Jag tänkte fråga om jag kan få göra min praktik på en handelsträdgård på orten där jag bor. Det hoppas jag ska ge en fot in även om de brukar annonsera efter trädgårdsmästare när de söker folk och det blir ju inte jag av utbildningen jag går.

Ekonomiskt är jag inte jättestressad även om jag går back denna månad och nästa månad. Jag har sparpengar att ta av.

Jag har fått taket omlagt, fasaden målad, köket tapetserat, taket i köket målat, duschkabin installerad i badrummet.

Trädgården är mer ett levande väsen och kräver därför mer av mig. Den förfaller snabbt om man inte håller efter. Jag gick nyss en sväng i trädgården och noterade att gräset har vuxit in i en rabatt. Det måste åtgärdas så snart som möjligt.

Men livet är övermäktigt för mig hela tiden. Jag har problem med exekutiva funktioner. Disken blir inte diskad. Köksbänken belamras med saker, köksbordet blir också fullt med saker, det blir inte dammsuget, toalett och handfat blir inte rengjort. Duschen behöver också rengöras och det blir aldrig av. Jag har nog inte bytt sängkläder på säkert ett halvår. O.s.v.
Skaffa diskmaskin?

Men ditt ex bild av jobbet är bara en bild. Den behöver inte vara en allmängiltig sanning.

De som jobbar i mitt yrke alla samma grundutbildning och många har samma tjänstetitel, men variation i arbetsuppgifter beroende på arbetsgivare. Grunduppgifterna är desamma men sedan gör saker på olika sätt beroende på arbetsgivare och medarbetarna har olika tyngdpunkter i sina jobb beroende på intresse och personlig kompetens. I början är det väldigt mycket slit - rent fysiskt.

Och beträffande slit - så är det nog i instegsjobben i många yrken. Men hårt arbete kan faktiskt löna sig.
Jag har ju inte riktigt fysiken, men det är ju inte så konstigt då jag mest ligger på soffan. Jag orkar inte ens gå promenader längre.

Är det inte vanlig stickkontakt till maskinen?
Jag installerade vår diskmaskin helt själv, det var verkligen inte svårt alls.
Man behöver vatten i maskinen också. Både för vatten in och för vatten ut. I mitt fall måste vattenkranen bytas vid diskbänken. Jag tänker inte hålla på och greja med det själv då jag är livrädd för att få en vattenskada om jag gör fel

Man behöver vatten i maskinen också. Både för vatten i och för vatten ut. I mitt fall måste vattenkranen bytas vid diskbänken. Jag tänker inte hålla på och greja med det själv då jag är livrädd för att få en vattenskada om jag gör fel

Varför ska du byta vattenkran? Är det en golv eller en bänkmaskin?

Man behöver vatten i maskinen också. Både för vatten in och för vatten ut. I mitt fall måste vattenkranen bytas vid diskbänken. Jag tänker inte hålla på och greja med det själv då jag är livrädd för att få en vattenskada om jag gör fel
Jag förutsatte att du inte skulle behöva byta blandare, det förstår jag att du inte vill göra själv. Om sådant är förberett så är det väldigt lätt att koppla in vatten och avlopp till diskmaskinen.

Jag har ju inte riktigt fysiken, men det är ju inte så konstigt då jag mest ligger på soffan. Jag orkar inte ens gå promenader längre.

Men om du kommer igång att jobba så kommer du väl ändå ganska snart att ha tränat upp dig? Det viktigaste är att inte ta i för mycket innan du har gjort det eftersom det kan ge skador. Att den som är ny i yrket inte har samma teknik, styrka och kondition som den som jobbat ett tag tror jag det finns förståelse för. I mitt yrke kan jag ibland se hur supertränade ungdomar inte hänger med i tempot vi medelålders inte så tränade har, för vi har teknik och erfarenhet. Men de lär sig. Det viktigaste är att de inte är rädda för att jobba.

Men den mentala stimulansen uteblir. Och jag kommer inte att kunna ägna mig åt trädgård på mitt sätt.

Egentligen vill jag nog mest jobba med huvudet. Inte kroppen.
Hur ser din plan ut för att ta dig dit? Vilka utbildningar krävs? Har du rätt behörighet för att kunna söka?

Nejdå. Det kan finnas även på röret under diskbänken. Måste inte finnas på blandaren.
Trodde blandaren hade det under diskbänken. Det går nämligen inte att dra slangen för vattnet ovanför diskbänken.
Men om du kommer igång att jobba så kommer du väl ändå ganska snart att ha tränat upp dig? Det viktigaste är att inte ta i för mycket innan du har gjort det eftersom det kan ge skador. Att den som är ny i yrket inte har samma teknik, styrka och kondition som den som jobbat ett tag tror jag det finns förståelse för. I mitt yrke kan jag ibland se hur supertränade ungdomar inte hänger med i tempot vi medelålders inte så tränade har, för vi har teknik och erfarenhet. Men de lär sig. Det viktigaste är att de inte är rädda för att jobba.
Gränsen mellan att inte jobba alls och att bli överansträngd är nog hårfin. Jag räknar med att typ jobba ihjäl mig direkt om jag får jobb inom skötsel och anläggning.

Men vi ska väl inte fokusera på saker du inte klarar av? Se vad du faktiskt klarar av istället.

Att hela tiden bli besviken på sig själv för att man inte orkar, kan eller vill glra saker gör bara att man mår sämre.

Fokusera istället på det du gör!

Du stiger upp varje morgon, du fixar skolan, du äter något, du lägger dig i tid mm. Successivt kan du fylla på med saker du klarar av och ser vad du kan!

Det är ingen idé att gräva ner sig i förlorade drömmar. Alla har förlorade drömmar och saker dom misslyckats med! Det är normalt. Ingen går igenom livet och allt är bara toppen.

Jag har kastat om hela mitt liv flera gånger och så även arbetslivet.

Jag har också varit i botten men började skriva listor i en bok på vad jag gjort varje dag så jag fick se att jag faktiskt gör saker och sedan kom längtan att göra en sak till att skriva ner på listan och sedan någonstans efter vägen så började livet att bara flyta på.

Det finns verktyg att använda sig av. En klocka är tex ett sätt. Bestäm dig för att du ska tex diska om 30 min. Ställ larm och ställ dig och diska då.

Du kan även använda dig av en aktivitetslista där du skriver att du sja stiga upp kl 7. Duscha kl 7.30 mm mm diska kl 17.

Denna lista kan du göra när du lägger dig och bara göra den enkel.

Upp kl 7
Dusch kl 7.30
Värma lunch 12
Äta 12.15
Diska 13.00

Mm mm

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar