Men snälla du. Vi pratar om en sjuk människa som inte har några krafter kvar. Några nötter och en banan hjälper föga när TS behöver ha i sig varm mat för att orka. Vi pratar om en sjuk människa här. Inte om någon jävla apa på Skansen.
Du har förutfattade meningar om hur bra näring ser ut.
Det är något som gör mathållning svårt för många.
Om man lägger ifrån sig de idéerna så blir det mycket lättare att äta näringsriktigt utan att anstränga sig.
Mat behöver definitivt inte vara varm för att vara bra.
Det finns ingen korrelation där.

Om man lägger ifrån sig de idéerna så blir det mycket lättare att äta näringsriktigt utan att anstränga sig.
Nej den behöver inte vara varm för att innehålla näring. Men du ska kanske läsa hela tråden innan du kommer med dina råd. Att äta några nötter och banan sju dagar i veckan flera gånger per dag funkar inte. Läs på.!!

Nej den behöver inte vara varm för att innehålla näring. Men du ska kanske läsa hela tråden innan du kommer med dina råd. Att äta några nötter och banan sju dagar i veckan flera gånger per dag funkar inte. Läs på.!!
Det var ett exempel på något att äta i stället för att hoppa över en måltid.
Varför blir du så aggressiv?
Det hjälper verkligen inte någon alls utan skapar bara dålig stämning. Och dålig stämning är definitivt det sista som vi behöver här.

Jag vill ha cred för mina idéer och hur jag skapat något. Det kommer jag aldrig få som parkarbetare. Då är jag bara en slav bland alla andra.
Jag har jobbat som parkare i kommun. Fick beröm för det mesta, allt från hur fina planteringar vi hade till hur fint det blev när vi klippte träd och rensade ogräs. Visst fanns det några surmumrikar som gnällde att vi inte gjorde mer men de flesta blev glada när de såg oss. Till och med när jag plockade skräp fick jag fina kommentarer av förbipasserande.

Så nej, en parkarbetare är inte en sådan bland alla andra. Det är en av samhället uppskattad yrkesgrupp.

Det var väl inte bokstavligt menat ang varm mat. Utan mer som ett begrepp för en hel måltid.

Jag har jobbat långa dagar och kvällar i sträck på bortaplan och inte kunnat äta. Minns en gång då jag och en kollega blev överlyckliga för att vi hittade en brustablett med ngt vitaminjox och socker som vi delade på efter att ha tränat hästar heldag.

Men det gick för oss går inte att applicera på en utmattad person som redan kämpar och är på stort minus energimässigt.

Är man redan orkeslös är det viktigare att äta så man har energi. Och det kanske inte några nötter räcker till.
En sådan diet skulle absolut kunna få mig mindre trevlig minst sagt nu när jag jobbar mer än jag eg orkar.

När jag jobbat mkt på språng har jag ofta plockat i mig diverse utan att det klassas som måltid för många. Men det har enda varit rejält och inte enstaka nötter eller en frukt. Att kräva mer mat än så är väl inget märkligt.

Det var ett exempel på något att äta i stället för att hoppa över en måltid.
Varför blir du så aggressiv?
Det hjälper verkligen inte någon alls utan skapar bara dålig stämning. Och dålig stämning är definitivt det sista som vi behöver här.
Du skrev att det var en bra lunch. Vilket det givetvis inte är. Hade det varit en lämplig lunch så hade inte en enda skola haft kvar sina mattanter. Då hade vaktmästaren helt enkelt ställt in en hink nötter och en klase bananer i matsalen. Grejen är ju att TS har problem med att få till maten.
Jag är inte ett dugg aggressiv. Dålig stämning får stå för dig i så fall.

Du skrev att det var en bra lunch. Vilket det givetvis inte är. Hade det varit en lämplig lunch så hade inte en enda skola haft kvar sina mattanter. Då hade vaktmästaren helt enkelt ställt in en hink nötter och en klase bananer i matsalen. Grejen är ju att TS har problem med att få till maten.
Skärp dig. Orkar man inte laga mat är ju nötter och banan ett utmärkt alternativ. Inte bara och varje dag, men nån gång.

Det var väl inte bokstavligt menat ang varm mat. Utan mer som ett begrepp för en hel måltid.

Jag har jobbat långa dagar och kvällar i sträck på bortaplan och inte kunnat äta. Minns en gång då jag och en kollega blev överlyckliga för att vi hittade en brustablett med ngt vitaminjox och socker som vi delade på efter att ha tränat hästar heldag.

Men det gick för oss går inte att applicera på en utmattad person som redan kämpar och är på stort minus energimässigt.

Är man redan orkeslös är det viktigare att äta så man har energi. Och det kanske inte några nötter räcker till.
En sådan diet skulle absolut kunna få mig mindre trevlig minst sagt nu när jag jobbar mer än jag eg orkar.

När jag jobbat mkt på språng har jag ofta plockat i mig diverse utan att det klassas som måltid för många. Men det har enda varit rejält och inte enstaka nötter eller en frukt. Att kräva mer mat än så är väl inget märkligt.
Inte några enstaka nötter utan ett par nävar.
För att förtydliga, 50-100g jordnötter.
Jordnötterna kan inte bytas mot andra nötter då de inte innehåller lika mycket protein.
Du verkar också ha fastnat i hur mat måste vara och se ut för att ha rätt näringsvärde. Du kan väl ta och räkna på det och återkomma sedan. Med tanke på att du sysslar med fodermedel så borde det vara enkelt för dig att göra den kalkylen.
Räkna på 100 g jordnötter.

Jo det är en utmärkt lunch för vuxna.
Den passar däremot inte för växande barn som har andra behov. Mycket mera järn t.ex.
Dessutom är det nog dyrare än skolmaten per portion.

Om listorna känns övermäktiga och aldrig kommer till användning ändå, är de för långa?

Städa köksbordet tex torsdagar kl 18 kanske är enklare än varje dag?

Vet inte, bara spånar.

En del sopor ska i komposten och en del i brännbart, d.v.s. inte till återvinningen. Jag sorterar alltid hemma och diskar ur förpackningarna. Annars är det så jävla äckligt att hantera. Jag hatar också att stå vid återvinningen och sortera. Det är bland det värsta jag vet.
VAR sorterar du? Kan du inte ha dina återvinningskärl under köksbordet, så är det ju bara att stoppa skräpet UNDER bordet i stället för att låta det stå ovanpå. Lång duk om du tycker att det är fult.

Skärp dig. Orkar man inte laga mat är ju nötter och banan ett utmärkt alternativ. Inte bara och varje dag, men nån gång.

Instämmer. Ibland är det bättre att få i sig något (som inte är kakor och godis) än att det blir helt rätt enligt gängse normer.

Själv har jag nötblandning som nödproviant när det blir för hektiskt på jobb. Barnsmoothie fungerar utmärkt tillsammans med en skorpa eller något annat som jag hittar i skåpet. Jag har enormt lätt att gå upp i vikt när jag är stressad så jag behöver verkligen tänka på vad jag slänger ner i kakhålet när det finns stresspåslag involverat.
IMG_0549.webp

Bekantingen som är läkare hade alltid en korv med vegetarisk ärtsoppa i fickan på vitrocken, att äta kall på toaletten, vilket var den enda chansen att få i sig något under arbetspasset på vissa avdelningar.

För mig (inte rätt för alla) är det viktigt att inte hoppa över rutinen, d v s att äta något på rätt tider. Det behöver inte vara en egenlagad måltid med hälsosam sammansättning av kolhydrater, protein och andra näringsämnen varje gång, men det är viktigt att det faktiskt blir vettigt födointag (inte kakor, mackor och godis) på de tider som är OK.

Jag har jobbat som parkare i kommun. Fick beröm för det mesta, allt från hur fina planteringar vi hade till hur fint det blev när vi klippte träd och rensade ogräs. Visst fanns det några surmumrikar som gnällde att vi inte gjorde mer men de flesta blev glada när de såg oss. Till och med när jag plockade skräp fick jag fina kommentarer av förbipasserande.

Så nej, en parkarbetare är inte en sådan bland alla andra. Det är en av samhället uppskattad yrkesgrupp.
Varje vår, när man börjar se parkarbetarna blir jag SÅ avundsjuk! De får beskära, plantera, vattna, rensa ogräs och vara utomhus!

Jag har jobbat i en handelsträdgård med en ganska stor park. Det var sjukt roligt och jag och min kollega (vi jobbade säsong) grät nästan sista dagen för att vi ville fortsätta jobba.

Vad känns inte bra i kroppen?
På vilket vis?
Svårt att specificera.

Jag skulle nog ha svårt att ta till mig av sådant beröm, för man gör ju bara sitt jobb.
Om listorna känns övermäktiga och aldrig kommer till användning ändå, är de för långa?

Städa köksbordet tex torsdagar kl 18 kanske är enklare än varje dag?

Vet inte, bara spånar.
För långa vet jag inte. Det står 1-2 saker per dag på vardagar. På helger står det upp till 4 saker per dag.
VAR sorterar du? Kan du inte ha dina återvinningskärl under köksbordet, så är det ju bara att stoppa skräpet UNDER bordet i stället för att låta det stå ovanpå. Lång duk om du tycker att det är fult.
Jag sorterar i ett högskåp i köket. Nära till hands och undangömt så man slipper se det.
Varje vår, när man börjar se parkarbetarna blir jag SÅ avundsjuk! De får beskära, plantera, vattna, rensa ogräs och vara utomhus!

Jag har jobbat i en handelsträdgård med en ganska stor park. Det var sjukt roligt och jag och min kollega (vi jobbade säsong) grät nästan sista dagen för att vi ville fortsätta jobba.
Jag tycker ju inte om att stå och vingla på en stege och få sågspån i ögonen. Varje gång jag beskär ett träd önskar jag att jag kunde anlita någon som gjorde det åt mig. Plantering är inte heller så roligt och rensa ogräs är det definitivt inte. Så nej, jag ser inte fram emot ett sådant jobb. Jag skulle göra det enbart för pengarnas skull.

Jag har arbetstränat i en handelsträdgård. Det var okej, men jag tyckte det var oerhört jobbigt när kunder kom och ställde frågor jag inte kunde svara på.

Svårt att specificera.

Jag skulle nog ha svårt att ta till mig av sådant beröm, för man gör ju bara sitt jobb.

För långa vet jag inte. Det står 1-2 saker per dag på vardagar. På helger står det upp till 4 saker per dag.

Jag sorterar i ett högskåp i köket. Nära till hands och undangömt så man slipper se det.

Jag tycker ju inte om att stå och vingla på en stege och få sågspån i ögonen. Varje gång jag beskär ett träd önskar jag att jag kunde anlita någon som gjorde det åt mig. Plantering är inte heller så roligt och rensa ogräs är det definitivt inte. Så nej, jag ser inte fram emot ett sådant jobb. Jag skulle göra det enbart för pengarnas skull.

Jag har arbetstränat i en handelsträdgård. Det var okej, men jag tyckte det var oerhört jobbigt när kunder kom och ställde frågor jag inte kunde svara på.
Varför går du din utbildning? Du verkar ju inte vilja jobba med trädgård över huvud taget?

Svårt att specificera.

Alltså vad tycker du ens är roligt med en trädgård med tanke på att du köpte ett hus med en stor trädgård?
Allt du räknar upp är ju en stor del av att ha en trädgård.
Inte undra på att du kört fast hemma om du inte ens tycker det är roligt att greja i trädgården

När man läser det här så blir det jättesvårt att förstå att ditt stora intresse skulle vara din trädgård, och att hålla på att pyssla med den. Det låter ju som att trädgårdsarbete bara är pest och pina för dig (ungefär som det är för mig)?

Varför går du din utbildning? Du verkar ju inte vilja jobba med trädgård över huvud taget?
För att jag måste göra nånting. Jag kunde inte komma på något bättre. Utbildningen är ett sätt för mig att kunna få jobb.

Det finns liksom inget annat som är kul heller.

Senast ändrad:
När man läser det här så blir det jättesvårt att förstå att ditt stora intresse skulle vara din trädgård, och att hålla på att pyssla med den. Det låter ju som att trädgårdsarbete bara är pest och pina för dig (ungefär som det är för mig)?
Jag gillar att se resultatet. Jag gillar också designprossen, det kreativa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV