lottisz

Trådstartare
Halloj! Jag går i tankarna på att äntligen skaffa mig en egen lägenhet. Men jag är så osäker på om jag har råd. Jag är nämligen timanställd men har ett "fast" schema och jobbar ca 60%. Förra månaden tjänade jag 9000:- skulle det funka?? Help! ;):crazy:

Vart i landet bor du?
Jag har hyrt hus inkl värme, el och vatten för 2000:- i månaden och ettor för 2500:- och det är på liten ort utan någon åtgång på lägenheterna. I Stockholm får man knappt en garderob för det.

Gör en budget.
El, mat, försäkring, sparande, telefon, internet, har du bil så kostar ju den, etc.

Vart i landet bor du?
Jag har hyrt hus inkl värme, el och vatten för 2000:- i månaden och ettor för 2500:- och det är på liten ort utan någon åtgång på lägenheterna. I Stockholm får man knappt en garderob för det.

Gör en budget.
El, mat, försäkring, sparande, telefon, internet, har du bil så kostar ju den, etc.

Bor i Umeå.

Halloj! Jag går i tankarna på att äntligen skaffa mig en egen lägenhet. Men jag är så osäker på om jag har råd. Jag är nämligen timanställd men har ett "fast" schema och jobbar ca 60%. Förra månaden tjänade jag 9000:- skulle det funka?? Help! ;):crazy:
Den enda som kan svara på det är du själv. Som Monfia skrivit gör en budget. Hur mycket pengar går åt varje månad. Titta runt vad olika boenden kostar där du kan tänka dig att bo.
Sedan är det bara att räkna på vad du har råd med.

Gjorde en snabb googling på lägenheter i Umeå. Hyran för en etta var i snitt 3800:-
Säg 4000 med el så är det enkel huvudräkning.
5000 ska fördelas på mat, sparande, försäkringar, fordon (busskort, bil, tåg eller vad du nu använder dig av), telefon och om du har något mer.
Säg 1500:- för mat om du är ekonomisk (har en matbudget på 5000:- som ska räcka på 2 personer + varannan vecka barn som jämförelse)
och 500:- i sparande.
3000 ska räcka till försäkringar, telefon, fordon och att leva.

Men gör en budget och en noggrannare sökning på lägenheter.

Nej säger jag. Eller jo, om du har mycket sparat så inget stort lån krävs plus såklart var du köper. En billig hyra på 2 typ så kanske de funkar! Tänk på Ammortering o ränta kostar utöver hyra.

Trodde du skulle köpa, sorry. Har du inget lån så borde de funka! Dock osäkert pga timmar

Gjorde en snabb googling på lägenheter i Umeå. Hyran för en etta var i snitt 3800:-
Säg 4000 med el så är det enkel huvudräkning.
5000 ska fördelas på mat, sparande, försäkringar, fordon (busskort, bil, tåg eller vad du nu använder dig av), telefon och om du har något mer.
Säg 1500:- för mat om du är ekonomisk (har en matbudget på 5000:- som ska räcka på 2 personer + varannan vecka barn som jämförelse)
och 500:- i sparande.
3000 ska räcka till försäkringar, telefon, fordon och att leva.

Men gör en budget och en noggrannare sökning på lägenheter.
Du glömde ränta o Ammortering :) sorry, trodde hon skulle köpa!

Beror ju helt på hyran och dina andra kostnader.
Jag var student med ca 9000 kr i lån och bidrag och hade en hyra på 4434 vilket gick. Men det var rätt tufft. Nu hade jag iofs rätt mycket kostnader på helgerna då jag pendlade till Götet. Hade jag inte gjort det hade det nog gått lättare.

Det går med 9000 - men det är la inte helt enkelt om du har mycket utgifter.

Det kan gå. Studenter klarar sig ju.
MEN- du behöver hitta en riktigt billig lägenhet. Samt att du får leva snålt
Men det kan absolut gå då..,:)

bor oxå i Umeå. helt klart går de att leva på 9000 kr i Umeå om du hittar en billig lägenhet.
Men de stora problemet för dig är nog att hitta en lägenhet. kötiden för lägenheter här minst 4-5 år på bostaden Umeå.
de är inte enkelt kan ja lova. Jag letar själv för fullt. Att de är en studentstad gör inte saken bättre när man vill ha en 1:a eller 2:a.
Bästa är att ringa runt till alla små hyresvärdar som finns å skriva upp sig på alla kölistor dom har.
lycka till :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 068
Senast: Whoever
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 546
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 830
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar