blir 1 år nu den 16 maj. Än så länge hingst, skulle vilja kastrera han vid 2-3 års ålder så att han ska få mera hingstens kropp och hållning, men då gäller det att han sköter sig
Kör springrunda nästan varje dag med han, där han får byta varv, gångart och möta nya och " läskiga saker" har provat bett, tömkörningsbälte, bommar, gått i skogen o.s.v det har gått galant. Han har huvudet på rätt ställe och är underbar, det enda jag inte har lyckats med är att få honom att lyfta hans bakben :( han kommer nog att bli ca 160 cm i mankhöjd

image_zpsemdga6za.jpg
image_zpsfnqs2slm.jpg

Söt. Men vad menar du med "springrunda"?

Hur mycket/lite man gör varierar nog men jag skulle lägga allt krut på att få lyfta bak. Det är viktigast av allt.

Ja, det kanske låter mycket, men det är inte det. Det mesta är väl sociala träningen och inte så krävande och tung. Det behövdes på honom, annars blir han tjurig. Den dagen han inte tränar har jag svårt att hålla han kvar i boxen. Han vill gå ut och träna :)
Ska strax prova med video igen.

Min lilla tjej fyller ett år om en vecka och samma dag ska hon iväg på sommarbete. Ska gå med en annan åring, en två-åring och en tre-åring. Hon går fortfarande med sin mamma på dagarna och diar. Har inte kunnat hitta någon lösning för att dela på dem och få henne helt avvand innan hon åker. Kommer att bli tufft för dem att dela på sig då de är mycket glada för varandra. Har lite transportträning nu som går sådär. Kommer att behöva åka transport till sommarbetet som tar cirka 40 minuter. Tränar också att gå ut och gå ensam med henne en liten runda varannan dag ungefär. Tips på transportträning eller annat i samband med att hon ska iväg på sommarbetet/delas/avvänjas mottages tacksamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka