Flyinge i helgen

Sv: Flyinge i helgen

Var också där på lördagen och håller med lupin i det mesta. Dock, snål som jag är tycker jag det var väl dyrt.
Jag som bara är intresserad av stora halvbold och dressyr för hela slanten blev kär i finnhästarna. Härlig energi och rörlighet och charmig utstrålning. Kanske ska önska mig en i julklapp. :o

Jag får inte fram något på länkarna...

Jag har tydligen en annan bild på honom i min katalog.

Det är Londonderry du menar har jag för mig, och du fotade en hel massa bara för din skull på honom.

Lupin skrev:
Jag var där i lördags tillsammans med ett par vänner från Buke. Jättefin show, värt varenda krona!

Fölen var superläckra och underbart härliga på lördagen i alla fall. Absolut ingen besvikelse. Men jag kan tänka mig att de var lite trötta på att springa i manegen den tredje dagen... Dagen före var de i alla fall väldigt alerta och charmiga!

Tyckte också att det var mer ordning och reda när dressyrhingstarna var inne, hopphingstarna var så många samtidigt oftast att man fick ont i nacken av att vrida huvudet fram och tillbaka hela tiden. Vissa nummer visades inte på lördagen och man fick ingen förklaring heller, så vissa hingstar syntes inte.

Peter Eriksson är ju en riktigt charmknutte och varje nummer han var med i var supertrevliga och roliga. Cardento var en stor överraskning åt det positiva hållet. En sån maffig hingst!

Grisnumret var ju bara så kul och romarspannet med de snabbsprungna shettisarna var helt klart charmigast.

Att de dessutom tog in en travare (sto, fux m bläs: Needles ´n Pins) framför sulky i början och berömde hur vacker hon var (vilket hon var!) var uppfriskande.

Worldly var helt utan kommentarer, precis som det stod i programmet. En annan hingst som gav mig rysningar och tårar i ögonen var Don Frederico. Wow! Londonderry var fin, men jag tyckte det saknades nåt. Kanske man helt enkelt hade sett så mycket att man var lite uttröttad när det var hans tur?

Shettisen Fonzies dressyruppvisning var magnifik. Vi bara satt och gapade och fick ståpäls på hela kroppen. Vilken liten vinnare!

En annan sak vi var rörande överens om var tyskarnas förmåga att presentera sina hingstar på ett helt fantastiskt sätt. Vilka ryttare! Och vilka hästar! Vi ligger ljusår bakom i många sammanhang...

Orestus var ingen kändis för oss i alla fall, men efter uppvisningen med att hoppa 1,80 i höjd med PE på ryggen i Zorro-kostymering lär väl ingen glömma hans namn.

Vi fick se och vara med om så mycket, det var en proppfull föreställning som dessutom höll på mycket längre än vi hade trott. Det började strax efter 13 och vi var inte ute förrän vid 1730. Jag o mina vänner var mycket nöjda! Och kan inte förstå de som inte tyckte det var lönt att åka dit...

Håller fullkommligt med ,var också där i lördags. Wordly och DonFredrico var underbara och Londonderry var bara snäppet under, men han har en bättre skritt och är något ädlare. Tyskarna red fantastiskt bra inte ofta man ser... :bow: :bow: :bow:

Går inte via PM, men då behöver jag din mail. Kan bara tala om för er alla, att dom flesta är väldigt mörka med få undantag. Kan även lägga ut några av bilderna här i tråden om ni vill. Bara säg till.

Ja, just.. haha.. ja jag menade Londonderry! :D

Vad gullig du är!! Kan du pm:a bilder eller har du ngt förslag?

Håller med crazy här, skulle även vilja ha en filmsnutt på dom svenska hingstarna med, ja dom som är i svensk avel alltså. Tänk att få alla hingstarna samlade på en video, med en snutt av varje, det vore toppen.

Ok, men då kanske mail är enda utvägen? Eller ska jag skicka dig en CD skiva så kan du bränna ned dem?

Annars kan jag pm min mail

Ja detta är ett måste inför framtiden.Kataloger i alla ära men man behöver få se med egna ögon att hingsten verkligen på alla sätt och vis inkl temperament motsvarar det man söker.

Jag tycker att man som stoägare egentligen inte borde godta någon hingst som man inte sett live med egna ögon eller åtminstone video(vilket är det närmsta man kan komma...speciellt om man är som jag och lever med kronisk skada i ryggen som försvårar bilkörning/åkning till långväga hingstvisningar).

Tyska hingstvideor har funnits i många år nu...och Sverige behöver det med!Jag tror att pga av videona på de tyska hingstarna har gjort att seminimporten har ökat ytterligare (även om det finns mkt fina tyska hingstar kan jag garantera att en video gör sitt!) - man får se vad det är man har beställt!

Rätt konstigt att inte hingstägarna själva inser att en rätt gjord video kan vara en ekonomisk möjlighet och ett uppsving för hingsten i sej.För trots allt händer det ju att hingstar som man tidigare kanske inte ägnat en tanke åt ger en a-ha upplevelse på video eller live.

Jag skickar P:M!Vill gärna veta mer....då jag propsat på i flera år om detta nu...(envis som synden)

Marknaden är betydligt större i Tyskland och dessutom finns det väldigt mycket mer pengar inom aveln så där kanske det lönar sig att göra video på sin/a hingst/ar. Fast jag tror att Hippo Essentia här i Sverige gjort en DVD på sina?
Fast visst vore det helt perfekt att få en hingstkatalog - fast på video (helst med avkommor till hingstarna med)!

Jo självklart är marknaden större i Tyskland totalt sett.

Men framtiden för hingsthållare ligger helt klart inom att försöka göra mer reklam för hingstarna - annars kommer nog seminimporterna att ta över nästan helt.Åtminstone så som det verkar luta åt nu.

Orestus var jättefin! Han hoppade 2 m på söndagen...

Jag tror att det som imponerade mig mest angående Wordly nog var hans fantastiska bakbensaktivitet. Ingen av de andra hingstarna hade så bra bakben (på lördagen i alla fall).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025