Hur ser din plan ut för att ta dig dit? Vilka utbildningar krävs? Har du rätt behörighet för att kunna söka?
Jag har ingen plan. Det finns inget drömyrke.

Den utbildning jag tror kan vara av intresse ligger 60 mil härifrån och jag klarar inte av att åka så långt. Så det faller. Dessutom lär jag inte hitta sådana jobb i hålan där jag bor.

Men vi ska väl inte fokusera på saker du inte klarar av? Se vad du faktiskt klarar av istället.

Att hela tiden bli besviken på sig själv för att man inte orkar, kan eller vill glra saker gör bara att man mår sämre.

Fokusera istället på det du gör!

Du stiger upp varje morgon, du fixar skolan, du äter något, du lägger dig i tid mm. Successivt kan du fylla på med saker du klarar av och ser vad du kan!

Det är ingen idé att gräva ner sig i förlorade drömmar. Alla har förlorade drömmar och saker dom misslyckats med! Det är normalt. Ingen går igenom livet och allt är bara toppen.

Jag har kastat om hela mitt liv flera gånger och så även arbetslivet.

Jag har också varit i botten men började skriva listor i en bok på vad jag gjort varje dag så jag fick se att jag faktiskt gör saker och sedan kom längtan att göra en sak till att skriva ner på listan och sedan någonstans efter vägen så började livet att bara flyta på.

Det finns verktyg att använda sig av. En klocka är tex ett sätt. Bestäm dig för att du ska tex diska om 30 min. Ställ larm och ställ dig och diska då.

Du kan även använda dig av en aktivitetslista där du skriver att du sja stiga upp kl 7. Duscha kl 7.30 mm mm diska kl 17.

Denna lista kan du göra när du lägger dig och bara göra den enkel.

Upp kl 7
Dusch kl 7.30
Värma lunch 12
Äta 12.15
Diska 13.00

Mm mm
Jag har i samråd med boendestöd skapat listor. Haken är att jag inte följer listorna. Jag kommer inte igång helt enkelt. Det är ju det där med exekutiva funktioner som jag saknar.
Man kan koppla det direkt på ett rör under diskbänken. Har det funnits diskmaskin där innan?
Nej, det har det inte.

Men varför det? För att ditt ex har sagt att det är slitsamt?
Exet var tränad för uppgiften men tyckte ändå att det var slitsamt. Jag har också fått höra på skolan att man blir fysiskt trött och att när man klippt mycket häckar så känns det. Jag vet ju själv hur jobbigt jag tycker det är att rensa en rabatt när jag är otränad. Jag får träningsvärk.

Exet var tränad för uppgiften men tyckte ändå att det var slitsamt. Jag har också fått höra på skolan att man blir fysiskt trött och att när man klippt mycket häckar så känns det. Jag vet ju själv hur jobbigt jag tycker det är att rensa en rabatt när jag är otränad. Jag får träningsvärk.
Ja, naturligtvis får du träningsvärk om du är otränad för uppgiften. Det får du när du rider efter att ha ridit på ett tag också. Det ger med sig när du blir van.

Att bli fysiskt trött av ett arbete behöver inte betyda att det är slitsamt. Det behöver inte betyda att det innebär att man inte orkar något mer när man kommer hem. Fysisk trötthet kan vara bra för välbefinnandet, för det ger ofta ett lugn som kan medföra att man exempelvis sover bättre. Arbete utomhus i friska luften är också bra för många människors välbefinnande. Själv känner jag att min kreativitet ökar när jag har arbetat utomhus ett tag. Undantaget i superstressade projekt. Det är då det blir slitsamt.

Jag har i samråd med boendestöd skapat listor. Haken är att jag inte följer listorna. Jag kommer inte igång helt enkelt. Det är ju det där med exekutiva funktioner som jag saknar.
Jag arbetar med både brukare som har olika diagnoser inom Autismspektrumet och vi arbetar hårt med just Aktivitetetstavlor och timstockar. Du måste ge det tid.

Det händer inte på en dag. Din hjärna måste lära sig att använda dig av verktygen du ger den.

Så vad gör du? Lyckas du stiga upp på mornarna? Är du med på lektionerna?

Ja! Skriv då upp det! Du måste lära om hela ditt tänk och hitta verktyg att använda dig av!

Ja, naturligtvis får du träningsvärk om du är otränad för uppgiften. Det får du när du rider efter att ha ridit på ett tag också. Det ger med sig när du blir van.

Att bli fysiskt trött av ett arbete behöver inte betyda att det är slitsamt. Det behöver inte betyda att det innebär att man inte orkar något mer när man kommer hem. Fysisk trötthet kan vara bra för välbefinnandet, för det ger ofta ett lugn som kan medföra att man exempelvis sover bättre. Arbete utomhus i friska luften är också bra för många människors välbefinnande. Själv känner jag att min kreativitet ökar när jag har arbetat utomhus ett tag. Undantaget i superstressade projekt. Det är då det blir slitsamt.
Jag tror själv att jag kommer känna mig som ett utskitet lingon efter att ha jobbat fysiskt en hel dag och att jag bara kommer krascha när jag kommer hem och att jag inte kommer orka fixa mat till mig själv. Det är så jag förväntar mig att det kommer att bli.

Jag arbetar med både brukare som har olika diagnoser inom Autismspektrumet och vi arbetar hårt med just Aktivitetetstavlor och timstockar. Du måste ge det tid.

Det händer inte på en dag. Din hjärna måste lära sig att använda dig av verktygen du ger den.

Så vad gör du? Lyckas du stiga upp på mornarna? Är du med på lektionerna?

Ja! Skriv då upp det! Du måste lära om hela ditt tänk och hitta verktyg att använda dig av!
Jag kliver upp för att jag måste. Jag är med på lektionerna där jag är delaktig. Jag duschar ibland. Jag borstar tänderna ibland. Jag lagar pannkaka till frukost. Jag betalar mina räkningar. Mer än så gör jag nog inte.

Mina listor har jag nog haft ett halvår, men än så länge fungerar de inte. Jag tittar inte ens på dem.

Jag kliver upp för att jag måste. Jag är med på lektionerna där jag är delaktig. Jag duschar ibland. Jag borstar tänderna ibland. Jag lagar pannkaka till frukost. Jag betalar mina räkningar. Mer än så gör jag nog inte.

Mina listor har jag nog haft ett halvår, men än så länge fungerar de inte. Jag tittar inte ens på dem.

Nähä

Då är jag ledsen men då är det ju liksom inget att göra.

Då är det väl enklast att acceptera det hela och fortsätta som du gör för du verkar inte ens vara villig att göra en förändring.

Jag tror själv att jag kommer känna mig som ett utskitet lingon efter att ha jobbat fysiskt en hel dag och att jag bara kommer krascha när jag kommer hem och att jag inte kommer orka fixa mat till mig själv. Det är så jag förväntar mig att det kommer att bli.
Första veckan när jag går ut på ett tufft utomhusprojekt efter att ha arbetat på kontoret under vintern är det så. Det är likadant för mina kollegor. Varje år, trots att vi har jobbat i vår bransch i decennier. Men efter en vecka är det bättre. Efter 2-3 veckor ger det energi att vara ute och jobba fysiskt. Jag kommer hem och är nöjd efter bra jobb trött på ett bra sätt. Många av oss som jobbar tillsammans har samma upplevelse.

Förr, när jag hade hästarna, jobbade jag ute en hel dag. Sedan åkte jag till stallet. Det var inga problem. Fast första veckan brukade jag inte vara speciellt aktiv. Eftersom jag var van att jobba utomhus med hästarna tog dock den där första veckan mindre på mig än på många av mina kollegor. Även om du inte håller på med hästar just nu har du ju, liksom jag själv och många andra här på Buke, en vana sedan vi var unga att jobba fysiskt utomhus med hästar. Det har du nytta av även i andra utomhusjobb.

Det behöver inte alls bli så illa som du tror. Jag tror att det kan vara positivt. Men visst, första tiden kommer du att vara trött. Men det kommer att ge med sig. Och du kommer i form på kuppen.

Men så är det för många.
Även för mig, även om mitt jobb inte är fysiskt per se.
Jag har lärt mig acceptera att jag fixar att jobba men inget mer.
Det är tom jobbigt att umgås med mitt barn även om han är 18

Jag tycker det där är mycket. Allt är relativt. Att börja ny utbildning på heltid och vara med på allt där, laga pannkaka till frukost, sköta sin hygien och sina räkningar är en hygglig start på något som kan byggas på med småsaker vartefter.

Nähä

Då är jag ledsen men då är det ju liksom inget att göra.

Då är det väl enklast att acceptera det hela och fortsätta som du gör för du verkar inte ens vara villig att göra en förändring.
Vad ska jag göra liksom? Jag har ingen vidare livslust så allt är svårt för mig. Jag har inget hopp om framtiden, tror inte att något gör någon skillnad. Jag har försökt. En period gick jag promenader för att det skulle vara bra. Sen tappade jag greppet om maten och den allmänna ordningen i mitt hem för att jag miste mitt boendestöd. Jag satt och kämpade i timmar för att klara av att laga mat. Sen räckte maten ändå inte en hel vecka. Det kändes helt övermäktigt. Min psykolog har tipsat mig om att göra något en kvart om dagen och sedan belöna mig. Problemet är ju att jag inte kommer igång och jag har ingen aning om hur jag ska belöna mig.

Vad ska jag göra liksom? Jag har ingen vidare livslust så allt är svårt för mig. Jag har inget hopp om framtiden, tror inte att något gör någon skillnad. Jag har försökt. En period gick jag promenader för att det skulle vara bra. Sen tappade jag greppet om maten och den allmänna ordningen i mitt hem för att jag miste mitt boendestöd. Jag satt och kämpade i timmar för att klara av att laga mat. Sen räckte maten ändå inte en hel vecka. Det kändes helt övermäktigt. Min psykolog har tipsat mig om att göra något en kvart om dagen och sedan belöna mig. Problemet är ju att jag inte kommer igång och jag har ingen aning om hur jag ska belöna mig.
Men du gör ju massor! Du ser det bara inte! Hugg ner dina måsten och inse att du KAN!

Du är inte värdelös, du är inte misslyckad, alla andra i världen gör inte heller det dom drömt om men livet går vidare!

Du fastnar i småsaker. En belöning kan vara en ny blomma, en kopp kaffe på altanen mm mm

Jag tycker det där är mycket. Allt är relativt. Att börja ny utbildning på heltid och vara med på allt där, laga pannkaka till frukost, sköta sin hygien och sina räkningar är en hygglig start på något som kan byggas på med småsaker vartefter.
Håller med dig. Det är mycket!

Faktum är att du inte kommer att komma nån vart. Ingen kommer att komma med något förslag som funkar. Det kommer inte att hända.

Det enda problemet är ditt mående. Inget kommer att fixa sig av sig själv. Du behöver annan medicin, bättre terapi. Tyvärr.

Just nu matar du din depression och det blir troligen bara värre genom att läsa trådarna.

Klart att man blir trött i början när man gör något nytt. Jag började arbeta 50 procent efter ett år sjukskriven pga cancer och cytostatikabehandling och stor operation. Dessutom nu efter arbetat två månader och nu ökat till 75 procent upplever jag mer ork i övrigt liksom inspiration att ta tag i mindre projekt hemma. Måla inte upp en bild innan att du inte klarar av det eller inte orkar.

Jag är så trött efter jobbet vissa dagar att det surrar (bokstavligt talat) i huvudet. Men jobbet är nytt (även om jag har varit där sedan i oktober). Det är jobbigt för de allra flesta att börja göra nya saker.

Men jag tror du behöver hjälp med medicinering och terapi som passar dig bättre, för det låter som att du har fastnat i en nedåtgående spiral, åtminstone vad gäller dina tankar.

Men du gör ju massor! Du ser det bara inte! Hugg ner dina måsten och inse att du KAN!

Du är inte värdelös, du är inte misslyckad, alla andra i världen gör inte heller det dom drömt om men livet går vidare!

Du fastnar i småsaker. En belöning kan vara en ny blomma, en kopp kaffe på altanen mm mm
Har jag pengar kan jag köpa en blomma för att jag vill det, inte som en belöning. Kaffe dricker jag inte men jag dricker te och det dricker jag också utan föregående prestation. Jag tycker inte ens att en kopp te är särskilt belönande. Det står inte i proportion till ansträngningen av att göra något.

Mitt belöningscentrum är nog inte särskilt utvecklat.

Faktum är att du inte kommer att komma nån vart. Ingen kommer att komma med något förslag som funkar. Det kommer inte att hända.

Det enda problemet är ditt mående. Inget kommer att fixa sig av sig själv. Du behöver annan medicin, bättre terapi. Tyvärr.

Just nu matar du din depression och det blir troligen bara värre genom att läsa trådarna.
Min medicin byttes inte ut ens då jag blev inlagd på sjukhus. Vården verkar nöjd så länge jag hålls vid liv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023