Flygrädsla

Jag flyger inte längre. Flygrädslan har bara blivit värre för varje gång, sist jag satt uppe i luften lovade jag mig själv att aldrig kliva på ett plan igen, om jag överlevde det här...

Jag tror det flesta flygrädda är medveten om statistiken etc. och på marken är jag hur rationell som helst. Men när jag väl sitter på planet blir jag alldeles kallsvettig, hjärtat bultar, jag lyssnar på varje litet ljud och tror vi ska störta vilken sekund som helst.

Jag flyger inte längre. Flygrädslan har bara blivit värre för varje gång, sist jag satt uppe i luften lovade jag mig själv att aldrig kliva på ett plan igen, om jag överlevde det här...

Jag tror det flesta flygrädda är medveten om statistiken etc. och på marken är jag hur rationell som helst. Men när jag väl sitter på planet blir jag alldeles kallsvettig, hjärtat bultar, jag lyssnar på varje litet ljud och tror vi ska störta vilken sekund som helst.

Fast om man tänker på att varje gång man sitter i bilen är risken att dö 5.000.000 gånger större, så borde man antingen bli livrädd för bilar eller coola ned sig på planet - om man är rationell.

Det där har jag också haft problem med, tycker alltid det är nån som ska ta och spy lite. Jag brukar byta plats om det går och en gång fick jag stå framme hos flygvärdinnorna och vara i vägen:D
Annars funkar öronproppar och en jacka över huvudet för att slippa höra och se när folk sätter igång och hulkar. Gräsligt!

Åh fy. Jag har tack och lov aldrig varit med om det, skulle antagligen få fullständig panik. Kan inte folk kräkas på toan?!

Det är inte så lätt att vara rationell när man är rädd/i panik.

Jag som aldrig drabbats av panik trots en hel del skräckfyllda upplevelser förstår nog helt enkelt inte....

Rädsla är för mig något positivt som gör att man mer och mer går in i en "rational"-decision mode för att hantera den. Men det är långt innan den närmar sig panik.

Jag flög länge drogad, så fort planet landat ex. på en semesterresa började jag oroa mig för att flyga hem. Måste bli ett slut på detta tänkte jag, gick en kurs "Inte rädd för att flyga", minns inte riktigt vad den hette. Kursen anordnades av en pilot. 2 veckor, 5 kvällar i veckan, svindyr. Avslutning på kursen var en flygning tur o retur Oslo där vi åt lunch. Sedan dess flugit Stockholm-Göteborg, - Yemen, -USA, -Israel,- Madeira m.m. utan ens handsvett o helt nykter. Väl värt pengarna. Det här var länge sedan men finns nog fortfarande kurser. Dock hjälpte inte kursen för personer med klaustrofobi men vi som "bara" var rädda för att trilla ner blev nog alla hjälpta. Inte riktigt hemma på den här nya sidan, svarar ingen, bara allmän information från Farmor.

Fast om man tänker på att varje gång man sitter i bilen är risken att dö 5.000.000 gånger större, så borde man antingen bli livrädd för bilar eller coola ned sig på planet - om man är rationell.

För mig handlar det mycket om HUR jag kommer att dö om vi störtar. Jag kommer sitta med jordens ångest i evigheter innan vi tillslut slår i marken och jag dör. Att krocka med bilen skrämmer mig inte lika mycket, det går så fort.

Jag som aldrig drabbats av panik trots en hel del skräckfyllda upplevelser förstår nog helt enkelt inte....

Rädsla är för mig något positivt som gör att man mer och mer går in i en "rational"-decision mode för att hantera den. Men det är långt innan den närmar sig panik.
Det handlar inte om att kunna vara rationell eller inte. Det är en kroppslig/själslig reaktion bortom allt förnuft som jag önskar jag kunde komma till bukt med.

Åh fy. Jag har tack och lov aldrig varit med om det, skulle antagligen få fullständig panik. Kan inte folk kräkas på toan?!

Är ju svårt när man sitter fastspänd och det händer under start eller landning. Kan säga att det är mycket jobbigt och pinsamt att behöva kräkas i den där spypåsen medan alla tittar på och inget man gör frivilligt.
Dessutom har ju spyor en tendens att komma rätt plötsligt...

Det handlar inte om att kunna vara rationell eller inte. Det är en kroppslig/själslig reaktion bortom allt förnuft som jag önskar jag kunde komma till bukt med.
Det var lite det jag menade - min kropp/hjärna har aldrig reagerat på det sättet trots traumatiska situationer (eller annars) och därför förstår jag nog inte riktigt.

Är ju svårt när man sitter fastspänd och det händer under start eller landning. Kan säga att det är mycket jobbigt och pinsamt att behöva kräkas i den där spypåsen medan alla tittar på och inget man gör frivilligt.
Dessutom har ju spyor en tendens att komma rätt plötsligt...

Men start/landning är ju under ganska kort tid men jag fattar om man sitter kvar om man måste spy just då. (Vad händer om man knäpper loss sig och rusar till toan? Skulle jag garanterat göra.)

Sen är det väl sällan man kräks helt utan förvarning tycker jag.

För mig handlar det mycket om HUR jag kommer att dö om vi störtar. Jag kommer sitta med jordens ångest i evigheter innan vi tillslut slår i marken och jag dör. Att krocka med bilen skrämmer mig inte lika mycket, det går så fort.

Där tror jag du har fel. Inte för att jag vill skrämma dig för bilen men jag har sett eländiga trafikolyckor där döden inträffat först efter veckor i plåga på sjukhus. Planet i marken garanterar nästan omedelbar smärtfri död, även om tiden mellan att förstå att det ska hända och hända kan vara påtaglig.

Jo så är det ju såklart också, men då slipper jag åtminstone ha ångest under tiden vi är på väg att krocka. Men just den där tiden från att vi är i luften tills vi kraschar skrämmer mig ofantligt. Dödsångesten och suget i magen. Fy.

Jag flyger förvisso men jag sitter med öronproppar och blundar och ber till gud, helt spiknykter är jag också. Min sambo sitter under start och landning och klappar på mig, när vi är i luften ärjag rätt lugn. Start och landnkng är värst.

Men start/landning är ju under ganska kort tid men jag fattar om man sitter kvar om man måste spy just då. (Vad händer om man knäpper loss sig och rusar till toan? Skulle jag garanterat göra.)

Sen är det väl sällan man kräks helt utan förvarning tycker jag.

Skulle man göra det skulle man strängt bli beordrad att sätta sig ner igen innan man ens kom fram till toan.
För mig är problemet att jag mår illa under start och landning men inget under flygturen (om det inte är kraftig turbulens) och den gången jag till och med kräktes hann jag precis plocka upp påsen, så det fanns liksom ingen chans att gå och kräkas på toaletten.

Jag tror ingen sitter och kräks bland andra passagerare av bekvämlighet...

Skulle man göra det skulle man strängt bli beordrad att sätta sig ner igen innan man ens kom fram till toan.
För mig är problemet att jag mår illa under start och landning men inget under flygturen (om det inte är kraftig turbulens) och den gången jag till och med kräktes hann jag precis plocka upp påsen, så det fanns liksom ingen chans att gå och kräkas på toaletten.

Jag tror ingen sitter och kräks bland andra passagerare av bekvämlighet...

Tur att det inte hänt mig, ser framför mig tidningsrubrikerna om att ett plan nödlandat pga stökig passagerare som absolut skulle till toan och vägrade sitta ner med bälte :D

Men varför inte ta medicin mot illamåendet om du vet att du mår illa under start och landning? Jag spyr om jag åker buss längre tid än kanske 20 minuter, så då tar jag alltid medicin innan.

Vissa sitter ju och kräks fast man inte behöver ha bältet på, har jag fått berättat för mig.

Svar: nej, det gör man inte. Som sagt, flygrädsla är inte rationell när man väl sitter på planet och är rädd.

Ja, antingen är ju alla med fobier jäkligt dumma som aldrig ens funderat över rimligheten i sina rädslor eller så fungerar fobier helt enkelt så att man har en orimlig rädsla som inte ens rationalitet biter på.

Fast med tanke på hur snabbt planet troligtvis faller är man ju död innan planet slår i backen. En läkare föreläste en gång om hur det blir sånt tryck när planet faller så otroligt mycket på några få sekunder att alla inre organ bara mosas ihop på några sekunder och man stendör innan planet ens nått backen. Hinner inte leta källor för ska till hästen nu. Men tänker mig att det kan ju iofs bara gälla när planet snabbt faller, inte när det glidflyger mot marken?

Ja, antingen är ju alla med fobier jäkligt dumma som aldrig ens funderat över rimligheten i sina rädslor eller så fungerar fobier helt enkelt så att man har en orimlig rädsla som inte ens rationalitet biter på.

Nej, så menar jag inte. Jag lämnar bara ett påstående om hur fakta i fallet borde påverka en rationell person som känner flygrädsla. Fobier är något jag inte känner till, vare sig personligen eller kunskapsmässigt.

Flygrädsla finns nog på många nivåer, av olika orsaker och löses/hanteras på olika sätt.

Reagerar man rationellt faller väl fobi?

Fast med tanke på hur snabbt planet troligtvis faller är man ju död innan planet slår i backen. En läkare föreläste en gång om hur det blir sånt tryck när planet faller så otroligt mycket på några få sekunder att alla inre organ bara mosas ihop på några sekunder och man stendör innan planet ens nått backen. Hinner inte leta källor för ska till hästen nu. Men tänker mig att det kan ju iofs bara gälla när planet snabbt faller, inte när det glidflyger mot marken?
Nu råkar jag veta att det tack och lov inte är så vanligt att alla stabiliserande roder helt plötsligt slås ut och man bara faller rätt ner i backen:D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 769
Senast: Dino
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 860
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka