Flygrädsla

Jag har aldrig ens funderat på om man blir åksjuk på flyg. Att man kan bli det i bil, buss och tåg förstår jag. Och sjösjuka har jag sett många bli när jag varit i Grekland, jag varit på båtar i hårt väder när besättningen gått runt och delat ut spypåsar.

Men på flyg? Jag visste inte ens att det gick att bli sjuk av det.
Jodå, det går alldeles utmärkt!

Vad gör ni som inte gillar att flyga? Skiter ni i det och håller er på backen eller biter ni ihop och kliver in i plåtröret på darriga ben?

Jag ska ut och resa igen och trots att jag flyger minst en gång om året och dessutom har en pilot bredvid mig så är det sååå jobbigt.
Jag hackar tänder, grinar och ber till Gud (allt detta under tystnad, inga scener ombord, jag lovar) men jag gillar ju att se mig om här i världen så jag måste ju stå ut men kan inte begripa varför det här bara blir värre och värre för varje år, jag överlever ju varje gång!

Jag är dödligt rädd för brand och rök och gillar inte att vara instängd men så måste ju många andra ha det också och jag har väl aldrig träffat nån som beter sig som jag!

Så, vad gör ni som är rädda eller känner någon form av obehag?
Jag pratade nyss med en tidigare kollega som varit lika rädd som du, hon grät sig genom hela flygningarna.
Jag frågade hur det går numera och hon tyckte att det gick riktigt bra. För henne var lösningen att hon började läsa böcker för att koncentrera sig på annat.

Om man har flygrädsla och bara flyger ibland så tycker jag att man borde be att få tex Oxascand utskrivet, ja det är beroendeframkallande men när det handlar om så pass få gånger och så sällan så har den ju oerhört bra lugnande effekt , så man slipper hälla i sig en flaska vin innan man ska flyga,

Även jag delar skräcken över att veta att jag kommer dö lite för lång tid i förväg. Tyvärr så tror jag att det är just det som kommer hända varje gång planet skakar till lite, och så fort det är stilla så sitter jag bara och väntar på nästa gång det blir turbulens :(. Efter att jag såg någon dokumentärfilm om flygkrascher så vågar jag inte heller dricka för mycket eller ta lugnande för enligt filmen så har man överlevt kraschen så finns det risk för att man dör för man är för full/för nerdrogad för att ta sig ur det brinnande planet…

Men nu när jag ska ut och flyga igen i slutet på den här månaden så funderar jag allvarligt på att ta något ångestdämpande i alla fall. Finns det någon sort som man inte blir jättetrött av och kan man få det utskrivet på sin VC eller måste man ha kontakt med psykiatrin?

Även jag delar skräcken över att veta att jag kommer dö lite för lång tid i förväg. Tyvärr så tror jag att det är just det som kommer hända varje gång planet skakar till lite, och så fort det är stilla så sitter jag bara och väntar på nästa gång det blir turbulens :(. Efter att jag såg någon dokumentärfilm om flygkrascher så vågar jag inte heller dricka för mycket eller ta lugnande för enligt filmen så har man överlevt kraschen så finns det risk för att man dör för man är för full/för nerdrogad för att ta sig ur det brinnande planet…

Men nu när jag ska ut och flyga igen i slutet på den här månaden så funderar jag allvarligt på att ta något ångestdämpande i alla fall. Finns det någon sort som man inte blir jättetrött av och kan man få det utskrivet på sin VC eller måste man ha kontakt med psykiatrin?
Jag har fått Stesolid utskriver av min vanliga läkare. De funkar rätt bra och vid vissa tillfällen lite för bra då jag sist pga obefintlig sömn och mat tog en på fastande mage och fullständigt tappade grepp om tid och rum. Nu har mitt flygsällskap förbjudit mig att ta nån innan jag går ombord då det var tveksamt om jag skulle få kliva ombord sist när den stackaren kom släpandes på mig.

Sen har jag nån larvig grej att det känns som ett misslyckande att behöva ta dem. Skulle t ex behöva en tablett nu då jag ligger och vibrerar av skräck inför morgondagen men nejdå, jag ska ju vara så präktig och duktig så jag plågar mig lite istället här. Pucko.

Jag är inte rädd för att flyga, åka färja däremot... Rena mardrömmen.
Jag håller mig spik nykter, och försöker sova mig igenom eländet.
Full och rädd funkar inte på mig, jag blir inte trygglullig av alkohol.

Happ, nu sitter jag här på Arlanda iallafall. Kunde sova lite grann men är alldeles för orolig för att få i mig nåt ätbart=inga lugnande piller då jag är rädd för att däcka och inte få gå ombord.
Wish me luck.

Jag har fått Stesolid utskriver av min vanliga läkare. De funkar rätt bra och vid vissa tillfällen lite för bra då jag sist pga obefintlig sömn och mat tog en på fastande mage och fullständigt tappade grepp om tid och rum. Nu har mitt flygsällskap förbjudit mig att ta nån innan jag går ombord då det var tveksamt om jag skulle få kliva ombord sist när den stackaren kom släpandes på mig.

Sen har jag nån larvig grej att det känns som ett misslyckande att behöva ta dem. Skulle t ex behöva en tablett nu då jag ligger och vibrerar av skräck inför morgondagen men nejdå, jag ska ju vara så präktig och duktig så jag plågar mig lite istället här. Pucko.

Hur länge sitter effekten i? Flygresan är relativt kort (Köpenhamn - S:t Petersburg) så jag vill kunna gå av planet för egen maskin ;). Sömnbrist räknar jag med att ha… Det lär bli svårt att somna kvällen innan.

Att vara vaken 1 1/2 dygn var metoden jag körde när jag skulle flyga till USA. Det funkade jättebra :). Till slut var ingenting viktigare än att få sova och tröttheten tillsammans med ett par glas vin gjorde att jag inte kände något alls. Lite zombiestadium liksom. Det är fortfarande plan B men det hade varit roligt att ha lite energi kvar att uppleva staden på eftermiddagen (vi kommer fram vid lunch).

Hur länge sitter effekten i? Flygresan är relativt kort (Köpenhamn - S:t Petersburg) så jag vill kunna gå av planet för egen maskin ;). Sömnbrist räknar jag med att ha… Det lär bli svårt att somna kvällen innan.

Att vara vaken 1 1/2 dygn var metoden jag körde när jag skulle flyga till USA. Det funkade jättebra :). Till slut var ingenting viktigare än att få sova och tröttheten tillsammans med ett par glas vin gjorde att jag inte kände något alls. Lite zombiestadium liksom. Det är fortfarande plan B men det hade varit roligt att ha lite energi kvar att uppleva staden på eftermiddagen (vi kommer fram vid lunch).
För mig sitter den kraftigaste effekten bara i ett par timmar men ångesten är fortfarande borta trots att jag kvicknar till tack och lov.
Har alltid känt mig ok när jag kliver av flyget.

Happ, nu sitter jag här på Arlanda iallafall. Kunde sova lite grann men är alldeles för orolig för att få i mig nåt ätbart=inga lugnande piller då jag är rädd för att däcka och inte få gå ombord.
Wish me luck.

Och sen när du kliver av planet så ger du dig själv tonvis med beröm och glädjer dig över att resan gått bra. Du kanske skulle ta och skriva ner allt som gick bra sen så du har något att peppa dig med nästa gång?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 769
Senast: Dino
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 860
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka