Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ett bra tag sedan jag var inne här nu :)
Småttingarna blir 10 resp 11 månader nu i maj och apropå hantering så är ju grimma på och av en självklarhet, lyfta ben och kratsa/verka går lite uppochned beroende på växtfas, men för det mesta är de duktiga :)
Ledas och bindas upp, spola ben. Mer än så finns det ingen anledning att de ska kunna.

Jag fullkomligen avskyr när folk lär sina hästar att de ska gå bakom ryggen. Jag vill inte ha en främmande häst gåendes bakom, inte ett stimmigt fullblod för den delen heller. Vad händer om hästen är konvalecent och ska promeneras i tio minuter? Tro mig, en sådan häst vill man inte ha bakom sig.
Hade en diskussion med en tjej som bestämt vidhöll att hästar visst ska gå bakom, ända tills den dag hon hjälpte mig att ta in hästar i halv storm. Fullblod full av energi,som precis kommit från banan. Hon tittade på mig alldeles vit i ansiktet och sa: "NU förstår jag varför du inte vill ha hästar bakom dig! ;)

Jag gör comeback I tråden, Domino kommer hem igen! Han har ju varit utlånad en period och samtidigt varit till salu om fodervärden ville köpa. Nu krävde jag hiskeliga 5900 I pris :eek: och det var ju fantasipris enligt fodervärden, hon kan tänka sig att ge 3500.

Så, välkommen hem med honom igen sa jag, får se när han dyker upp.

Jag gör comeback I tråden, Domino kommer hem igen! Han har ju varit utlånad en period och samtidigt varit till salu om fodervärden ville köpa. Nu krävde jag hiskeliga 5900 I pris :eek: och det var ju fantasipris enligt fodervärden, hon kan tänka sig att ge 3500.

Du vill ändå inte sälja till en snåljåp ;) Det är ju inte själva inköpet av en häst som är dyrt, det är att hålla den sedan.

Man storknar och undrar i vilken värld den fodervärden lever?

Jag fullkomligen avskyr när folk lär sina hästar att de ska gå bakom ryggen. Jag vill inte ha en främmande häst gåendes bakom, inte ett stimmigt fullblod för den delen heller.

Jag vill inte heller ha dem rakt bakom mig, men vad säger du om snett bakom? Dvs med huvudet parallellt med axeln eller lite framför, men hästen vid sidan om dig? Jag vill gärna ha hästen "bakom" mig, men inte BAKOM mig, om du fattar. :p

Min smiter gärna in just bakom mig om jag inte är uppmärksam, och häromdagen tappade jag fokus i en minut och fick en framhov i rumpan... så går det om man inte har huvudet på skaft. :o Det är bra att hästarna uppfostrar en.

Jag vill inte heller ha dem rakt bakom mig, men vad säger du om snett bakom? Dvs med huvudet parallellt med axeln eller lite framför, men hästen vid sidan om dig? Jag vill gärna ha hästen "bakom" mig, men inte BAKOM mig, om du fattar. :p

Min smiter gärna in just bakom mig om jag inte är uppmärksam, och häromdagen tappade jag fokus i en minut och fick en framhov i rumpan... så går det om man inte har huvudet på skaft. :o Det är bra att hästarna uppfostrar en.
Jag vill ha hästen så att jag går vid bogen, ungefär. Den enda som jag kan ha på släp bakom mig är äldsta fullblodet när hon leker popcorn. Då får hon härja en bit snett bakom, på säkert avstånd, bara hon följer med. (henne har jag haft i 13 år, så vi känner varandra utan och innan).
Jag vet inte vad det här kommer ifrån att det ska visa människans ledarskap att ha hästen bakom sig. Studerar man flocken, så föser ledarstoet ofta en yngre individ eller en med lägre rang framför sig när de ska förflytta sig.

Släppte ut/ihop dem för en timme sedan ca, sniffade, inte ett pip! Sååå skönt och sååå nöjd matte :)

11295694_10153312745209648_3715132000040381381_n.jpg

11215049_10153312745139648_7914251943038929369_n.jpg

11231912_10153312745859648_6364068371539373611_n.jpg

11329810_10153312746014648_3725218432818610536_n.jpg

Jag vill ha hästen så att jag går vid bogen, ungefär. Den enda som jag kan ha på släp bakom mig är äldsta fullblodet när hon leker popcorn. Då får hon härja en bit snett bakom, på säkert avstånd, bara hon följer med. (henne har jag haft i 13 år, så vi känner varandra utan och innan).
Jag vet inte vad det här kommer ifrån att det ska visa människans ledarskap att ha hästen bakom sig. Studerar man flocken, så föser ledarstoet ofta en yngre individ eller en med lägre rang framför sig när de ska förflytta sig.

Jag har dem också helst vid sidan av, går vid bogen eller fram vid huvudet. Rakt bakom på hästar jag inte känner riktigt, nej tack, men min vuxna lille herre kan jag ha både framför och bakom och vid sidan av fast en bit bort, han "följer" i vilken position jag än går och skulle aldrig dra. Lilla damen har jag i "boghöjd".
Nu är hon ju inte särskilt hög, max 65-70 cm kanske har ej mätt, och vuxenhöjd på dryga 80, men ändå ;)

För mig är det inte så mycket för ledarskapet, utan för att har jag hästen bredvid mig och den blir skrämd från andra sidan kan jag få den på mig ändå, om jag har otur. Har jag den snett bakom har den rum att hoppa till i alla riktningar (utom snett framåt då) utan att jag är i vägen. :)

Går dock hellre vid bogen än har hästen i nacken.

Jag fick på tidigt 60tal lära mej att hästar ska ledas på "en käpplängds" avstånd.
Han var runt 90 på den tiden och använde fortfarande nordsvenskar och stora fjordingar i jordbruket, men han hade också haft halvblod för militärens räkning.
Han hade alltid en lång promenadkäpp och det avståndet höll alla hästarna när han eller jag ledde hästarna.
Aldrig att jag blivit trampad på eller kommit till skada när jag hållit det avståndet.
Men leder jag unghingstar eller såna jag inte känner vill jag ha dom med bogen i höjd med mej så jag ser huvudet och öronen.

Fin! När är den född? Min var 147 när han var 11 månader men betydligt högre bak.

Hon är född den 4:e Maj, så snart är hon 13 månader gammal. Mätningen på 155 gjordes dock precis innan hon fyllde 1 år, så hon är en stor dam. Lite väl stor! Våra andra som blev 165 och 168 var inte över 150cm när de fyllde 1 år, så vi får se var detta slutar :nailbiting:

Min Räkunge verkar inte tycka om att bli borstad på frambenen (underarm pratar jag här, yttersida så det är inte ens under buken eller något). Först trodde jag att det var bara en viss borste som han reagerade på, men igår så sprattlade han till med bakbenet igen... Han går annars bra att borsta under buk och överallt, även om han spänner sig lite på ställen han inte gillar så verkar han förstått att man snällt ska stå.
Känns inte som normalt ställe att vara kittlig och känslig på, någon som har någon idé om vad som försiggår i huvud på åring?

Nästa månad flyttar han ifrån morsan ut med jämnåriga. Han verkar dock rätt självständig, hans mor har varit på seminstationen i 5dagar och han bryr sig inte alls.

17914020376_48b2664432_n.jpg
17914020716_3ab61aa559_n.jpg

Ni som har hingstar, hur är dem och när hade ni tänkt kastrera dem?
Ingen av mina har kulor ännu faktiskt. De är ju ponnyer så de ibland är lite senare med att släppa ner dem.
Men speciellt russet har jag tänkt att spara ifall han fungerar att ha som hingst för han fick fina poäng som föl rekommenderades att sparas och hans mamma har gett en godkänd hingst och diplomston. Vore kul att se om han räcker hela vägen.
Bägge uppförde sig väldigt lugnt hemma och nu går de på hingstbete. Jag får se hur de är när de kommer hem i höst :)

Lektion 1: Först stå ensam i boxen medan farbror Faxe stod på stallgången (hon ser inte ut på det hållet pga hög boxvägg).
Sedan bytte jag plats på dem och band upp Hilda på gången, borstade, kratsade hovar och redde ut man och svans medan Faxe stod "på andra sidan väggen". No problems!! Kliade sååå skönt med kardan under magen ;)

På vägen ut till hagen tog hon eget initiativ att kliva fram och sniffa på flaxande ensilageplast.
Betyg: MVG+++! :love:

1488329_10153316748104648_654272221129199717_n.jpg

Är det bara jag som uppdaterar här i tråden ;)

Hilda har varit superduktig i dag, första gången stått ensam i boxen medan farbror Faxe var ute på ridbanan med matte.
Hon sa inte ett pip när vi gick ut (inte under tiden heller) och när vi kom tillbaka låg hon i spånet och sov! <3
Hon passade även på att miljöträna lite själv, med framhovarna på däcket (har vattenhink däri i vanliga fall) ser man lite bättre så liten man är ;)
11008573_10153323941689648_7520989841349401231_n.jpg

Efter det hade vi en liten diskussion om huruvida matte fick lyfta och hålla vänster bak eller ej. Till slut fick jag det, flera gånger :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka