Sv: Flugmedel

MD kommer från Föllingeprodukter och innehåller bl a citronella. Inga kladdiga eller kliiga hästar, och det luktar till och med nästan gott :)
Klämde till med en dunk i år, så vi har väl en 15 liter (!) minst i utspädd form att kladda med framöver ...

:angel: Då är det en sådan jag också har. Föllinge MyggDeo med andra ord :) Tycker också lukten på den är trevlig!

Här i Uppland har jag bara sett små knott, svidknott (sviarn, sven) men inte den 3mm långa som finns norröver. Mot den är det switch och kladd som gäller och täcke. Mygg har vi nästan inga, dom kan inte flyga i blåsten. Mot broms har jag inget bra medel , men dom är inte så många i skogen.

Jag bor hära uppe i norr. Har har vi en massa mygg och knott..:confused:

Ja, då var jag ut till Gauti idag som vilade och skulle ge han en hårdbrödbit i hagen och ser alla dessa flugor på han!!! :mad: Massor med stora flugor runt ögonen, men det var inte dom jag tyckte var värst; utan det var massor, massor med små svarta äckliga flugor som hade sugit sig fast mellan frambenen på Gauti, samt vid skapet! vad är detta för äckliga saker?! Det var inte knott. Och massor var det, bara ramlade ut pälsen då jag borstade han, samt att han hade fått knölar där dom suttit och bitit han :(

Nån som vet nåt bra medel emot dessa? Smorde på 4 ess salvan och hoppas den ska hålla dom borta, hedde även på Föllinge Myggdeo på alltihopa.

Jag använder svagt utspädd RB-86 som jag sprayar över hästen och salvan " Superbra hästsalva" för islandshästar runt skapet & mellan frambenen samt flughuva.

När hästen är nysprayad med RB-86 håller insekterna sig faktiskt på avstånd.

Lappgubbens häst salva på juver/skap mellan fram benen öron (man luktar brandrök efteråt men vad göär de fungerar jätte bra) el nylanders. Och så köper jag broms broms å hudvårds salva av näcken! så helt underbara saker funkar jätte bra brommsen försvinner på en gång *hehe* å med oljan så hjälper jag islänningen medklåd aå de läker så fin de sår hion hinner dra på sig trots täcke :smirk:

Outspädd RB86??
Måste man inte späda med 2/3 vatten eller nåt sånt?? *hmm*

Jo, har man det på hästen så ska man definitivt späda ut det. Jag smetar på det på täcket istället, så då spelar det ju ingen roll. Tycker det är effektivare outspätt.

är det fler som använder ättika och vatten - hur funkar det?
Jag har RB876 men det luktar ju s-tan........ så jag mår illa av det när vi rider. och det funkar väl sådär nu då vi har fått massor med äckliga broms - redan!!!

Ja, vad hjälper emot broms egentligen?? Blir TOKIG på dom! både jag och Gauti.

Outspädd RB86??
Måste man inte späda med 2/3 vatten eller nåt sånt?? *hmm*

Den kanske är bättre outspädd, men annars är RB 86 bland det äckligaste jag vet. Dels så bildas en massa fett klumpar när man blandadat den,:p sen luktar den pecka.:o Som pricken över i:et har den tydligen hög risk för reaktion på hästen, vår häst svullnade på de sprayade ställena.:crazy: Tidigare fanns någon slags karens på den, 96 timmar om jag inte missminner mig.

Använder Switch Pour ON för mygg och knott. En dos räcker i 4 veckor. Skarvar sedan med Renons när flugorna är som värst. Det som fungerat bäst för mig.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka