Hur menar du brännskada Jag får inte ihop det. Själva gaslindan var ju full med fet salva närmast benet. Man skulle även kunna lägga på kompresser då de i princip "limmas" på av salvan. Jag läste om tipset från en veterinär som rekommenderade paraffinolja men jag tog salicylsyrevaselin 5% istället som min veterinär skrev ut till mig. Det var just effekten att kväva bakterierna som jag var ute efter. Alla hårda krustor blev helt mjuka och följde med bandaget eller spolades lätt bort med vatten. I hagen hade hon senskydd över bandagen och de satt kvar hur bra som helst. Tror det tog 1-2 veckor så hade det läkt ut. Hade hållt på i flera veckor innan och hon hade även fått hippotrim.
Menar du elastisk gasbinda då? Jag hade oelastisk om jag inte minns helt fel och den var i princip omöjlig att dra åt. La den liksom bara över salvan och sen vetrap över. Men det kan säkert vara bra med bomull mellan också eller istället. Angående att kväva bakterier så var det detta inlägg jag hade läst.Jo alltså det är väldigt lätt att gasbinda dras åt för hårt, den liksom drar sig själv om du fattar? Och då bränns huden under så håret ramlar av. Hade stallkompis en gång för länge sen som gjorde exakt som du, inget konstigt alls kändes det som men några dagar senare ramlade håret av o det kom senare vita hår där. En veterinär sa till mig att man får aldrig nånsin ha gasbinda utan bomull på ben för dels det jag beskrivit och dels för att den liksom kan självdra o då orsaka tryck på senan=senskada.
Salicylsyrevaselin är ju det som rekommenderas o funkar i de flesta fall så där var ju inget fel, inte heller att du bandagerade osv men att kväva bakterier? Du menar att du minskade syretillförseln och att inte smuts kunde komma in mer antar jag? Har svårt att tro att man kan kväva bakterier? De frodas ju gärna i varma miljöer annars. Men många fattar ju inte att man måste tvätta så rent som du gjorde och att krustorna måste bort. Det är ju i dom som bakterierna frodas. Förr fick man ju inte peta på ben med krustor utan skulle vänta tills de ramlade själva...=mer lidande för den stackars hästen.
https://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/marta_lundin/hur-ska-man-behandla-mugg.htm
Jag har heller aldrig tidigare hört att man ”kväver bakterier” och eventuellt är det något med paraffinoljan. Det gick inte att tvätta bort krustorna sålänge det var hårda. Även om jag schamponerade så satt de kvar och var stora som fan. Platina hade dessutom jätteont av dem och att försöka hålla på med ett ben mer än några sekunder i taget var nästan omöjligt. Den feta salvan mjukade upp allting så krustorna följde med bandaget när jag tog av det. Under krustorna var det sen rosa hud som jag schamponerade igen.
Mugg/rasp är ju ett helvete och det verkar finnas en uppsjö av olika behandlingar. Jag har testat en hel del eftersom även Heddan fick mugg på sina vita baksockor som unghäst. Denna variant var det som funkade på Platina.