Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W: En KOFÄRGAD shettis dessutom! :nailbiting:

:rofl:

Precis, en kofläckig dvärg! Jag hade inte förväntat mig fyraåringen skulle få spader, han är som sagt uppvuxen med en kofläckig dvärg som bästa kompis (ett tag hade han tom två). Silke däremot har nog aldrig sett något dylikt. Jag trodde iofs inte alls de skulle annat än "åh kolla en häst, varför får vi inte hälsa, kan man hälsa över stängslet kanske???". Har ju hört om hästar som är skräckslagna för shettisar men aldrig upplevt det. Förrän nu. Men bara se det som bra då - att han får bearbeta sin fobi nu och inte på tävlingsbanan ;)

(Det var inte alls planerat den skulle komma, det är min brors barns gamla shettis som blivit utan kompis och i väntan på nytt sällskap började den lära känna sin hembygd, dvs rymma. Så blev uppringd i går morse med förfrågan om den kunde stå här, så var bara tömma en box och åka och hämta den lilla gynnaren. Nu får han gå här resten av sitt liv, det är en gammal herre, över 30 år men exakt ålder är okänd)

Varför ger man sig på en bara man gör olika. Finns det någon regelbok jag har missat? Bara jag gör saker annorlunda än några andra betyder inte att det är fel.

Jag vet inte vad du menar med regelbok, men det finns faktiskt bra litteratur om hur man ska hantera föl och unghästar. Problemet med hantering av föl och unghästar är att det faktiskt kan gå väldigt mycket fel där du i slutänden står med en direkt farlig häst. Alltså inget påhopp mot dig, utan goda råd i all välmening.

Jag har 3 olika böcker som jag tycker är bra och kompletterar varandra. Unghästen av Reiner Klimke, Unghästar av Ingrid Andersson och Charlie Lindberg, Flyingemodellen från föl till final av Flyinge AB

Gemensamt för dessa 3 böcker är att en häst från föl - 1,5-åring ska hanteras så lite som möjligt och vistas i flock med jämnåriga. Det är stor skillnad på att uppfostra och hantera ett föl-åring. Fram till 1,5 års ålder ska man hantera hästen minimalt. Dock ska den uppfostras, ska kunna lyfta alla 4 hovarna utan problem, ledas i grimma och kunna stå uppbunden etc.

En bra "regel" att tänka på i hantering av unghästar som jag har använt mig av och som fungerat för mig är:
Hantering av 1-åring = max 1 gång i veckan i 10 min
Hantering av 2-åring = 2 ggr/v under 20 min
Hantering av 3-åring = 3 ggr/v under 30 min
Hantering av 4-åring = 4 ggr/v under 40 min

Sedan ska man anpassa sig utifrån hästen och dess behov av vila i växtperioder.

/Lizzie

Jag har dock inte sett några problem med daglig hantering i meningen ta in/ut, visitera, kratsa hovar och damma av lite med en borste, spraya flugmedel osv.

Så noll/minimal hantering ser jag inte som nödvändigt. Men det där extra kan bli för mkt - alltså lära trick, börja träna osv.

Jag har dock inte sett några problem med daglig hantering i meningen ta in/ut, visitera, kratsa hovar och damma av lite med en borste, spraya flugmedel osv.

Så noll/minimal hantering ser jag inte som nödvändigt. Men det där extra kan bli för mkt - alltså lära trick, börja träna osv.

Instämmer helt!

Jag har ett exempel i stallet på hur det kan gå när man lär det gulliga fölet eller unghästen trick. Mitt 25-åriga sto har under alla år vi känt varandra, fler än 15, rest sig på bakbenen när det är något hon vill komma undan, t ex lastning, spola ben med mera. I höstas träffade jag för första gången hennes uppfödare som berättar att när hästen var föl hade någon utan uppfödarens vetskap lärt fölet att stegra. Det är kanske gulligt när man är liten men inte en vuxen häst på 600 kilo.

Man måste tänka i flera led innan man lär den unga hästen något. Det är bäst att ha någon form av stöd från någon som uppfostrat unga hästar tidigare.

Självklart - nu kanske jag otydlig i mitt föregående inlägg. Ovanstående är inget konstigt alls. När jag skrev hantering så menar jag att greja utöver ovanstående, att träna aktivt på olika sätt. I min värld så hanteras ju åringar på lösdrift genom att de får komma in på box en gång om dagen för individuell mat som de ev behöver, att man visiterar och lyfter hovarna. Inte att man släpper ut dem på lösdrift och sedan låter de vara "vildhästar".

Aktivering kanske är mer rätt ord än hantering...

/Lizzie

Ja regelbok var väl sagt med lite ironi inblandat, men seriöst. Hur gamla är ni egentligen? Varför inte bara låta folk lägga upp sina föl och göra en ny tråd där man kan diskutera vem är bäst och vem vet mest?

Ja regelbok var väl sagt med lite ironi inblandat, men seriöst. Hur gamla är ni egentligen? Varför inte bara låta folk lägga upp sina föl och göra en ny tråd där man kan diskutera vem är bäst och vem vet mest?

Varför så raljerande ton? Om du läser tråden så har det kommenterats och diskuterats diverse olika saker. Det blir naturligt att man kommenterar - och ibland håller man inte med någon annan.

De som har kommenterat det hela har gjort det i all välmening eftersom de ser risker med att göra som du gör, dvs av omtanke om dig (och andra i din hästs omgivning). De har också en stor erfarenhet av unghästar.

Det har ingenting att göra med vem vet mest. Jag har tyvärr sett en unghingst flippa och slå på hormonerna plötsligt och det kunde ha gått väldigt illa för ägaren (den hingsten var 2 år gammal och enormt snäll hemma).

Visst menar man väl bra när man lär andra hur man ska förhålla sig till föl, men min fundering blir hur många föl har ni då haft? Har man hållit på med föl många år är de flesta väl stora nu. Vart är de idag? Är de sunda hästar med bra psycke? Kanske har de vunnit på någon stor tävling?
Det är inte sådant man läser ut i era andra trådar.
Där har ju en av er en häst som är 3 år, som blivit livsfarligt. Ska man lära ut varandra då kommer jag också med lite råd. Kolla över hans mat först, sista årets skörd har varit väldigt dålig på protein och mg. Speciellt mg brist kan ändra hästen väldigt mycket. Hästarna är väldigt enkla djur, de kan inte som vi människor tänka på flera saker samtidigt ( köra bil, fundera vad man ska laga mat till kvällen och undra släckte jag alla lampor innan jag åkte) attackerna kan kännas plötsliga för oss, men de har lagt en tanke i den. Ska du pyssla med din häst håll den uptagen. Bind fast han så du inte riskerar mera skador, lägg mat i skrubban då är han uptagen på att äta istället för att hitta på vad han kunde göra mot dig. Finns det risk att han hugger till när man går framför bågen, håll i från grimman varje gång du gör det. Då får han aldrig chansen att göra det. Jag tror att han testar dig, det gör alla hästar när de blir mera hanterade och inte är vana med det. De säger ifrån. Där ville jag tillägga är roligare att ha en åring som testar vad de får och inte får än en treåring.
Om mig då, varför lägger jag bett på mitt och gjordar och sådant. Ja för att den dagen det blir mera på allvar tycker han att det är inget konstigt med det. De gångerna han får prova sadelgjord gör vi ingeting annat än att vi går ut och han får beta på gräset. Betet använder jag ibland när vi går i skogen ( mjuk gummi bett ) för när han blir osäker på nya platser vill han tugga på något. Istället att han ska hugga efter mig för att känna bättre då får han antigen grimskaft i munnen eller ja varför inte rätt på en gång och ge honom ett bett. Det att han provas på bett idag betyder inte alls att han kommer att ridas med en när han blir vuxen. Det är något han behöver just nu. Att låta hästen följa mig fick också mycket kritik. För det första får inga andra hästar vara ute då, det ska bara vara han och jag, då slipper jag att han reagerar på något andra hästar reagerar på. Att följa mig är frivilligt till han, han ska välja själv att jag är ledaren. Han får inte vara nära mig, men några meter bakom. När han springer har vi tydliga regler hur det går till. Hur gör vi efter jag har kallat in han och jag vill att han ska springa lite till. Vi lägger inte tid på så mycket hur springandet går till, men vad vi gör innan och efter. Typ man kan aldrig jaga iväg en häst när man vill att den ska springa igen. Efter jag kallat in han då klappar jag han på nacken. Han får stanna kvar där jag lämnar han och då efter att gått ifrån hästen visar att han får springa igen. Det finns inget godis inblandat någonstans, det förstör bara, inget gulli-lulli heller, han är en häst inte en knähund.

Var och en blir salig på sin tro.

Jag kommer aldrig att gå promenader med bett med en åring. Jag kommer aldrig ha en hingståring som går bakom mig och tro att jag har lärt honom nånting som sen sitter när hormonerna sätter in.

Jag har hållt på med föl och unghästar sedan mitten av 2000-talet jag gissar ett 20-tal åtminsone - jag har inte varit uppfödare till dom, men jag har varit mycket inblandad ändå fostran och ubildning av dom. Alla är jobbade enligt principen så lite som möjligt fram tills de är 2 - 2.5. ingen har tyckt det varit konstigt med bett eler gjordar . Av alla som är visade så har nog 80% diplom. Ingen har varit komplicerad eller varit respektlös mot människan. Alla är mycket sunda hästar med bra psyke.

Jaha, du har jobbat/jobbar som unghästtränare. Hos vem har du utbildat dig, eller fått färdigheten kan man väl också säga? Hade varit kul att få han eller henne bedömma oss.

Jaha, du har jobbat/jobbar som unghästtränare. Hos vem har du utbildat dig, eller fått färdigheten kan man väl också säga? Hade varit kul att få han eller henne bedömma oss.
Du kanske inte behöver förkasta råden du fått. Ha dem i bakhuvudet när du hanterar din unghäst? :)
Jag är helt säker på att ingen menar något illa.

Det är lugnt, tänker inte kasta råden :) allting är inte hugget i sten. Och som jag sa tidigare de som gör mindre gör inte heller fel. Allt är individuellt och beror på hästen. När min hingst kom till oss var han väldigt hingstig, lite hanterad och tyckte att säkraste platsen var ovanpå människan. Allt det där har ändrats. Så länge man får positiv effekt är man på rätt väg, det betyder dock inte att saker inte ändras och då lär man sig anpassa efter det.

Apropå bett - har du kollat om hästen har vargtänder? Annars är det en bra ide att göra det. Fick känna på vargtänderna på min när han kastrerades. De var sylvassa. Jag frågade häpet om det verkligen var normalt de var så vassa och fick svaret "ja, innan bettet slipar ner dem".

Så vill man börja med bett tidigt så kolla och åtgärda ev vargtänder först kan vara en bra ide :)

Ang när introducera gjord osv så tycker jag personligen inte det spelar någon roll, men det finns eg ingen fördel göra det tidigt. Ingen större nackdel heller. Men är de väl grundhanterade säger de inte flaska om det oavsett om det sker när de är ett år eller tio år. Brukar ta lika "jaha, okej, nu då?" oavsett :)

Nej det har jag inte. Hästar är min hobby och avel/uppfödning i synnerhet jag hjälpte till helt på frivillig (obetald basis). Plus att mina egna hästar bodde där i många år.

Ska kolla tänderna under nästa vaxinering.
Som någon nämde tidigare att jag borde lägga all min energi på att lyfta hans hovar, ja det gör jag och dagligen, vet precis som alla andra hur viktigt det är att de lyfter sina hovar. Som sagt när han kom till oss var han inte hanterad. Det enda han gjorde var att sparka ut när man ville lyfta bakhovar. Det löste vi med hjälp av grimskaft. Efter att ha fattat att det ger ingen effekt på att sparka när jag lyfter hovar och jag endå håller i de fanns det ju ingen mening att vifta med de heller. Nu tränar vi att samtidigt när han får mat från skrubban håller jag på med hovarna. Har fått byta av grimskaftet ett par gånger mot hand och krafsa några gånger men det är långt ifrån vad det måste vara innan jag kan säga att det är bra.

Ska kolla tänderna under nästa vaxinering.
Som någon nämde tidigare att jag borde lägga all min energi på att lyfta hans hovar, ja det gör jag och dagligen, vet precis som alla andra hur viktigt det är att de lyfter sina hovar. Som sagt när han kom till oss var han inte hanterad. Det enda han gjorde var att sparka ut när man ville lyfta bakhovar. Det löste vi med hjälp av grimskaft. Efter att ha fattat att det ger ingen effekt på att sparka när jag lyfter hovar och jag endå håller i de fanns det ju ingen mening att vifta med de heller. Nu tränar vi att samtidigt när han får mat från skrubban håller jag på med hovarna. Har fått byta av grimskaftet ett par gånger mot hand och krafsa några gånger men det är långt ifrån vad det måste vara innan jag kan säga att det är bra.

Vad gör han om du håller i, slår?

Tänker att det om han är så hanterad och medgörlig i allt annat (numera) låter som han kanske mer bestämt sig än att han är rädd/osäker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka