Flytta med stallkatterna?

TomasN

Trådstartare
Vi har ju precis flyttat till en ny gård och vet inte vad vi skall göra med katterna. Katterna har alltid bott på samma gård dvs den vi nu sålt. Vi har hela tiden tänkt att ta med katterna till vår nya gård men det kanske inte är det katterna skulle må bäst av? Hur lätt vänjer sig katterna vid en ny bostad?

De nya ägarna (min syster) tar gärna över katterna så det är egentligen inget problem att lämna kvar dem. Det jag börjar fundera på är att det kanske är egoistisk att ta med katterna bara för att vi vil ha dem. Katterna kanske hellre stannar på sitt revir.

Hur bör man tänka här?

Sv: Flytta med stallkatterna?

Om hon vill ha dem - och blir en bra kattägare - så är det nog trots allt smidigast att lämna dem och sen skaffa nya på nya stället. Ni slipper problemet med att nån försöker "gå hem" från den nya gården och försvinner. Vilket iofs inte alls MÅSTE inträffa.

Om hon vill ha dem - och blir en bra kattägare - så är det nog trots allt smidigast att lämna dem och sen skaffa nya på nya stället. Ni slipper problemet med att nån försöker "gå hem" från den nya gården och försvinner. Vilket iofs inte alls MÅSTE inträffa.
Jo jag tror att de blir en bra kattägare men är något orolig för hur deras barn kommer att hantera katterna. Dessa katter är förvisso heltama men ändå så smarta så de håller sig undan folk de inte känner eller gillar.

Vi har flyttat katter en gång innan och då försvann en av dem nästan direkt. Troligen skulle han väl försöka hitta hem och vi vet inte vad som hände med honom. :( Så därför är vi lite skeptiska till att flytta katterna.

Vi är dock fästa vid våra katter och har kastrerat dem osv men det går ju alltid att köpa nya. Vi har ju kattkommando syd tex som har katter.

Vi har flyttat våra alla 5 katter och det gick jättebra. De är alla kastrerade.

Däremot skulle jag fundera över om det finns många katter i området redan?

När vi flyttade dit vi bor nu så fanns det en katt lite längre bort och vildkatter ännu lite längre bort (åt samma håll). Så våra katter kunde ta revir åt andra hållet och nu har de varsina revir allihopa. En av dem håller sig nån kilometer hemifrån och kommer inte alltid hem men vi är ute och ropar om han är borta för länge och då kommer han jamandes, jätteglad :)

Hoppas att ni hittar en lösning som blir bra för alla. Lycka till!

Min tilltänkte stallkatt var 7 år när han flyttade till oss. I år fyller han 12 år och förutom att han är grymt hästrädd har allt funkat super. Detta är - pga lite olyckliga omständigheter - hans tredje hem, men flyttningarna har gått bra alla gånger.

Han startade dock sitt liv som innekatt när han var liten, och hästar hade han som sagt inte sett tidigare. Ute är han numer när han vill, och stallet besöks helst när pållarna är utomhus.

Så visst går det att flytta vissa av dem, men det kommer ju också att bero på ev nya kattgrannar.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar