Flytta med barnet

Linda.B

Trådstartare
Har en vän från min föräldragrupp som fick sin son samma månad som jag - Hon & sambon har varit tillsammans fem år och de bor i min hemstad, han kommer från annan ort 20 mil bort.

Hon är mammaledig och arbetslös, (Han har fast arbete) kommer inte att ha någon inkomst när föräldraledigheten i augusti är slut, vilket hennes sambo retar upp sig på och hackar, klagar & kastar skit på henne dagligen pga detta och säger nu att han tröttnat på allt och funderar på att flytta till sin hemstad och ta pojken med sig.

Så kan man väl bara inte göra?

Hon berättade att själv vill hon säga upp huset de hyr (Står på henne så hon skulle kunnat få bostadsbidrag) och flytta till lägenhet in till stan (De bor på landet och hon saknar körkort & kan inte ta sig någonstans själv) ta hjälp av socialen tills hon kommer på fötter.

Ni som kan detta skriv allt ni kan - Vad har hon för rättigheter? Kan han hindra henne att flytta till stan med barnet? Skulle innebära flytt på 2½ mil.

//Linda

Sv: Flytta med barnet

Har dom gemensam vårdnad, alltså, har dom anmält detta ? Annars är det hon som är vårdnadshavare.

När papper för faderskapet skrevs så skrev de även under en blankett om gemensam vårdnad så det bör väl vara anmält då, eller?

//Linda

Han borde inte ha någon rättighet att göra så, men det har inte hon heller. För barnets bästa så måste de komma överrens.

De vuxna kan flytta vart de vill men ingen har rätt att ta med barnet mot den andra vårdnadshavarens vilja. Så ser det ut rent lagligt.

Sen finns det inget som kan hindra en vårdnadshavare att flytta med barnet rent praktiskt. Det är inget brott. Om bara en vårdnadshavare skriver under en flyttanmälan tar folkbokföringen kontakt med den andra vårdnadshavaren och kollar dens inställning och sen gör de en utredning om vart barnet bor och bestämmer vart barnet ska vara folkbokfört.

Hmm.
Ena stunden så finns det en lag som skall reglera flytten av en förälder med ett barn, sedan följs den inte.
Jag vet att det är så som du skriver Görel, men det är så skumt.
Ena stunden en lag, men skit i den.
Ena stunden en lag, men det är inget lagbrott att bryta mot den.
Snacka om att den lagen (eller vad det nu är) är motsägelsefull.

Konstigt!!

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 430
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat