Ja och de får massor av beröm för det.
I en av Kommunerna så har de fått gå vidare till rabatter och planteringar. Det kommer upp tulpamer och andra lökar och allt möjligt fint där numera.

De får uppskattning för att de är duktiga helt enkelt.
Sånt är inget jag hört från exet. Jag har bara hört om hur slitsamt arbetet var. Inget jag ser fram emot.

I min utbildning kommer vi bara att ytligt gå igenom design, men inte fördjupa oss alls utan det blir bara grunder.

Jag tror inte alls att jag kommer att få slå upp en pergola i ett sånt jobb, bara för att andan faller på. Det kan jag göra hemma.

Jag klippte inte perennerna.
Då så tog perennerna över och kvävde det nedklippta ogräset.
Det tog några år. Typ 3 eller så. För perennerna att ta över.
Det som jag vet namnet på var i alla fall Iris, Stormhatt och Pioner.
Okej. Jag tror inte jag skulle klara av att göra på det viset.

Sånt är inget jag hört från exet. Jag har bara hört om hur slitsamt arbetet var. Inget jag ser fram emot.

I min utbildning kommer vi bara att ytligt gå igenom design, men inte fördjupa oss alls utan det blir bara grunder.

Jag tror inte alls att jag kommer att få slå upp en pergola i ett sånt jobb, bara för att andan faller på. Det kan jag göra hemma.
Exet kanske inte var så duktig då.
Nej någon pergola blir det nog inte, det handlar ju om blommor och sånt. Bygga saker är det nog byggare som gör.

Fördelen med jobb är ju att du har råd att göra en i egen trädgård.

Okej. Jag tror inte jag skulle klara av att göra på det viset.
Det handlar om tålamod.
Det är den andra gamla trädgård som jag har plockat fram. Nu så är jag inne på den tredje. Den är mycket gammal och har kontinuerligt kompletterats litet ostrukturerat genom åren.

Mest så måste ett lila buskage bort. Några pinnar som en gång i tiden kom i en baklucka och nu täcker en minst 10m cirkel.
Det blir grävmaskin på dem.

Exet kanske inte var så duktig då.
Nej någon pergola blir det nog inte, det handlar ju om blommor och sånt. Bygga saker är det nog byggare som gör.
Exet var inte utbildad men duktig på att arrangera sommarblommor. Exets utbildade kollega brukade lämna över den uppgiften till exet. Jag tror inte den utbildade kollegan designade något annat heller.

Det handlar om tålamod.
Det är den andra gamla trädgård som jag har plockat fram. Nu så är jag inne på den tredje. Den är mycket gammal och har kontinuerligt kompletterats litet ostrukturerat genom åren.

Mest så måste ett lila buskage bort. Några pinnar som en gång i tiden kom i en baklucka och nu täcker en minst 10m cirkel.
Det blir grävmaskin på dem.
Jag har ingen uthållighet och orkar inte ta mig igenom tjocka mattor med ogräsrötter. I mina rabatter är det gräs som växer in och det tar man inte livet av med klippning tyvärr.

Jag har ingen uthållighet och orkar inte ta mig igenom tjocka mattor med ogräsrötter. I mina rabatter är det gräs som växer in och det tar man inte livet av med klippning tyvärr.
Det blev faktiskt kvävt med tiden.
Allt var helt ihopvuxet när jag började.
Jag lade inte alls så mycket arbete på det utan lät mer tiden lösa problemet. En del kirskål kvävde dessutom det mesta. Den var å andra sidan lätt att gräva upp.

Senast ändrad:
Men jag lär inte ha ork kvar till egen trädgård om jag jobbar med trädgård som parkarbetare.
Men då så slipper du ju å andra sidan att klättra på väggarna.
Vilket ju egentligen var problemet som du hade från början.
I det läget så kanske du inte behöver någon trädgård?

Exet var inte utbildad men duktig på att arrangera sommarblommor. Exets utbildade kollega brukade lämna över den uppgiften till exet. Jag tror inte den utbildade kollegan designade något annat heller.
Men alltså, i hur många jobb gör man exakt det man vill direkt efter utbildningen? De flesta jobb kräver ju någon form av grundutbildning och därefter vidareutbildar man sig, internt, externt, ofta en kombination, dit man har sitt intresse/mål.
Där du är nu är du ju för att du inte har någon tidigare utbildning (på papper) i ämnet och skulle ha svårt att komma in på någon väg som eventuellt skulle vara snabbare.

Jag gör massor av saker i mitt jobb som inte ingick i grundutbildningen och som jag inte trodde var möjligt eller ens funderade på men där det ena lett till det andra, lite gåpåig och tjatig ibland och ligga i frontlinjen ibland.

Se det här som en fot in på stigen som kommer leda dig dit du vill. Exakt när får tiden utvisa.

Och för övrigt tycker jag att du ska bo kvar!

Men då så slipper du ju å andra sidan att klättra på väggarna.
Vilket ju egentligen var problemet som du hade från början.
I det läget så kanske du inte behöver någon trädgård?
Men den mentala stimulansen uteblir. Och jag kommer inte att kunna ägna mig åt trädgård på mitt sätt.

Egentligen vill jag nog mest jobba med huvudet. Inte kroppen.

Men alltså, i hur många jobb gör man exakt det man vill direkt efter utbildningen? De flesta jobb kräver ju någon form av grundutbildning och därefter vidareutbildar man sig, internt, externt, ofta en kombination, dit man har sitt intresse/mål.
Där du är nu är du ju för att du inte har någon tidigare utbildning (på papper) i ämnet och skulle ha svårt att komma in på någon väg som eventuellt skulle vara snabbare.

Jag gör massor av saker i mitt jobb som inte ingick i grundutbildningen och som jag inte trodde var möjligt eller ens funderade på men där det ena lett till det andra, lite gåpåig och tjatig ibland och ligga i frontlinjen ibland.

Se det här som en fot in på stigen som kommer leda dig dit du vill. Exakt när får tiden utvisa.

Och för övrigt tycker jag att du ska bo kvar!
Ja, jag går ju utbildningen för att jag hoppas att jag efter utbildningen ska kunna komma vidare. Jag vill ju som sagt inte jobba med beskärning, plantering och ogräsrensning.

Men ditt ex bild av jobbet är bara en bild. Den behöver inte vara en allmängiltig sanning.

De som jobbar i mitt yrke alla samma grundutbildning och många har samma tjänstetitel, men variation i arbetsuppgifter beroende på arbetsgivare. Grunduppgifterna är desamma men sedan gör saker på olika sätt beroende på arbetsgivare och medarbetarna har olika tyngdpunkter i sina jobb beroende på intresse och personlig kompetens. I början är det väldigt mycket slit - rent fysiskt.

Och beträffande slit - så är det nog i instegsjobben i många yrken. Men hårt arbete kan faktiskt löna sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar