Flygrädsla

Och vet du vad en biverkning av åksjuketabletter är? Jo, illamående! Du tror väl inte att någon sitter och kräks i sin stol för att det är så förbaskat festligt??

Hade ingen aning om det, har fyra olika mediciner mot illamående och ingen har illamående som biverkning. Nej, jag tänker att det verkar rätt jobbigt att alltid må illa vid start och landning så därför verkar det smidigare att hitta en fungerande medicin.

@Niyama Men ingen sitter väl och spyr på sin plats för skojs skull? Kanske visste de inte ens innan att de skulle bli illamående, kanske har de tagit medicin som inte fungerar, kanske fick de inte med sig sin medicin. Allt känns ju mer troligt än att de struntar i att ordna upp ett problem som faktiskt är väldigt jobbigt för dem själva.

Skulle nån stackare sitta och kräkas på sin plats på flyget skulle jag tycka så jävla synd om dem, inte sitta och störa mig på den inte hunnit upp i tid eller att den borde äta medicin.

Fast om man tänker på att varje gång man sitter i bilen är risken att dö 5.000.000 gånger större, så borde man antingen bli livrädd för bilar eller coola ned sig på planet - om man är rationell.

De jag känner som är rädda att flyga är inte rädda för olyckor, egentligen. Både min mamma och en av mina bästa kompisar får något slags ångest av själva känslan i kroppen vid start, landning och luftgropar. Ingen statistik kan lösa det problemet åt dem.

Min mamma håller sig lagom berusad när hon flyger, så funkar det hjälpligt.

Min kompis klamrar sig gärna fast vid resesällskapet, och menar att det hjälper. (Så det kan man ju bjuda på.)

Jag är verkligen inget fan av alkohol i samband med flygning. Själv har jag alldeles för mycket kontrollbehov för det, jag vill ha 100% kontroll över mina tankar och känslor och det matchar inte så bra med alkohol.
Däremot kan jag tänka mig någon ångestdämpande medicin.

Men annars brukar det gå bäst för mig att flyga om jag har trevligt resesällskap, är på flygplatsen i god tid (ju lugnare jag är innan, desto lugnare brukar flygandet gå) och försöker att hitta positiva saker med att sitta på ett flygplan. Till exempel att jag ska åka till nåt trevligt ställe, har fin utsikt, ett intressant sällskap med min granne, eller vad det nu kan vara.

Hade ingen aning om det, har fyra olika mediciner mot illamående och ingen har illamående som biverkning. Nej, jag tänker att det verkar rätt jobbigt att alltid må illa vid start och landning så därför verkar det smidigare att hitta en fungerande medicin.

Förlåt men jag blir lite sur för du verkar tro att allt är svart eller vitt!!
Jag har fått åksjuketabletter utskrivna av läkare i Sverige som inte hjälpte, jag har köpt tabletter i Grekland och i Australien som heller inte hjälpte. Vad tycker du jag ska göra bara sitta hemma på mitt arsle och glo in i väggen???
Nej jag vägrar! Av åksjuketabletter så blir man galet trött och groggy känns alltså som att man är bakis och så blir man då illamående. Kul för dig att aldrig ha varit åksjuk men jag är en som har lidit av det sen jag var nyfödd så kom inte och säg att det går och fixa så himla lätt!

Jag har fått åksjuketabletter utskrivna av läkare i Sverige som inte hjälpte, jag har köpt tabletter i Grekland och i Australien som heller inte hjälpte. Vad tycker du jag ska göra bara sitta hemma på mitt arsle och glo in i väggen???
Nej jag vägrar! Av åksjuketabletter så blir man galet trött och groggy känns alltså som att man är bakis och så blir man då illamående. Kul för dig att aldrig ha varit åksjuk men jag är en som har lidit av det sen jag var nyfödd så kom inte och säg att det går och fixa så himla lätt!
Nu hängde jag inte riktigt med. Du äter tabletter mot illamående och av dem blir du illamående?

Öh, jag blir superåksjuk i buss och spyr som fan. Åksjukemediciner hjälper inte ett skit, måste ha riktiga mediciner mot illamående. Det var liksom bara ett tips att det finns ganska mycket olika mediciner, eftersom det verkar rätt jobbigt att alltid må illa vid start och landning.

Varför så otrevlig?

Fast att äta en massa läkemedel och ändå vara illamående, galet trött och groggy? Är det nästan inte bättre då att spy 1 eller 2 gånger?

Okej, och om man nu inser att medicin nr 1 inte fungerar och går till läkare och får medicin nr 2 som man när man flyger inser inte heller fungerar, och så får man nummer 3 som man också kräks av. Många spyor på flyg blir det, det inser du? Dessutom misstänker jag att all åksjuka inte går att medicinera bort.

Lugn och fin!
Niyama har fobier mot allt vad spyor heter och har det minst lika jobbigt som jag har med mina flygnojor. Jag är helt övertygad om att @Niyama inte tycker att du ska sitta hemma och glo i väggen. Däremot finns det risk att vi med fobier/rädslor gör det och det är det vi ventilerar i den här tråden.

Okej, och om man nu inser att medicin nr 1 inte fungerar och går till läkare och får medicin nr 2 som man när man flyger inser inte heller fungerar, och så får man nummer 3 som man också kräks av. Många spyor på flyg blir det, det inser du? Dessutom misstänker jag att all åksjuka inte går att medicinera bort.

Som sagt visste jag inte att åksjuketabletter hade illamående som biverkning. Sen har jag en fobi, det funkar inte att vara rationell. Jag är livrädd för spyor.

Lugn och fin!
Niyama har fobier mot allt vad spyor heter och har det minst lika jobbigt som jag har med mina flygnojor. Jag är helt övertygad om att @Niyama inte tycker att du ska sitta hemma och glo i väggen. Däremot finns det risk att vi med fobier/rädslor gör det och det är det vi ventilerar i den här tråden.

Men det låter lite som de där bevingade orden där någon drottning såg svältande människor i vägkanten och undrade varför de inte åt bakelser.

Lugn och fin!

Precis... det drabbar liksom mig själv. Det är jag som inte vågar göra saker för att jag är rädd för spyor.

Lugn och fin!
Jo men även om man har en fobi måste man ju ha förståelse för andra människors situation. Jag menar, ha spyfobi ni men uttryck inte saker i stil med:

" Kan inte folk kräkas på toan?!"

eller "Men varför inte ta medicin mot illamåendet om du vet att du mår illa under start och landning?"

om ni inte vill ha motargument.

Att ens argumentera som om 1) folk spyr där de sitter av illvilja/oförstånd eller 2) alla kan ta medicin som botar problemet blir ju bara tramsigt.

Som sagt visste jag inte att åksjuketabletter hade illamående som biverkning. Sen har jag en fobi, det funkar inte att vara rationell. Jag är livrädd för spyor.

Jo, jag hajar. Jag tycker också det är roligare att flyga bredvid någon som inte kräks än någon som gör det, och för några år sedan hade nog en spyende medflygare fått mig att göra det samma. Nu går det bättre dock, en av mina bästa vänner kräktes två ggr när vi flög till Ungern nyligen, det gick fint det också. Men det är ju inte så att någon spyr frivilligt eller har valt en dålig medicin medvetet, utan de hoppas ju såklart att medicinen de köpt ska hjälpa dem.

Jag avstår. Samma gäller tåg och båt, åker helst inte buss heller. Jag har flugit en gång och då var jag rejält drogad så jag minns varken ditresa eller hemresa. Så, jag rekommenderar väl piller då.

Jo, jag hajar. Jag tycker också det är roligare att flyga bredvid någon som inte kräks än någon som gör det, och för några år sedan hade nog en spyende medflygare fått mig att göra det samma. Nu går det bättre dock, en av mina bästa vänner kräktes två ggr när vi flög till Ungern nyligen, det gick fint det också. Men det är ju inte så att någon spyr frivilligt eller har valt en dålig medicin medvetet, utan de hoppas ju såklart att medicinen de köpt ska hjälpa dem.
Kräkandet är snabbt övergående och de flesta gör det så smidigt de kan utgår jag ifrån. Har sällan varit med om det trots att jag har flugit ganska mycket. Enda gången jag kan minnas är när min dotter kräktes i "if-påsen" och sen somnade snabbt om. Då är det för mig ett större problem med de som är fulla och högljudda och de som låter sina barn springa omkring och störa hejvilt. För de med fobi för kräkning är det ju inte heller kräkningarna som är det stora problemet, eftersom det sker så sällan, utan ångesten för att det kan inträffa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 769
Senast: Dino
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 860
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka