Sv: Flugmedel

Puttar upp den här tråden, då det snart är dags att börja använda det.
Vad ska ni använda i år för medel på era hästar?

Switch och Renons använder vi, och så köpte C en burk från Guldros igår som vi ska prova.

*kl*
Ni som blandar egna medel, skriv gärna upp recepten här! :)

Jag har köpt ett medel, minns tyvärr inte märke, får se om det funkar annars får man blanda egen blandning...

Ursäkta dumm fråga, men går 4ess salvan att kleta net hela skapet med eller lägger ni bara runt?? har inte vågat lägga på åt mina pojkar, och det är ju där på som det är som värst :(

Jag har använt switch och tycker det fungerar bra.

Synd bara det är så dyrt....

Tänkte ev även prova renons oxå...

*KL*

Switch och Renons som alla år. Får de ändå sår av insekter använder jag kådsalva på såren och de läker ut jättefint.

Kolla på "Hästvård" där finns det många trådar om flugmedel.;)

Jo, jag har använt det i 2 somrar nu och detta blir den 3:e. Inga problem på mina hästar, vad jag märkt. Dessutom ger jag dem vitlökspulver hela sommaren. Tidigare var min skimmel helt sönderbiten av och mygg och knott, men sedan jag börjat med vitlök är han kanske bara 1/3 så mycket sönderbiten som tidigare. Fuxen blir inte heller så biten, men blev inte så plågad tidigare heller. Där vi bor (Dalarna) är det mycket mygg och knott, så detta är ETT MÅSTE !

Liten följd fråga till ättika/vatten blandningen... finns det hästar som har reagerat på denna blandning?? fått utslag mm?? Annars låter det ju som ljuv musik att en sådan "enkel" blandning kan fungera!!! Berätta mer!!!

Kl
Här anvds de Prob Shampoo samt Hästdeon ..eftersom jag har travhästar så blir dom duschade ca 1 gång i veckan och då tvättar jag dom med shampoot.
Började använda de förra året och hästarna va helt mygg/knott/fästingfria hela sommaren.
Tyvärr så räcker inte shampoot så länge när man har många hästar, så nu måste jag köpa nytt men de är helt klart värt varenda krona.

Snälla ni tänk på att det inte är bra att använda olja på hästarna. Oljan kokar när det är så här varmt.

Tack enklok männsika osm ochså vet att oljan kokar på hästarna! Använder Näckens är sååå nöjd bara natur medel!

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka