Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mätte min idag. Född 6/6 så 10.5 mån ca.

~137 cm i mankhöjd och ~141 bak. Jag tror inte han stannar på ponny men det är lite svårgissat då det är mycket fullblod i honom (resten är ponny, pappan är C-ponny, mamman är liten storhäst, SWB, hälften fullblod och andra hälften Cardentoblod - dvs ännu mera fullblod)

Hoppas verkligen att min växer till sig över ponny måttet iallafall :o
Sen får hon gärna stanna på strax över 160 ;)
Igår fick Nevada flytta ifrån sin mamma för ett tag...
Blev inga större bekymmer igår men usch så jobbigt det varit idag! Så hemskt elak jag känner mig :down:
Älva har sprungit och skrikit efter sin bebis hela dagen, mjölken droppade från spenorna och hon är allmänt orolig.
Nevada går en bit bort hos en "granne" med en lite ponny som blivit hunsad av sin hagkompis hela tiden men nu såg hon chansen att vara den som jäklas så Nevada får sina tjuvnyp o blir jagad från höet osv.
Hon är normalt en tuff tjej men idag såg hon så himla olycklig ut :cry:
Petade bara lite i höet o var så himla lugn.
Några tips på hur man ska få stoet att sina fort o enkelt?
Hur lång tid brukar de behöva vara ifrån varann?
Vi ska ut o resa om två veckor så tanken är att de ska gå ihop då hos grannen allihop. Delningen drog ut lite på tiden, hade tänkt att de skulle varit isär en månad annars.

984308_10204898008863996_1239406968290353469_n.jpg

Blev inga större bekymmer igår men usch så jobbigt det varit idag! Så hemskt elak jag känner mig :down:
Älva har sprungit och skrikit efter sin bebis hela dagen, mjölken droppade från spenorna och hon är allmänt orolig.
Nevada går en bit bort hos en "granne" med en lite ponny som blivit hunsad av sin hagkompis hela tiden men nu såg hon chansen att vara den som jäklas så Nevada får sina tjuvnyp o blir jagad från höet osv.
Vi ska ut o resa om två veckor så tanken är att de ska gå ihop då hos grannen allihop. Delningen drog ut lite på tiden, hade tänkt att de skulle varit isär en månad annars.

Jag tror tyvärr hon kommer snutta på mamman om 2 v..

Ska hålla tummarna för 1.60 då, fast ska jag vara ärlig tror jag det är väl mycket att hoppas på. Men hon kan ju vara en sån som växer långsamt och länge :)

Han är så himla SÖT, @Lillstrumpa! :love:

En dryg timme tog det att fånga in min mespropp idag. Naturligtvis är ponnyn i hagen bredvid en om möjligt ännu större mespropp (fast inte för människor då) och naturligtvis fick han ryck ett par gånger precis när jag nästan fått tag i min. Suck.

När min Ior väl är infångad är han så följsam och lyhörd att leda att det inte är klokt. Superduktig. Imorgon är jag med vid utsläpp och tänker inte släppa Ior förrän han är lugn med att jag knäpper av och på ett extra grimskaft...

Tack, änsålänge håller han sig ganska fin i kroppen för att vara åring :). Men det kommer väl ;)

Sist jag mätte Silas var han ca 132 men det var ett tag sen, jag hoppas han stannar vid 148 men det känns osäkert.. Nu är han 9,5 mån.. Får mäta någon dag snart :).

Det tar mycket längre tid än två veckor för dem att sina helt, släpper du ihop igen för tidigt kommer hon att börja dia igen gissar jag. Mitt halvblodssto fick ju igång digivningen på full skala igen flera veckor efter att hon avskiljts, när jag släppte in ponnyfölet till henne, då började hon ge di.

Det tar mycket längre tid än två veckor för dem att sina helt, släpper du ihop igen för tidigt kommer hon att börja dia igen gissar jag. Mitt halvblodssto fick ju igång digivningen på full skala igen flera veckor efter att hon avskiljts, när jag släppte in ponnyfölet till henne, då började hon ge di.

Åh typiskt, hade velat flyttat henne för flera veckor sedan men det har skjutits fram pga sjukdomar, semester o annat...
Det finns fler hästar där så mamman får väl gå ihop med någon annan annars så det går att lösa iallafall :)
Min förra unghäst växte från 159cm på 3-års testet till 167cm så hoppas att Nevada oxå blommar sent haha ;)

Åh typiskt, hade velat flyttat henne för flera veckor sedan men det har skjutits fram pga sjukdomar, semester o annat...
Det finns fler hästar där så mamman får väl gå ihop med någon annan annars så det går att lösa iallafall :)
Min förra unghäst växte från 159cm på 3-års testet till 167cm så hoppas att Nevada oxå blommar sent haha ;)

Håll dem isär till efter sommaren så borde du kunna vara på den säkra sidan.

Ge inte mamman kraftfoder på en vecka så brukar juvret gå ner. Man ska inte peta på det även om man tycker synd om stoet och vill mjölka ur för att hjälpa henne, det gör bara att det tar längre tid och gör att stoet plågas längre.

Är det någon tröst så hade troligen inte 4 v räckt heller.

Min lilla rödtott må vara en darling på många sätt, men vad gäller nålar har han sagt upp sig helt. Har succesivt blivit värre och värre men nu har han som sagt sagt upp sig helt. Såpass att han inte gick att sedera på veterinärstationen idag utan först fick ges domosedan i munnen och sen 40 min senare med visst slagsmål sederas i.v. ;(

Det är tur för honom att han är så trevlig att ha med sig, det är lite som en handväska faktiskt. Lätt att lasta, åkte bra - fick lång uppbindning idag och inga hopptendenser. Backade bak i ena hörnet och stod där. Lite dumt han hamnar bakom frambommen då bara. Stod sen på släpet 40 min vid framkomst utan problem. Lite på tårna men full koll på matte borta och snabbt lugn trots helt själv. Däremot måste matte vara med. När jag tänkte gå ut till bilen försökte han hoppa boxen. (VEM bygger en box utan galler hos veterinär? Höga väggar ja men inte så höga). När jag var där var han cool. Inga problem baxa på och åka hem.

Så om man låtsas att man glömmer att han orsakade att ett besök som skulle ta 30 min tog flera h och inte gick att sedera med spruta så..

Stumparna i kastreringssåren är nu borttagna och förhoppningen är att det här är sista avsnittet i kastreringssåpan. Ev med lite hippotrim i eftertexterna om han svullnar.

Igår fick mammahäst åka hem till sin ägare efter tre år hos mig. Mina döttrar var bara 8 månader när Lussan kom hit o att förstå att hon skulle åka hem igen var mycket svårt för dom att förstå... :cry: Felice är nog den som har tagit det bäst av alla! Lite spring, skrik o väntade vid grinden men inga dumheter eller tokryck :up: Jag är glad att jag har haft möjlighet att ha en lugn o långsam avvänjning... Felice är ju 11 månader nu.

Just nu håller hon på att ensamhets tränas lite.. En kvart ensam inne o en kvart ensam ute då o då.. Funkar fint! :bow: Nästa potatis blir att introducera transporten för henne.. Spännande!

Tack vare jäst i maten fick vi ordning på magen på Lizette som nu är 155 cm över manken och ett par cm till över rumpan. Hon fyller 1 år om 1.5 veckor.

Däremot har hon börjat falla ur nu trots fri tillgång på grovfoder och lite extra lusern. Kanske är för att de pillar med gräs så mycket ute, men vi ska i alla fall skicka in maskkoll idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka